آخرین اخبار

برگی ازخاطرات روزهای حماسه و خون از زبان سید ناصر حسینی پور

به مناسبت هفته دفاع مقدس به بازخوانی بخشی از خاطرات سید ناصر حسینی پور نویسنده کتاب پایی که جا ماند جانباز و آزاده گچسارانی می پردازیم.

اشتراک گذاری
24 September 2016
کد مطلب : 840

این آزاده سرافراز در کتابش نوشته است: روزچهارم تیر سال ۱۳۶۷ به دلیل مقاومت جانانه رزمندگان سلحشور ایران در مقابله با دشمن بعثی عراق به ویژه خط شکنان جان بر کف حماسه پدخندق که بیشتر از استان از کهگیلویه و بویراحمد بودند یکی از ماندگارترین روزهای دوران هشت سال دفاع مقدس رقم خورد.
سید ناصر حسینی، نوجوانی که در زمان عملیات پدخندق ۱۶ ساله بود اثر ماندگار ۷۰۰ صحفه ای کتاب پایی که جا ماند را در روایت جانفشانی دلیرمردان ایرانی در این عملیات نوشته است.
این جانباز که ۸۰۸ روز از روزهای عمر خود را در اسارت گذرانده خاطرات ۲۰۰ روز را ثبت کرده است.
وی گفت: رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در حماسه پدخندق نگهبان جاده راهبردی پدخندق بودند که اگر آن مقاومت جانانه نبود در روز تاریخی چهارم تیر سال ۶۷ اهواز و بخش عمده ای از استان خوزستان سقوط می کرد.
این رزمنده، دفاع تن به تن دلاورمردان ایران اسلامی که عراقی ها را ناچار به محاصره این گروهان کرد را از دیگر خاطرات ماندگار خود در این حماسه دانست.
وی با بیان این نکته که درک و خودباوری رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس به ویژه نوجوانان کم سن و سال جز با نفس مسیحایی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قابل توجیه نیست تصریح کرد: غسل شهادت برخی رزمندگان در شب قبل از حماسه پدخندق، حمله پنج مزدور عراقی به کهنسال ترین رزمنده حاضر در این عملیات و به شهادت رساندن او با چندین گلوله و اهدای پس انداز ۲۰۰ تومانی یکی از رزمندگان برای کمک به جبهه که فردای آن روز به شهادت رسید گوشه ای از خاطرات این روز تاریخی است.
سید ناصر حسینی پور که از جانبازان قطع عضو است در بخشی از خاطرات خود به بازآفرینی آن لحظات سخت زخمی شدنش می پردازد.
در زیر آفتاب سوزان تابستان جایی که پایم به شدت زخمی و جوی خون راه افتاده بود، دور تا دورم پیکر شهدا بود، درآوردن ساعت مچی شهیدان از سوی مزدوران عراقی بسیار آزارم می داد.
یک صحنه بسیار تلخ دیگر در جلوی دیدگانم تصویر شد جایی که یک مزدور عراقی پرچم عراق را در سینه پیکر شهیدی وارد کرد.
در عملیات پد خندق، تیپ ۴۸ فتح به مدت ۱۴ ساعت به مقابله با دشمن بعثی پرداخت که در نهایت با شهادت تعداد زیادی از افراد تیپ و اسارت عده ای از آنها پایان یافت.
در این نبرد ۱۲۰ رزمنده به شهادت رسید که ۸۷ نفر آنها کهگیلویه و بویراحمدی بودند.
در این عملیات ۱۲۰ نفر به اسارت دشمن بعثی درآمد که ۷۶ نفر آنها از دلاورمردان این استان بودند.
۳۱ شهریور سالروز حمله دشمن بعثی به ایران در سال ۱۳۵۹ تا ششم مهرماه ، هفته دفاع مقدس نام گرفته است.
کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران یک هزار و ۸۰۰ شهید تقدیم ایران اسلامی کرده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *