آخرین اخبار

برداشت بیش از حد مجاز آب در دشت امام زاده جعفر گچساران

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: سالانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بیش از حد مجاز، آب از دشت امامزاده جعفر در این شهرستان برداشت می‌شود.  عارف بهگام روز چهار شنبه در نشست شورای هماهنگی دشت امامزاده جعفر، با بیان اینکه سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب از دشت امامزاده جعفر برداشت می‌شود […]

اشتراک گذاری
27 October 2016
کد مطلب : 2448

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: سالانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب بیش از حد مجاز، آب از دشت امامزاده جعفر در این شهرستان برداشت می‌شود.

 عارف بهگام روز چهار شنبه در نشست شورای هماهنگی دشت امامزاده جعفر، با بیان اینکه سالانه ۲۲ میلیون متر مکعب آب از دشت امامزاده جعفر برداشت می‌شود افزود: این در حالی است می‌بایست به طور متوسط سالانه ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب از چاه‌های مجاز این دشت برداشت شود.

وی بیان کرد: ۳۱۳ حلقه چاه کشاورزی در دشت امامزاده جعفر این شهرستان وجود دارد.

بهگام ابراز کرد: ۱۸٫۵ متر آب سفره‌های زیر زمینی دشت امامزاده جعفر این شهرستان تاکنون افت داشته که فاجعه بار است.

رئیس اداره امور آب گچساران گفت: اُفت سفره آب زیرزمینی دشت امامزاده جعفر گچساران زیان‌های جبران ناپذیری برای کشاورزان و بهره برداران این منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: سه حلقه چاه غیرمجاز آب ۱۸۰، ۹۰ و ۷۰ متری با همکاری کشاورزان این منطقه هفته گذشته با هدف مدیریت و حفظ منابع آب زیرزمینی مسدود شد.
بهگام افزود: تغییر الگوی کشت در این شهرستان راهکاری مناسب برای جلوگیری از هدر روی منابع آبی در گچساران است.

وی ابراز داشت: وزارت نیرو برای اضافه برداشت از چاه‌ها نصب کنتورهای هوشمند را پیش بینی کرده است.
وی افزود: ۲۳۵ حلقه از چاه‌های کشاورزی دشت امامزاده جعفر به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند.

بهگام ابراز کرد: نصب کنتور هوشمند آب بر روی موتور چاه‌های عمیق کشاورزی دشت امامزاده جعفر در راستای صیانت از سفره‌های آب زیرزمینی و کنترل برداشت آب از چاه‌ها صورت می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران نیز در این نشست گفت: یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله با بحران کم آبی در دشت امام زاده جعفر تغییر الگوی کشت است.

علی مرادی ابراز کرد: اغلب کشاورزان این منطقه به کشت محصولات پر آب رغبت بیشتری دارند.
وی تصریح کرد: کشت کلزا و چغندر قند به منابع آبی کمتری نیاز دارد و خاک زمین‌های کشاورزی این منطقه برای کشت این محصولات مساعد است که جایگزین کردن آن به اطلاع رسانی و ترویج بیشتری نیاز دارد.

۳۸۱ حلقه چاه آب مجاز در گچساران وجود دارد که میزان آب استحصالی از این چاه‌ها یک هزار و ۴۲۴ لیتر در ثانیه است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *