آخرین اخبار

چرا هر انتقادی را دشمنی تلقی میکنیم؟

علت گریز از انتقاد، ترس از روبه رو شدن با خویشتن خویش است. هر شخصی در پی آن است تا تصویر بی نقصی از خود ارائه دهد و همواره در آینه ای ساختگی که هیچ عیبی را نمی نمایاند، بنگرد. روانشناسان از این گونه افراد به افراد «خود شیفته» تعبیر می کنند. افراد خود شیفته، […]

اشتراک گذاری
07 November 2016
کد مطلب : 2814

علت گریز از انتقاد، ترس از روبه رو شدن با خویشتن خویش است. هر شخصی در پی آن است تا تصویر بی نقصی از خود ارائه دهد و همواره در آینه ای ساختگی که هیچ عیبی را نمی نمایاند، بنگرد. روانشناسان از این گونه افراد به افراد «خود شیفته» تعبیر می کنند. افراد خود شیفته، افرادی هستند که شیفته خویش اند و از خود، تصور قطب بودن دارند.

این گونه افراد هستی خویش را وقف این می کنند که قلمرو و محدوده وجود خود را به صورت مطلق بنگرند. این افراد همه را پر اشکال می بینند و همیشه به سرزنش حضوری یا غیابی دیگران مشغول اند. این گرایش آدمی، او را بر آن می دارد تا نه تنها خود را کامل بپندارد، بلکه همه متعلقات خود را نیز بهترین بداند. به گفته سعدی شیرین سخن، «همه کس عقل خود به کمال نماید و فرزند خود به جمال.» طبیعت انتقادگر نیز آشکارا ساختن عیبها و نقصهاست و این کار حمله به ذات و رفتار شخص مورد انتقاد تلقی می شود. از این رو، او نیز می کوشد تا این حمله را دفع کند. قرآن کریم در این باره می فرماید: «وَ اِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ اَخَذَتْهُ الْعِزَّهُ بِالْاِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ»؛ «به برخی از مردم آن گاه که [انتقاد بشود و] گفته شود: از خدا بترس! غرور آمیخته به گناه او را می گیرد [و از پذیرش حق سر باز می زند]، پس آتش دوزخ برای او کافی است و چه بد جایگاهی است.»

این ویژگی انسانهای نادرست و ناقص و خود پسند است که از سخن حق سرباز می زنند. بر عکس انسانهای اندیشمند و آزاده در برابر سخن حق، سر فرود می آورند.

کهگیلویه در بن بست ارتباطی و فقرشدید مالی دست وپا میزند وهر روز وهرهفته خبر ازخودکشی جوانی وَیا از هم پاشیدن خانواده ای روح انسان را جریحه دار می کند!

شهر بوی فقر میدهد اماهیچکس حق انتقاد ندارد واگر زبانی به گلایه باز شدبه انواع تهمتها وتوهینها به چهارمیخ کشیده میشود چرا؟

چرا درجامعه اسلامی ماجایگاه منتقد تبیین نشده تامنتقدین درامان از آسیبها باعث کنترل دولتمردان واحقاق حقوق مردم بشوند؟

ظرف ماههای گذشته طَی مقالاتی انتقاداتی رامطرح کردم که عواقب تلخ آن باعث شدبه این بپردازم که واقعا در اسلام جایگاه منتقد کجاست؟

وقتی امیرالمومنین برمنبرازمردم میخواهد آزادانه هرانتقادی ازشیوه حکومتی من دارید رامطرح کنید ومطمئن باشیدبرایتان عواقبی ندارد چرابایدکارگزاران نظام اسلامی که طبعا باید علی (ع) را الگو قرار دهنداینگونه از انتقاد می رنجند و وحشت دارند ومنتقدراجیره خوار این وآن می نامند ؟جز این است که همانگونه که درابتدای مطلب عرض کردم خود راحق کامل میدانندو در آیینه ای می نگرند که جزخوبی وزیبایی از آنان نمایش نمی دهد.

اگر کاندیدای انتخاباتی عالمانه وعامدانه وعده های نشدنی ومحال را طوری برای مردم مطرح کندکه باورکنند مرتکب جرم نشده است؟وبدتراز آن آیا وقتی تشت رسوایی وعده های پوشالی ازبام افتاد آیا متهم کردن مسلمانی دیگر که سهمی درقدرت هم نداردبه کارشکنی وجدانا وشرعا گناه وجرم نیست؟

نماینده محترم شهرستانهای کهگیلویه در مراسمی که به نام ویادشهدا برگزار شدسعی کردتاناکامی خود در عمل به وعده هایش را به گردن این و آن بیندازد که فرمایشات ایشون راعینا نقل میکنم؛
]
هاشمی پور با بیان اینکه انتظارم از همه عزیزان این است که کمک کنید، گفت: ؛بار بار سنگینی است، به احترام این شهدا کمک کنید.

وی افزود: این تشتی که روی دستان من است، تشت سنگینی است، امانت امانت مردم است ؛این تشت پر از وعده های داده شده به جوانانِ سرگردانِ سردر گریبان است.

هاشمی پور خطاب به کسانی که به اشکال مختلف مانع خدمتگزاری وی میشوند، گفت: پشت پا به من نزن! از خدا بترس! بد اخلاقی نکن! اگر تو پشت پا به من بزنی، مطمئن باش من محکمم، زمین نمی خورم. اما تشتی که پر از امانت مردم است از دست من می افتد و این ظلمی نابخشودنی است.

وی افزود: کمک کن! تو که میدانی من باید چهار سال نوکر مردم باشم. کمکم کن، همانطوری که من قبلا کمکتان کردم، دعا کنید.

نماینده شهرستانهای چهارگانه استان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کمک نمی کنی، دعا هم نمی کنی، ساکت باش! به احترام شهدا ساکت باش و بگذار کارمان را بکنیم.

هاشمی پور با بیان این نکته که به خدا قسم من نگرام روز قیامت با مواجهه شدن با شهدا مشکلاتی برایم درست شود، گفت: یک عمر شما نوکری مردم کردید الان بگذارید من نوکری مردم را بکنم، شهدا این را از ما می خواهند.]
درابتدابایدعرض کنم جناب هاشمی شماکه ادعای تخصص وتجربه در أمور آب وانرژی دارید آیاواقعانمیدانستیدکه در سالهای خشکسالی که رودخانه مارون حتی سدمارون ١راهم پرنمیکندامکان احداث سدمارون ٢وجودندارد؟وحتی اگر خشکسالی هم نبود شماخبرنداشتیدکه تاسیس ابرسازه هایی مثل سدنیازبه تصویب درمجلس داردوشما درمقابل هجده نماینده خوزستان که زینفع سدمارون هستندعملاشانسی نخواهید داشت؟

آیاشما خبرنداشتیدکه معدن فسفات چرام درصدپایینی ازفسفات را داراست که ازقضادرصدبالایی ازناخالصی آهن داردکه عملا استخراج آن راغیراقتصادی می کندودادن وعده محال به مردمی که ازفشاربیکاری وفقربه هر ریسمانی آویزان میشوند شرعا گناه است ؟

اگرمیدانستیدگناه کردید وبهتراست توبه کنیدواگرنمیدانستیدچطوربااین اطلاعات وعلم ناقص خود را مستحق وشایسته نمایندگی مردمی مظلوم دانستیدکه نیازمندنماینده ای عالم وتوانا بودند واین راجزخودخواهی وخودشیفتگی به چه میتوان تعبیرکرد؟

{شهیدچمران فرمود تقوا ازتخصص مهمتراست اماپذیرفتن کاری که تخصص لازمه آنرا نداریم عین بی تقواییست}

وسؤال دیگرمن این است که این دشمن فرضی که شما مطرح کردید وچنان قدرتمنداست که از احداث سد و بهره برداری از معدن جلوگیری کند کیست که به شما پشت پا میزند؟

یقینا از رقبای انتخاباتی شماکه نمی تواند باشدکه اگرشمارقیبی اینچنین قدرتمند داشتیدکه حتی بادراختیارداشتن قدرت نمایندگی هم حریفش نمیشوید پس نباید هم اکنون شمانماینده کهگیلویه می بودید
پیامبراسلام درمورد آداب عهدوپیمان میفرمایند
صفحه اختصاصی حدیث و آیات ۱ قالَ النَّبِىُّ صلی الله علیه و آله: اَقْرَبُکُمْ مِنىّ غَدا فِى الْمَوْقِفِ اَصْـدَقُکُمْ فِى الْحَـدیثِ وَ اَدّاکُمْ لِلأمانَهِ وَ اَوْفاکُمْ بِالْعَهْدِ وَ اَحْسَنُکُمْ خُلْقا وَ اَقْرَبُکُمْ مِنَ النّاسِ. حدیث
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: کسانى که در سخن گفتن راستگوتر و در اداى امانت مواظب تر و در عهد و پیمان با وفاتر و در اخــلاق نیـکوتر و با مردم صمیمى تر هستند، در قیامت به من از همه نزدیکترند.

پس شایسته است اگر درکوران انتخابات وتحت تاثیرمشاورانی که شرایط لازمه مشاوره رانداشتند مطالبی رامطرح کردیدویاوعده هایی به مردم دادیدکه عملا امکان انجام آنها برایتان میسور نیست درکمال صداقت وپرهیزاز فرافکنی ومقصرجلوه دادن دیگران سعی کنیدبااستفاده ازقدرت واختیارات نمایندگی در زمینه های دیگر جبران مافات بنماییدواساس کار رابر صداقت بگذاریدکه تاکنون کسی از صداقت ضرر نکرده است.

منتقدین راجیره خوار این وآن ننامیدکه خدامیداند منتقد دلسوز یکی از اهرمهای موفقیت شما میتواند باشد هرچند رقیبی که شماسعی دارید همه ناکامی ها را به نام او بنویسید مراسم براءت از منتقدین رابه کمال انجام داد وبیشترازشما اعمال فشار نموده تا دهن منتقدین را ببند. اما باید عرض کنم ماجیره خوار سفره کسی نبودیم که برای خوشایندش شمارانقدکنیم یابه اشاره اش نقد را متقوقف کنیم.

جناب هاشمی اگر احساس میکنید تشتی افتاد امانت مردم نبودبلکه تشت رسوایی وعده های سرخرمن وبی پایه وأساسی بودکه شماتحت تاثیرجوانتخابات برای مردمی که هورا می کشیدند مطرح کردید سخن به درازا کشید وهرنقل طویلی مستمع را آزرده می کند هرچند این مقوله مثنوی هفتاد من کاغذ است اما سخن کوتاه کرده وشمارا به تقوای درعمل وصداقت در رفتار وامانتداری درامور به این مردم زجرکشیده دعوت میکنم.

درپایان ازخدا میخواهم که همه مسلمین را عمرباعزت ببخشدوسایه مقام معظم رهبری ونظام مقدس اسلامی رابر مرز وبوم ایران مستدام دارد انشاالله

میرآرش تقوی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *