آخرین اخبار

تحلیلی بر نیامدن لاریجانی

انتشار خبر عدم کاندیداتوری علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۶ با واکنش عجیب رسانه‌های دولتی و حامی دولت مواجه شد.

اشتراک گذاری
09 October 2016
کد مطلب : 1810

به گزارش «وطن امروز»، در شرایطی که این موضوع یعنی کاندیداتوری علی لاریجانی اساسا به عنوان یک احتمال قدرتمند در فضای «افکار عمومی» مطرح نبود اما انتشار خبری که می‌گفت لاریجانی در گچساران نسبت به کاندیداتوری در انتخابات ۹۶ ابراز تمایل نکرده است، چنان حامیان دولت و اصلاح‌طلبان را ذوق‌زده کرد که حیرت ناظران سیاسی و رسانه‌ای را به دنبال داشته است. در این راستا روزنامه دولتی ایران خبر عدم کاندیداتوری علی لاریجانی را به عنوان یکی از تیترهای صفحه نخست خود برگزید! تا خوشحالی دولت روحانی از این خبر را آشکارا اعلام کند! این روزنامه عدم تمایل لاریجانی به کاندیداتوری در انتخابات ۹۶ را «پاسخ به شایعات و گمانه‌زنی‌ها» دانست.

روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد اما پا را فراتر از روزنامه دولت نهاد و خبر عدم کاندیداتوری لاریجانی را به عنوان تیتر یک خود برگزید تا نشان دهد خوشحالی اصلاح‌طلبان از نیامدن لاریجانی در انتخابات ۹۶ بیشتر از دولت حسن روحانی است.

این روزنامه در بخشی از مطلب خود نوشت: «شاید بتوان گفت علی لاریجانی از همان سال ٨۴ که با برچسب «کاندیدای مورد حمایت اصولگرایان» وارد عرصه شد و تنها یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار رای آورد به این نتیجه رسید که سازوکارهای اصولگرایی برایش آنقدر قابل اطمینان نیستند و باید در زمین سیاست، چهره جدیدتری از آنچه در سازمان صداوسیما از خود به نمایش گذاشته بود نشان دهد. همین هم باعث شد راه اعتدالی را برود که هم در افکار عمومی و هم در جامعه اصلاح‌طلبی «لاریجانی جدیدی» را از خود نشان دهد.

۳ مرحله «موضع‌گیری در برابر حوادث ٨٨، مواجهه با محمود احمدی‌نژاد و کمک به دولت در تصویب برجام» لاریجانی جدیدی را نشان داد که آنچنان شبیه دهه‌های ٧٠ و ٨٠ نبود». این نوشته روزنامه اعتماد این سوال را ایجاد می‌کند که اگر اینگونه است و لاریجانی اکنون یک چهره همسو با دولت روحانی است، بنابراین کاندیداتوری یا عدم کاندیداتوری او در انتخابات ۹۶ نباید برای دولت و حامیان اصلاح‌طلب دولت موضوعیت داشته باشد! یعنی این همسویی باید به صورت طبیعی درباره آرایش انتخاباتی سال ۹۶ نیز وجود داشته باشد.

اگر اینگونه است پس چرا آقایان از خبر عدم کاندیداتوری لاریجانی اینگونه سر ذوق آمده‌اند؟ در ادامه این سوال، البته سوالات دیگری هم مطرح می‌شود: آیا استقبال اینها از عدم کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ۹۶ به این معناست که آنها از نتیجه رقابت لاریجانی با حسن روحانی نگران بودند؟ اگر آنگونه که روزنامه اعتماد درباره انطباق مواضع لاریجانی و روحانی ادعا کرده، باشد، اساسا نتیجه رقابت این دو با یکدیگر باید برای دولت روحانی و اصلاح‌طلبان نگران‌کننده باشد؟ یا شاید هم اساسا آنها کاندیداتوری لاریجانی در انتخابات ۹۶ را به معنای به هم خوردن قاعده انتخابات ۹۶ دانسته و نگران آن بوده و هستند که در صورت تمایل لاریجانی برای پوشیدن قبای ریاست جمهوری، آنها ناگزیر خواهند شد سیاست «تنازل سیاسی» خود را بار دیگر به کار ببندند و در انتخابات ۹۶ یک پله دیگر سقوط کنند؟ بویژه اینکه شایعات درباره وضعیت روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۶ و ضرورت حضور یک گزینه دیگر غیر از روحانی در این انتخابات، بیشتر از ناحیه همین حامیان اصلاح‌طلب روحانی مطرح شده است!

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *