آخرین اخبار

مساله ای به نام تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد

دکتر علی بابایی   تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد از مدتها پیش توجه پژوهشگران و کارشناسان را به خود جلب کرد. معایب  اسم کهگیلویه و بویراحمد: ١-تتافر در حروف:  در ادبیات فارسی اگر چند حرف در کنار هم قرار بگیرند که تلفظ را برای متکلم دشوار سازد ؛ در اصطلاح تنافر حروف نام دارد که […]

اشتراک گذاری
03 November 2016
کد مطلب : 2561
دکتر علی بابایی 

 تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد از مدتها پیش توجه پژوهشگران و کارشناسان را به خود جلب کرد.

معایب  اسم کهگیلویه و بویراحمد:

١-تتافر در حروف:  در ادبیات فارسی اگر چند حرف در کنار هم قرار بگیرند که تلفظ را برای متکلم دشوار سازد ؛ در اصطلاح تنافر حروف نام دارد که از طرفی سبب میشود مخاطب هم به خوبی آن را دریافت نکند. قرار گرفتن حرف کاف و هاء و گاف  و همچنین واو و یاء در اسم کهگیلویه و در واژه بویراحمد نیز حرف واو و یاء  سبب تنافر حروف شده است که در اسم کهگیلویه از نوع شدید و در اسم بویراحمد از نوعزخفیف است.

٢-غرابت استعمال: اگر کلمه ای برای مخاطب یا خواننده نامانوس و دور از ذهن باشد؛ در افکار عمومی نمود مثبتی پیدا نمی کند و دچار غرابت استعمال می گردد که اسم کهگیلویه و بویراحمد از این مقوله جدا نیست.

٣-کراهت در سمع: اگر کلمه ای هم تنافر در حروف و هم غرابت در استعمال داشته باشد خود به خود کراهت در سمع در آن نیز پیدا می شود و برای گوش ناخوشایند است که چنین عیبی در اسم استان به وضوح یافت می شود.

۴-شایسته یاداوری است که در ادبیات فارسی کلام نیز دارای عیوبی است از جمله تنافر کلمات که به عنوان نمونه  در هر جمله ای که واژه های کهگیلویه و بویراحمد در آن به کار برود؛ بوجود می آید زیرا چند کلمه که دارای تنافر حروف ؛ غرابت استعمال و کراهت در سمع است در آن به کار رفته است.

۵- باتوجه به اینکه اسم استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استانهای کشور طولانی ترین اسم به شمار می رود؛ تغییر آن به اسمی که کوتاه تر باشد؛ سبب صرفه جویی در نوشتن خواهد شد.

۶-یکی از مهم ترین مسائلی که سبب توسعه نیافتگی استان شده است تعصبات قومی و قبیله ای بوده است که گاها مشاهده میگردد کهگیلویه ای ها خود را نسبت به بویراحمدی ها تاریخ ساز تر و برتر میدانند و بالعکس. تغییر نام استان و گذاشتن یک اسم واحد باگذشت زمان سبب رنگ باختن تعصب قومی و قبیله ای خواهد شد که این خود توسعه را در پی دارد.

٧-نام کنونی استان  باوجود طولانی بودن تنها شامل دو شهرستان کهگیلویه( دهدشت) و بویراحمد( یاسوج ) می شود درحالیکه شهرستانهای دیگری مانند گچساران؛ باشت؛ دنا؛ لنده ؛ چرام و بهمئی وجود دارند که با تغییر نام استان به اسمی واحد می توان همه شهرستانها را پوشش داد.

٨-بسیاری از هموطنان اسم استان را با لرستان و چهارمحال بختیاری اشتباه می گیرند که با جایگزین کردن اسمی مناسب می توان این تشابه اسمی را رفع کرد.

نامهای پیشنهادی و محتمل ترین نام: * ایلات، آریوبرزن،دنا، پارت،پارسیان،لرستان جنوبی؛ زاگرس اسمهایی هستند که قابلیت جایگزین شدن را دارند و البته محتمل ترین نام زاگرس است که خوانش بیشتری با این مرز و بوم دارد.

ضرورت نظرخواهی از مردم:

مسئله تغییرنام استان یک مسئله ایدئولوژیک ؛ انقلابی و اعتقادی نیست بلکه یک مسئله فرهنگی است که ایجاب می کند همه مردم استان درباره آن تصمیم بگیرند و شایسته یاداوری است که تغییرنام استان و یا جداکردن بخشی از استان مسئله جدید و تازه ای نیست و با توجه به مقاضیات زمانی و مکانی رخ می دهد و چیزی که مهم است توجه به خواست اکثریت و فراهم کردن مسیر برای آینده ای بهتر و ایجاد آسایش برای نسلهای آینده است.

همچنین جا دارد پژوهشگران و کارشناسان تقسیمات کشوری درباره تغییر حوزه جغرافیایی استان مثلا جداشدن دهدشت و چرام و گچساران و باشت و لنده و بهمئی از استان کهگیلویه وربویراحمد و شهرستان بهبهان از استان خوزستان  و پیوستن به هم ؛ تحقیقات و پژوهش های لازم را در دستور کار خود قرار دهند و آنچه خیر و صلاح مردم در آن است را انجام دهند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *