آخرین اخبار

سن امید به زندگی در استان/ احداث زائرسرای کهگیلویه وبویراحمد در مشهدمقدس/ کشف اشیاء تاریخی در گورستان قدیمی/آماراهدای عضو در استان

سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سن امید به زندگی در مردم کهگیلویه و بویراحمد را ۷۴ سال اعلام کرد. رضا چمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گچساران گفت:‌ سیمای سلامت، کاهش مرگ و میر، کاهش معلولیت‌ها و آسیب‌ها همه دارای شاخصه‌های ملی ااست که امید به […]

اشتراک گذاری
19 September 2016
کد مطلب : 484

سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، سن امید به زندگی در مردم کهگیلویه و بویراحمد را ۷۴ سال اعلام کرد.

رضا چمن در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در گچساران گفت:‌ سیمای سلامت، کاهش مرگ و میر، کاهش معلولیت‌ها و آسیب‌ها همه دارای شاخصه‌های ملی ااست که امید به زندگی را در کهگیلویه و بویراحمد را به سن ۷۴ سال رسانده است.

وی افزود: سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد مشابه متوسط سن امید در کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، ساماندهی حوزه سلامت در کهگیلویه و بویراحمد را بر دو پایه  مهم برشمرد و یادآورشد: عدالت و اثربخشی در حوزه خدمت با قدردانی از زحمات پیشینیان اصول مهم تحول و ساماندهی حوزه سلامت است.

چمن در ادامه به تشریح برخی از فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه بهداشت و سلامت کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید اعلام کرد.

وی گفت: بیش از ۹۷ میلیارد تومان اعتبارات سفر ریاست جمهوری به بخش سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج افزود: اولویت با پروژه‌های در دست تکمیل و احداث است. توجه و تخصیص قطعی این اعتبار پویایی خوبی در بخش حوزه سلامت دارد.

زائرسرای کهگیلویه وبویراحمد در مشهدمقدس احداث می شود

معاون سیاسی امنیتی استاندارکهگیلویه وبویراحمد از احداث یک زائرسرا در مشهد مقدس برای اقامت زائران کهگیلویه وبویراحمدی خبرداد.

فتاح محمدی افزود:اخیرا طرحی توسط رهبر معظم انقلاب در مشهد مقدس مطرح شد که مردم همه استان ها به ویژه استان های محروم که دسترسی آنها به مشهد دشوار است با ایجاد زایر سرا به راحتی زیارت کنند.

محمدی بیان کرد: شهرداری مشهد در این زمینه پیشقدم شده و استان ها از درامدها و مشارکت های مردمی برای احداث زائر سرا استفاده خواهند کرد.

وی به پیگری های نماینده ولی فقیه در استان و استاندار کهگیلویه و بویراحمد برای ایجاد زایرسرای استان در مشهد مقدس اشاره کرد و گفت: از سوی شهرداری مشهد ۱۰۰۰ متر مربع زمین نزدیک به حرم امام رضا (ع) برای احداث زایر سرای کهگیلویه و بویراحمد تعلق گرفته است.

محمدی اظهار کرد: مقدمات کار شامل هیات موسس و هیات امنا در استان مشخص و اساسنامه ای در این زمینه تدوین شده و پروانه ساخت زایر سرا نیز از شهرداری مشهد دریافت شده است.

وی ادامه داد: نقشه این زائر سرا نیز از سوی مهندسان استان و مشهد تهیه شده و به تائید شهرداری مشهد رسیده است.

معاون استاندار ابراز داشت: این زائر سرا در زمینی به مساحت هفت هزارو ۳۳۶ مترمربع و در ۱۲ طبقه ساخته می شود که دو طبقه زیر زمین برای پارکینگ و ۸۸ واحد به مساحت های گوناگون چند نفره ، سالن عمومی، رستوران ، مسجد و سایر بخش ها را شامل خواهد شد و آماده کلنگ زنی است.

وی گفت: با توجه به اینکه خیرین سایر استان های کشور زایر سراهایی را برای اقامت زائران خود احداث می کردند و استان کهگیلویه و بویراحمد از داشتن زائر سرا در مشهد مقدس محروم بود و زائران استان ما هزینه های زیادی را برای اقامت متحمل می شدند ساخت یک زایرسرا ضروری است.

محمدی با اشاره به اینکه اعتبار دولتی برای ساخت این زائر سرا نیست از مردم و خیرین خواست تا با مشارکت خود در امر احداث زائر سرا برای زائران کهگیلویه  وبویراحمدی در مشهد مقدس کمک کنند.

معاون استاندار کهگیلویه وبویراحمد شماره حساب ۳۰۰۳۰۸۰۸۸۸ بانک تجارت – شعبه شهید بهشتی یاسوج و شماره حساب ۵۶۵۴۵۸۸۷/۵۴ بانک ملت – شعبه جمهوری یاسوج را برای مشارکت مردم و خیرین و کمک به ساخت زائرسرا برای زائران کهگیلویه و بویراحمدی در مشهد مقدس عنوان کرد.

محمدی ابراز امیدواری کرد با مشارکت مردم و خیرین عملیات اجرایی ساخت زائرسرای زایران کهگیلویه و بویراحمدی در مشهد مقدس امسال آغاز شود.

۷۹ شیء تاریخی در گورستان قدیمی در کهگیلویه و بویراحمد کشف شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد گفت: ۷۹ شیء تاریخی در گورستان قدیمی ساحل رودخانه خرسان در نزدیکی مرز این استان و چهارمحال بختیاری کشف شد.

مسعود شفیعی افزود: ۴۳ شیء موزه ای و ۳۶ شیء مطالعاتی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد ( مربوط به پنج هزار سال قبل) در اجرای طرح نجات بخشی محوطه های تاریخی روستای ده پایین در سواحل رودخانه خرسان کشف شده است.
وی اظهار کرد: یک مهر سنگی قدیمی و یک ظرف بزرگ سفالی با خطوط موازی از مهمترین اشیای تاریخی کاوش شده در این طرح است.
وی اظهار کرد: مطالعه بیشتر، شناسنامه دار شدن و مرمت اشیای قابل استفاده در موزه از جمله برنامه های تکمیل این طرح است.
شفیعی ابراز کرد: طرح کاوش در قبرستان ساحل رودخانه خرسان با حضور هشت باستان شناس اعزامی از تهران، یک ناظر و هفت کارگر از ۱۸ مرداد آغاز شد و در روز گذشته پایان یافت.
معاون اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد تصریح کرد: مرحله نخست این طرح در سال ۱۳۹۰ اجرا شده بود.
وی بیان کرد: کاوش در محوطه های تاریخی ساحل رودخانه ها به دلیل قرار داشتن در معرض بلایای طبیعی با هدف نجات بخشی میراث فرهنگی اجرا شده است.
شفیعی ابراز کرد: ۷۲۶ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویواحمد تصریح کرد: ۶۱ آسیاب، ۵۰ خانه تاریخی، ۴۰قلعه، ۴۰ آب انبار، ۲۳ بقعه متبرکه، ۱۹ گورستان،۱۷ استودان، ۱۳ پل، ۱۳بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرای این استان در فهرست آثار ملی قرار دارد.
وی بیان کرد: نقش های برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر در بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه و دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
شفیعی ابراز کرد: پل خیری و محمدخان گچساران، گورستان تاج امیر در شهر یاسوج، گورستان لما در ۴۵ کیلوتری شهر یاسوج، گورستان دهنو در نزدیکی دنا و گورستان کوه لار در باشت، بارگاه امامزاده محمود طیار(ع) و بقعه امامزاده علی (ع) چرام از دیگر بناهای تاریخی به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی است.

اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد به ۵۲ بیمار زندگی دوباره بخشید

مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: اهدای اعضای بدن بیماران مرگ مغزی در این استان، امسال به ۵۲ بیمار نیازمند زندگی دوباره بخشید.

ساسان عباسی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اعضای بدن ۱۱ بیمار مرگ مغزی در سال جاری در بیمارستان های کهگیلویه و بویراحمد به بیماران اهدا شد.
وی عنوان کرد از این تعداد بیمار مرگ مغزی کهگیلویه و بویراحمد اعضایی شامل کلیه، کبد و قرنیه های چشم با رضایت خانواده آنان اهدا شده است.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: آخرین اهدای عضو امسال از سوی یک بیمار ۶۱ ساله به نام علی دستاران در یاسوج انجام شد.
وی گفت: پنج عضو از این بیمار که به دلیل سقوط از ارتفاع دچار مرگ مغزی شده بود، شامل دو کلیه، قرنیه ها و کبد به بیماران نیازمند اهدا شده است.
عباسی اظهار کرد: در نیمه نخست سال گذشته ۱۶ مورد اهدای عضو در این استان ثبت شده بود.
وی بیان کرد: کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های برتر کشور در امر انسان دوستانه و خداپسندانه اهدای عضو بیماران مرگ مغزی است.
عباسی اظهار کرد: ۲۱۰ بیمار دیالیزی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۷۰ درصد آنها شرایط پیوند کلیه را دارند.
وی عنوان کرد: به دلیل نبود بانک اطلاعاتی در کهگیلویه و بویراحمد آمار دقیقی از بیماران نیازمند به پیوند برای تمام عضوها در دست نیست.
عباسی ابراز داشت: تعدادی از بیماران نیازمند پیوند کهگیلویه و بویراحمد در شیراز برای دریافت عضو اقدام کرده اند.
کهگیلویه و بویراحمد با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد.

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *