آخرین اخبار

اداره‌ای که در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر به یک مرکز آمار شبیه است

استان کهگیلویه و بویراحمد از آن دسته استان‌هایی بوده که دستخوش مسائل قومی و قبیله‌ای بوده و از دلایل توسعه‌نیافته بودن آن‌هم شاید تکه کردن بر این مهم بوده باشد.

اشتراک گذاری
26 October 2016
کد مطلب : 2424

درواقع موج تغییرات در سال ۹۵ بین نمایندگان و اجتماع ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد رواج یافته است و همزمان در پی عزل و نصب‌ها و تغییر مدیران استان برخی از این مدیران در تلاش‌اند که برای ابقای خود با ارائه ارقام و آمارهای غیرواقعی جایگاه مدیریتی خود را تضمین کنند.

درواقع مدیرانی که بر صندلی خود تکیه کردند و ترس از دست دادن جایگاه خود را دارند موجی که ابتدا سراغ مدیران ناکارآمد را می‌گیرد و سپس مدیرانی که در انتخابات نتوانسته‌اند انتظارات و توقعات نمایندگان را برآورده سازند همین بحث تلخ جابجایی برای مدیران است.

مدیران ضعیف و ناکارآمد با حضور در شبکه استانی دنا، رایزنی با رسانه‌های همسو با دولت و نمایندگان و با ارائه آمار و ارقام غیرواقعی و ارائه برنامه‌های آینده سازمان خود سعی دارند تا از این طریق بتوانند ابقای مدیریتی خودشان را تضمین کنند.

با همه تفاسیر اگرچه اکثریت برنامه‌های سازمانی این مدیران اجرا نشده است اما با حضور بزرگان طوایف و قبایل خود و دیگر خویشاوندان سببی و نسبی منتسب به نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی در حال رایزنی برای جلوگیری از هرگونه جابه‌جایی از صندلی مدیریتی خود هستند.

سازمان میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد آن دسته از اداراتی است که بیشتر به یک سازمان آماری شبیه است تا عنوانی و اهدافی که یدک می‌کشد.

شاید یکی از دلایل اصلی عقب‌ماندگی و عدم توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد همین آمار و ارقام غیرواقع‌بینانه باشد که همین موضوع موجب عدم رشد و توسعه استان شده است.

این نهاد که باید متولی فضاسازی برای جذب گردشگر در تمام فصول سال باشد صرفاً متکی به شمردن گردشگران هنگام ورود به شهر شده و دیگر هیچ کار خاصی انجام نداده است و در ملاک‌ها و حداقل‌های جذب گردشگر مانده و تنها به بیان آمار و ارقام گردشگر به استان دل‌خوش کرده و گویا برنامه دیگری ندارد.

حمایت از مشارکت بخش خصوصی- انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در قالب ارائه دستاوردها- فعالیت‌های فرهنگی محلی به گردشگر و با اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی کمک بزرگی در جذب گردشگری دارد که متأسفانه تنها شاید در حد نامه‌نگاری و مصوب این کارها باقی مانده باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و گردشگری در طول سالهای اخیر به‌جز ارائه آمار و ارقام غیرواقعی و اجرای برنامه‌های فرهنگی ازجمله جشنواره انگور، جشنواره کوچ عشایر و جشنواره تابستانه یاسوج که در سال جاری اجرا نگردیده است نتوانسته تغییری در وضعیت گردشگری استان ایجاد کند.

miras-farhangi-shabake-dena

بیش از چندین مورد به صورت‌های متمادی در شبکه استانی دنا و از طریق رسانه‌ها شاهد آمارها و اجرای برنامه‌های فرهنگی این مدیرکل ابقا شده بودیم که متأسفانه همین برنامه‌هایی که قطعاً در معرفی و پتانسیل استان نقش داشته هم اجرا نشده و صرفاً برای ابقای مدیریتی خود تلاش می‌کند.

با این توصیف تلاش‌های مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد دست آورد خاصی نداشته و نتوانسته در شورای اداری و برنامه‌ریزی بودجه لازم را برای توسعه صنعت گردشگری و توریسم جذب کند و گاها به گلایه کردن از دیگر نهادها می‌پردازد.

حال باید از مسئولین میراث فرهنگی و گردشگری پرسید سهم این نهاد در رونق اقتصاد استان چه مقدار بوده است؟

برای رفاه حال گردشگران چه‌کارهایی انجام داده‌اید؟

در کدامین بخش‌ها اقدام به جذب سرمایه‌گذار نموده‌اید؟

باید اذعان کرد این نهاد به‌جز ارائه آمارهای کاغذی هیچ رشد و توسعه‌ای درزمینهٔ جذب گردشگر نداشته است و می‌توان گفت نماینده بویراحمد و دنا نهاد بی‌بضاعتی را به‌عنوان سهم خود از مدیران کل انتخاب نموده که مدیر آن حتی نمی‌تواند برای بویراحمد و دنا اقدام قابل‌توجهی را انجام دهد.

شاید علت تمام این عوامل نوع نگرش مسئولین این سازمان به مقوله گردشگری و توریسم و عدم تجربه کافی مدیرکل از این حوزه باشد درصورتی‌که مدیران این نهاد باید خود ایده پرداز و مبتکر در صنعت گردشگری باشند.

اگرچه این نهاد فشارهای سیاسی زیادی را در بخش اعتراضات مردمی بر دوش نماینده محترم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گذاشته است که امیدواریم نماینده محترم به همراه دیگر مسئولان در چینش چنین مدیرانی دقت لازم را داشته باشند تا دیگر شاهد اعتراضات بیش‌ازحد مردم نباشیم.

پیشنهاد می‌گردد مدیریت ارشد استان و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی چنانچه سعی در ابقای برخی مدیران فعلی در سازمان جدید را دارند با کارشناسی دقیق نسبت به عملکرد گذشته این مدیران و مطالعه در برنامه‌های پیشنهادی آنان و دقت در رفتار سازمانی‌شان و در نظر گرفتن تخصص و تحصیلات آنان به‌درستی در جهت انتخاب مدیری شایسته و لایق اقدام تا انشاالله بتوانیم شاهد شکوفایی هر چه بیشتر استانمان در عرصه‌های گوناگون و بالأخص وظایف محوله دستگاه‌ها باشیم.فصل امید/

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *