آخرین اخبار

«ارز تا پایان سال تک‌نرخی می‌شود»

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نرخ ثابت ارز پس از تک نرخی شدن که مابین نرخ دولتی و آزاد پیش بینی می شود به دولت توصیه کرد در تک نرخی کردن ارز عجله نکند. به گزارش شبکه خبر، تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ این […]

اشتراک گذاری
22 October 2016
کد مطلب : 2289

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نرخ ثابت ارز پس از تک نرخی شدن که مابین نرخ دولتی و آزاد پیش بینی می شود به دولت توصیه کرد در تک نرخی کردن ارز عجله نکند.

به گزارش شبکه خبر، تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ این شبکه ی تلویزیونی افزود: پشتوانه کشور برای اجرا و تداوم تک نرخی شدن قیمت ارز در حال حاضر ممکن نیست مهم استمرار آن است زیرا هزینه های بیشتری متوجه کشور می شود.

تاجگردون گفت: بهتر است در شرایط کنونی ریسک نکنیم و به بانک مرکزی توصیه می کنیم کمی دست نگه دارد، زیرا بانک مرکزی به امید خدا تا پایان سال به بانکهای جهانی دسترسی پیدا می کند و اگر همه چیز خوب پیش برود تا پایان سال طرح تک نرخی شدن ارز اجرا می شود.

او یادآور شد: سال های ۸۱ تا ۸۳ با پشتوانه ارزی مناسب، یکسان سازی نرخ ارز را دنبال کردیم و توانستیم شکاف مالی حاصل را با پشتوانه دولت جبران کنیم، در نتیجه تورمی ایجاد نشد اما در سال های اخیر که شاهد رشد قیمت ارز و در کنار آن منابع مالی محدود بودیم، این شکاف پر نشد و تورم سنگینی بر کشور تحمیل شد، در گذشته با توجه فراوانی ارز، این طرح مجدد اجرا شد و بازهم با افزایش قیمت ارز و ادامه شکاف مالی کشور تورم ۴۰ درصدی را تجربه کرد؛ در حال حاضر در دوره ای هستیم که بانک مرکزی باید مطمئن باشد که از پشتوانه مالی کافی برخوردار است و می توان نیاز بازار را تامین کند تا کشور دیگر شاهد تلاطم مالی و فشار تورمی نباشد.

تاجگردون افزود:بانک مرکزی حداقل باید بتواند بین ۲ تا ۳ سال جوابگوی نیاز بازار باشد و در کنار آن بازار ارز نیز باید ثبات داشته باشد تا شکاف تورمی رخ ندهد.تک نرخی شدن ارز شامل تمامی ارزها می شود؛ تجربه گذشته نشان می دهد که براساس منطق اقتصادی نرخ ارز بین نرخ دولتی و آزاد است و با توجه به کم شدن نرخ تورم و رشد کم قیمت ارز در سالهای اخیر، پیش بینی ما برای قیمت، ارز تک نرخی همین است.

سلاح ورزی قائم مقام دبیر شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی دیگر مهمان برنامه گفت: ما باید در برنامه از پیش زمان بندی شده نرخ ارز، قیمت ارز را تک نرخی کنیم که با توجه به شرایط کنونی و تروم تک رقمی موجود؛ امسال بهترین زمان برای تک نرخی شدن قیمت ارز است، در حال حاضر بین نرخ آزاد و دولتی تفاوت ۱۲ درصدی را شاهدیم که اگر بدون مطالعه این کار صورت بگیرد طبیعی است که شاهد سوء استفاده های مالی توسط سودجویان باشیم.

او افزود: ما در حال حاضر امکان افزایش صادرات نفت را داریم و همین امر دست دولت را به لحاظ مالی بازتر از قبل کرده است.بخش خصوصی خواهان اجرای این طرح است و تاخیر در این امر مضرات خاص خودش را دارد، از آن جمله، وجود سیستم چند نرخی خود فساد مالی را باعث می شود و به دنبال آن سرمایه گذار خارجی هم در این شرایط، حاضر به سرمایه گذاری در کشور نیست زیرا سرمایه گذاری را توجیه ناپذیر می کند، یک سال سازی نرخ ارز صادرات نفتی را ارتقا می دهد.

او تصریح کرد: ما شکی برای تک نرخی شدن ارز نداریم و این موضوع بسیار مهم است و در حال حاضر شرایط کشور آماده اجرای این طرح است و بستر و زیرساختها هم آماده اند؛ در حال حاضر به دلیل تفاوت نرخ آزاد با دولتی است که این طرح تا این لحظه عملیاتی نشده است.

او ادامه داد: بعد از یکسان سازی قیمت ارز که براساس سیستم شناور مدیریتی است عرضه و تقاضا قیمت نهایی را مشخص می کند ولی به نظر من قیمت نهایی نرخ ارز به سمت نرخ آزاد نزدیکتر خواهد بود و شاهد تکانه های شدیدی در این امر نخواهیم بود، اما زمانی که قیمت ارز یکسان شود توسعه صادرات غیر نفتی و استفاده از منابع خارجی برای بخش خصوصی محقق می شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *