آخرین اخبار

چرا هر انتقادی را دشمني تلقي ميكنيم؟

علت گریز از انتقاد، ترس از روبه رو شدن با خویشتن خویش است. هر شخصی در پی آن است تا تصویر بی نقصی از خود ارائه دهد و همواره در آینه ای ساختگی که هیچ عیبی را نمی نمایاند، بنگرد. روانشناسان از این گونه افراد به افراد «خود شیفته» تعبیر می کنند. افراد خود شیفته، […]

اشتراک گذاری
17 آبان 1395
کد مطلب : 2814

علت گریز از انتقاد، ترس از روبه رو شدن با خویشتن خویش است. هر شخصی در پی آن است تا تصویر بی نقصی از خود ارائه دهد و همواره در آینه ای ساختگی که هیچ عیبی را نمی نمایاند، بنگرد. روانشناسان از این گونه افراد به افراد «خود شیفته» تعبیر می کنند. افراد خود شیفته، افرادی هستند که شیفته خویش اند و از خود، تصور قطب بودن دارند.

این گونه افراد هستی خویش را وقف این می کنند که قلمرو و محدوده وجود خود را به صورت مطلق بنگرند. این افراد همه را پر اشکال می بینند و همیشه به سرزنش حضوری یا غیابی دیگران مشغول اند. این گرایش آدمی، او را بر آن می دارد تا نه تنها خود را کامل بپندارد، بلکه همه متعلقات خود را نیز بهترین بداند. به گفته سعدی شیرین سخن، «همه کس عقل خود به کمال نماید و فرزند خود به جمال.» طبیعت انتقادگر نیز آشکارا ساختن عیبها و نقصهاست و این کار حمله به ذات و رفتار شخص مورد انتقاد تلقی می شود. از این رو، او نیز می کوشد تا این حمله را دفع کند. قرآن کریم در این باره می فرماید: «وَ اِذا قِیلَ لَهُ اتَّقِ اللّهَ اَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْاِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ»؛ «به برخی از مردم آن گاه که [انتقاد بشود و] گفته شود: از خدا بترس! غرور آمیخته به گناه او را می گیرد [و از پذیرش حق سر باز می زند]، پس آتش دوزخ برای او کافی است و چه بد جایگاهی است.»

این ویژگی انسانهای نادرست و ناقص و خود پسند است که از سخن حق سرباز می زنند. بر عکس انسانهای اندیشمند و آزاده در برابر سخن حق، سر فرود می آورند.

كهگيلويه در بن بست ارتباطي و فقرشديد مالي دست وپا ميزند وهر روز وهرهفته خبر ازخودكشي جواني وَيا از هم پاشيدن خانواده اي روح انسان را جريحه دار مي كند!

شهر بوي فقر ميدهد اماهيچكس حق انتقاد ندارد واگر زباني به گلايه باز شدبه انواع تهمتها وتوهينها به چهارميخ كشيده ميشود چرا؟

چرا درجامعه اسلامي ماجايگاه منتقد تبيين نشده تامنتقدين درامان از آسيبها باعث كنترل دولتمردان واحقاق حقوق مردم بشوند؟

ظرف ماههاي گذشته طَي مقالاتي انتقاداتي رامطرح كردم كه عواقب تلخ آن باعث شدبه اين بپردازم كه واقعا در اسلام جايگاه منتقد كجاست؟

وقتي اميرالمومنين برمنبرازمردم ميخواهد آزادانه هرانتقادي ازشيوه حكومتي من داريد رامطرح كنيد ومطمئن باشيدبرايتان عواقبي ندارد چرابايدكارگزاران نظام اسلامي كه طبعا بايد علي (ع) را الگو قرار دهنداينگونه از انتقاد مي رنجند و وحشت دارند ومنتقدراجيره خوار اين وآن مي نامند ؟جز اين است كه همانگونه كه درابتداي مطلب عرض كردم خود راحق كامل ميدانندو در آيينه اي مي نگرند كه جزخوبي وزيبايي از آنان نمايش نمي دهد.

اگر كانديداي انتخاباتي عالمانه وعامدانه وعده هاي نشدني ومحال را طوري براي مردم مطرح كندكه باوركنند مرتكب جرم نشده است؟وبدتراز آن آيا وقتي تشت رسوايي وعده هاي پوشالي ازبام افتاد آيا متهم كردن مسلماني ديگر كه سهمي درقدرت هم نداردبه كارشكني وجدانا وشرعا گناه وجرم نيست؟

نماينده محترم شهرستانهاي كهگيلويه در مراسمي كه به نام ويادشهدا برگزار شدسعي كردتاناكامي خود در عمل به وعده هايش را به گردن اين و آن بيندازد كه فرمايشات ايشون راعينا نقل ميكنم؛
]
هاشمی پور با بیان اینکه انتظارم از همه عزیزان این است که کمک کنید، گفت: ؛بار بار سنگینی است، به احترام این شهدا کمک کنید.

وی افزود: این تشتی که روی دستان من است، تشت سنگینی است، امانت امانت مردم است ؛این تشت پر از وعده های داده شده به جوانانِ سرگردانِ سردر گریبان است.

هاشمی پور خطاب به کسانی که به اشکال مختلف مانع خدمتگزاری وی میشوند، گفت: پشت پا به من نزن! از خدا بترس! بد اخلاقی نکن! اگر تو پشت پا به من بزنی، مطمئن باش من محکمم، زمین نمی خورم. اما تشتی که پر از امانت مردم است از دست من می افتد و این ظلمی نابخشودنی است.

وی افزود: کمک کن! تو که میدانی من باید چهار سال نوکر مردم باشم. کمکم کن، همانطوری که من قبلا کمکتان کردم، دعا کنید.

نماینده شهرستانهای چهارگانه استان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر کمک نمی کنی، دعا هم نمی کنی، ساکت باش! به احترام شهدا ساکت باش و بگذار کارمان را بکنیم.

هاشمی پور با بیان این نکته که به خدا قسم من نگرام روز قیامت با مواجهه شدن با شهدا مشکلاتی برایم درست شود، گفت: یک عمر شما نوکری مردم کردید الان بگذارید من نوکری مردم را بکنم، شهدا این را از ما می خواهند.]
درابتدابايدعرض كنم جناب هاشمي شماكه ادعاي تخصص وتجربه در أمور آب وانرژي داريد آياواقعانميدانستيدكه در سالهاي خشكسالي كه رودخانه مارون حتي سدمارون ١راهم پرنميكندامكان احداث سدمارون ٢وجودندارد؟وحتي اگر خشكسالي هم نبود شماخبرنداشتيدكه تاسيس ابرسازه هايي مثل سدنيازبه تصويب درمجلس داردوشما درمقابل هجده نماينده خوزستان كه زينفع سدمارون هستندعملاشانسي نخواهيد داشت؟

آياشما خبرنداشتيدكه معدن فسفات چرام درصدپاييني ازفسفات را داراست كه ازقضادرصدبالايي ازناخالصي آهن داردكه عملا استخراج آن راغيراقتصادي مي كندودادن وعده محال به مردمي كه ازفشاربيكاري وفقربه هر ريسماني آويزان ميشوند شرعا گناه است ؟

اگرميدانستيدگناه كرديد وبهتراست توبه كنيدواگرنميدانستيدچطوربااين اطلاعات وعلم ناقص خود را مستحق وشايسته نمايندگي مردمي مظلوم دانستيدكه نيازمندنماينده اي عالم وتوانا بودند واين راجزخودخواهي وخودشيفتگي به چه ميتوان تعبيركرد؟

{شهيدچمران فرمود تقوا ازتخصص مهمتراست اماپذيرفتن كاري كه تخصص لازمه آنرا نداريم عين بي تقواييست}

وسؤال ديگرمن اين است كه اين دشمن فرضي كه شما مطرح كرديد وچنان قدرتمنداست كه از احداث سد و بهره برداري از معدن جلوگيري كند كيست كه به شما پشت پا ميزند؟

يقينا از رقباي انتخاباتي شماكه نمي تواند باشدكه اگرشمارقيبي اينچنين قدرتمند داشتيدكه حتي بادراختيارداشتن قدرت نمايندگي هم حريفش نميشويد پس نبايد هم اكنون شمانماينده كهگيلويه مي بوديد
پيامبراسلام درمورد آداب عهدوپيمان ميفرمايند
صفحه اختصاصي حديث و آيات 1 قالَ النَّبِىُّ صلي الله عليه و آله: اَقْرَبُكُمْ مِنىّ غَدا فِى الْمَوْقِفِ اَصْـدَقُكُمْ فِى الْحَـديثِ وَ اَدّاكُمْ لِلأمانَةِ وَ اَوْفاكُمْ بِالْعَهْدِ وَ اَحْسَنُكُمْ خُلْقا وَ اَقْرَبُكُمْ مِنَ النّاسِ. حديث
پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمود: كسانى كه در سخن گفتن راستگوتر و در اداى امانت مواظب تر و در عهد و پيمان با وفاتر و در اخــلاق نيـكوتر و با مردم صميمى تر هستند، در قيامت به من از همه نزديكترند.

پس شايسته است اگر دركوران انتخابات وتحت تاثيرمشاوراني كه شرايط لازمه مشاوره رانداشتند مطالبي رامطرح كرديدوياوعده هايي به مردم داديدكه عملا امكان انجام آنها برايتان ميسور نيست دركمال صداقت وپرهيزاز فرافكني ومقصرجلوه دادن ديگران سعي كنيدبااستفاده ازقدرت واختيارات نمايندگي در زمينه هاي ديگر جبران مافات بنماييدواساس كار رابر صداقت بگذاريدكه تاكنون كسي از صداقت ضرر نكرده است.

منتقدين راجيره خوار اين وآن نناميدكه خداميداند منتقد دلسوز يكي از اهرمهاي موفقيت شما ميتواند باشد هرچند رقيبي كه شماسعي داريد همه ناكامي ها را به نام او بنويسيد مراسم براءت از منتقدين رابه كمال انجام داد وبيشترازشما اعمال فشار نموده تا دهن منتقدين را ببند. اما بايد عرض كنم ماجيره خوار سفره كسي نبوديم كه براي خوشايندش شمارانقدكنيم يابه اشاره اش نقد را متقوقف كنيم.

جناب هاشمي اگر احساس ميكنيد تشتي افتاد امانت مردم نبودبلكه تشت رسوايي وعده هاي سرخرمن وبي پايه وأساسي بودكه شماتحت تاثيرجوانتخابات براي مردمي كه هورا مي كشيدند مطرح كرديد سخن به درازا كشيد وهرنقل طويلي مستمع را آزرده مي كند هرچند اين مقوله مثنوي هفتاد من كاغذ است اما سخن كوتاه كرده وشمارا به تقواي درعمل وصداقت در رفتار وامانتداري درامور به اين مردم زجركشيده دعوت ميكنم.

درپايان ازخدا ميخواهم كه همه مسلمين را عمرباعزت ببخشدوسايه مقام معظم رهبري ونظام مقدس اسلامي رابر مرز وبوم ايران مستدام دارد انشاالله

ميرآرش تقوي

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.