آخرین اخبار

کهگیلویه و بویراحمد در عاشورای حسینی

روز عاشورای حسینی یک بار دیگر از راه رسید تا دوستداران و دلدادگان اباعبدالله الحسین (ع) در کهگیلویه و بویراحمد در عزای پسر فاطمه (س) ماتم سر دهند و خون بگریند.

اشتراک گذاری
13 October 2016
کد مطلب : 1905

به نقل از ایرنا، امروز در سالروز عاشورای حسینی عاشقان و محبان اهل‌بیت (ع) در دیار دلیرمردان و شیرزنان و در جای‌جای کهگیلویه و بویراحمد جلوه‌های کم‌نظیری از شور، عشق و معرفت حسینی به راه انداختند.

نوای جانسوز یا حسین (ع) و ابوالفضل العباس (ع) با گویش لری و به همراه صدای حزن‌انگیز طبل‌های عزا و ناله‌های حزن‌انگیز زنان و برپایی علم‌ها در فضای شهری و روستایی در این استان طنین‌انداز شده است.

عزاداران حسینی امروز در هر نقطه‌ای از این دیار از دورترین روستا تا شهر، کوچه و خیابان در رثای مظلومیت سرور و سالار شهیدان، قمربنی هاشم و ۷۲ یار وفادار دشت نینوا اشک ماتم ریختند.

امروز جوانان و شورآفرینان حسینی در یاسوج و دیگر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد با حمل بیرق‌های سیاه و سرخ «یاحسین (ع) و یا ابوالفضل العباس (ع)» جلوه‌های باشکوهی از کربلای حسینی به پا کردند.

جوانان و عزادارانی که با برپایی خیمه‌های عزا تا نیمه‌های شب در مظلومیت فرزند رسول خدا (ص) بر سرو سینه می‌زدند امروز نیز آمدند تا امضای مولا و سرورشان را پای اشک‌های ریخته شده خود کنند.

برگزاری آیین‌های سنتی و کهن از عزاداری‌های حسینی نیز در بسیاری از روستاها و مناطق عشایر نشین این دیار که با شروه خوانی و تک‌خوانی‌های زنان ایل در رثای مظلومیت امام حسین (ع) نیز همراه بوده، جلوه باشکوهی را به عزاداری‌های مردم این استان بخشیده است.

خیابان‌ها و کوچه‌های شهر یاسوج امروز صحنه دلدادگی و عشق و شور جوانانی است که عاشقانه و خالصانه آمدند تا بر حرم کوی حسین (ع) و یاران باوفایش ناله کنند.

خیل جمعیت زنانی که زینب وار و دوشادوش مردان و جوانان سینه‌زن به یاد لحظه‌های عطشناک و خشکی لب‌تشنه یاران حسین (ع) در صحرای کربلا ناله و زاری سرمی دادند از جلوه‌های باشکوه آیین عاشورای حسینی در یاسوج است.

خیابان‌های منتهی به مصلی امام خمینی (ره) شهر یاسوج نیز امروز جلوه‌گاه و صحنه عشق نوازی مادرانی است که در هر گوشه‌ای از این میدان عشق و شور و معرفت با چشمان گریان و اشک‌بار، فریاد یا حسین (ع) و نغمه لالایی برای مظلومیت حضرت رباب و طفل ۶ ماهه دشت نینوا سر می‌دهند.

هیات عزاداری بانوان زینبی (س) یاسوج نیز همچون سال‌های گذشته با برپایی خیمه عزا، شبیه‌سازی و ساخت ماکت‌هایی از صحنه کارزار دشت کربلا در این روز از جلوه‌های خاصی است که هرساله انجام می‌شود.ashora-95-768x492

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *