آخرین اخبار

روایت فتاح محمدی از اسارت و شکنجه در زندان های مخوف صدام

فتاح محمدی دوشنبه شب در آیین نقد و بررسی کتاب فتاح که با حضور مرتضی سرهنگی و تعدادی از اسرا و نویسندگان ادبیات مقاومت در نمایشگاه کنگره ملی شهدای استان برگزار شد، اظهار کرد: بعثی ها اگر هنری از اسیری می دیدند، اورا شکنجه می دادند و یا می کشتند.

اشتراک گذاری
04 October 2016
کد مطلب : 1613

فتاح محمدی دوشنبه شب در آیین نقد و بررسی کتاب فتاح که با حضور مرتضی سرهنگی و تعدادی از اسرا و نویسندگان ادبیات مقاومت در نمایشگاه کنگره ملی شهدای استان برگزار  شد، افزود: تمامی تاکتیک ها و کارها و شکنجه های صدام برگرفته از غرب بود.

image_460_306

وی با بیان اینکه جنگ لایه ها و ابعاد مختلفی دارد، اظهار داشت: اگر اسرا روزهای متمادی بگویند و نویسندگان بنویسند، این خاطرات هرگز تمام نمی شوند و ادامه دارد.

محمدی با بیان اینکه ثبت و ضبط این خاطرات می تواند این گنج تمام نشدنی را  تکمیل کند، تصریح کرد: چاپ و ثبت این خاطرات اثر گذاری زیادی در جامعه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه اسارت برای ما یک دانشگاه بود، ادامه داد: اسرای ما با عشق به انقلاب و امام(ره) این اسارت را ساختند.

 افزود: اسرا بر خلاف سایر حاضران در جنگ مراحل و فرآیندهای دیگری را تجربه می کنند که همین موضوع وظیفه اسیر را مضاعف می کند.

وی جنگ را دارای لایه ها و ابعاد مختلف دانست و اظهار داشت: واقعیت جنگ همان چیزی است که مقام معظم رهبری فرمودند:«جنگ یک گنجینه ی بزرگ و تمام ناشدنی است» و لذا در همین راستا هر اندازه اسرا بگویند و نویسندگان بنویسند، باز موارد پند آموزی در دوران خاطرات و ادبیات جنگ وجود دارد که باید ثبت شود.

محمدی ثبت رخدادهای جنگ را سبب معرفی جنگ به عنوان یک گنجینه کامل دانست و گفت: اگر با پایان جنگ بخواهیم جنگ را تمام کنیم جنگ ناقص است.

وی به حادثه عاشورا اشاره کرد و اظهار داشت: در زمان عاشورا قدرت رسانه ای دشمن به حدی زیاد بود که مردم فکر نمی کردند یزیدیان فرزندان پیامبر را به قتل رسانده باشند ولی با افشاگری های حضرت زینب(س) این اتفاق افتاد و قطعا اگر افشاگری های حضرت زینب (س) نبود کربلا در کربلا می ماند.

محمدی در ادامه این بحث و تکمیل سخنان خود گفت: امروز ما رسالت زینبی داریم که پیام دفاع مقدس را منتقل کنیم و این کار نیز باید بدون دخل و تصرف اتفاق افتد.

وی روحیه ایثار و شهادت طلبی را شهادت برتر خواند و بیان داشت: این روحیه باید تا همیشه باشد و تا این فرهنگ زنده است این ملت نیز با اقتدار درعرصه های مختلف حضور دارد.

وی در پایان با ذکر خاطره ای از سال های اسارت، اسارت را یک دانشگاه عنوان کرد و گفت: این دانشگاه بیش از هر کسی مرهون شخص مرحوم ابوترابی است .

محمدی در پایان خواستار توجه بیشتر به ظرفیتهای ادبیات دفاع مقدس در استان شد و تصریح کرد: ما دیر در استان  اقدام کردیم و هنوز در ابتدای راه هستیم.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری کشور گفت: ادبیات بازداشتگاهی انسانی ترین نوع ادبیات جهان است.

مرتضی سرهنگی دوشنبه شب در نشست نقد و بررسی کتاب “فتاح” از تولیدات حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد که همزمان با برگزاری کنگره ملی سرداران و ۱۸۸۰ شهید این استان در یاسوج برگزار شد، ادبیات بازداشتگاهی را یکی از گونه های شناخته شده ادبیات جهان عنوان کرد.

وی گفت: وقتی جنگ ها تمام می شوند و توپ ها و تانک ها به پادگان ها بر می گردند و آن زمان که اسرای جنگی مبادله می شوند، سربازانی که به خانه هایشان بر می گردند به نوشتن خاطراتشان اقدام می کنند که این نوع خاطرات ادبیات اردوگاهی محسوب می شود و در آن به ذکر مصایب و سختی هایی که در زمان اسارت بر آنها رفته است می پردازند.

سرهنگی این نوع از ادبیات را دارای سابقه در تاریخ ادبیات فارسی عنوان کرد و اظهار داشت: در ادبیات فارسی «حبسیه» برخی شاعران در همین گونه می گنجد و حتی قبل از این ادبیات در تاریخ وسیره ائمه اطهار نیز شاهد این نوع از ادبیات هستیم.

چهره برتر هنر انقلاب اسلامی در سال ۹۳ ادبیات بازداشتگاهی را ادبیات بی مرزی نام نهاد و گفت: ادبیات جنگ بی‌مرز است چون انسانی و مردمی است و فرقی نمی‌کند که جنگ در کدام جغرافیا اتفاق افتاده است، بلکه آنچه پیونددهنده جنگ‌ها است مشترکات انسانی است.

وی بیان کرد: همه ملت ها این نوع از ادبیات و خاطرات را مطالعه می کنند و کنجکاو هستند بدانند که یک انسان در آن شرایط سخت زندان و بازداشت چگونه زندگی و چگونه آن دوران را سپری کرده است.

سرهنگی با اشاره کوتاهی  به شرایط سخت اسرای ایرانی در بازداشتگاه های مخوف عراق گفت: با وجود پرداختن زیاد به وضعیت و خاطرات اسرای ما در زندان های عراق تاکنون به وضعیت اسرای عراقی در زندان های ایران پرداخته نشده است در حالی که در بررسی خاطرات آنها می توان به سرنخ های خوبی از آن چه که در جنگ و بعد از آن گذشت پی برد.

این پیشکسوت ادبیات پایداری با بیان خاطراتی از دیدار با برخی اسرای عراقی در ایران اظهار داشت: با شناخت ظرفیت برخی از اسرای عراقی، از این ظرفیت ها به شکل مطلوبی استفاده شد.

وی افزود: برخی از آنها ظرفیت و استعداد هنری داشتند و در پاره ای موارد هنر و ظرفیت آنها موجبات آزادی شان از زندان را نیز فراهم کرد.

سرهنگی در پایان اظهار داشت: گونه ی ادبیات بازداشتگاهی چون همراه با بیان دردها و رنج های اسرای جنگی است از محبوبیت بالایی در میان همه ملت ها برخوردار است و بیشترین ادبیاتی که از جنگ ترجمه می شود نیز همین گونه است.

صبح زاگرس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *