به گزارش ایسنا، «مهدی سبحانی» سفیر ایران در ایروان در حاشیه میزگرد ایران و ارمنستان که صبح روز پنجشنبه در شهر قاپان مرکز استان سیونیک برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

سبحانی در پاسخ به ایسنا درباره سفر مقامات ارمنستانی به ایران در نزدیک‌ترین زمان گفت: تا پایان سال میلادی سفرهای مهمی در سطح مقامات ارشد بین ۲ کشور انجام می‌شود. 

سفیر ایران در ایروان درباره ملاقات سه‌جانبه مقامات ایران ارمنستان و هند برای حمل و نقل عمومی گفت که موافقت برای برگزاری نشست است و «این همکاری را ما به نفع سه کشور می‌دانیم ولی باید برای تاریخ آن هماهنگی شود. در عین حال دیدگاه مثبتی برای این همکاری سه جانبه وجود دارد». 

با هر آنچه تغییرات ژئوپلتیکی ایجاد کند، مخالفیم

سبحانی در ارتباط با ادعاها بر سر دالان موسوم به زنگزور گفت: موضع ما مشخص است و ما علاقه‌ای به استفاده از این کلمه نداریم و در عین حال با رفع انسدادهای مرزی که تحت حاکمیت ملی و سرزمینی ارمنستان باشد موافق هستیم. غیر از این هر چه منطق کریدور داشته باشد با آن موافق نیستیم؛ با هر آنچه تغییرات ژئوپلتیکی ایجاد کند، مخالفیم.  

او ادامه داد: روابط ایران و ارمنستان اصول ثابت و روشنی دارد؛ ۲ همسایه که سال‌ها به خوبی کنار هم بودیم و روابط ما بر مبنای منافع پایدار ۲ ملت است و کسی نمی‌تواند گامی برخلاف منافع ۲ کشور بردارد. در گذشته هم روابط ما متاثر از بیرون نبوده است و ما آینده روابط را روشن می‌دانیم و کسی نمی‌تواند روابط ما را از ریل خارج کند.

سفیر ایران درباره ادعاهای جمهوری آذربایجان در مورد آلودگی معدن مس-مولیبدن در کاچاران گفت: این مساله مهمی است و نمی‌توان از منظر موضوعات سیاسی به آن نگاه کرد. این بحث با سلامت مردم ارتباط دارد و بحثی کاملا فنی و تخصصی است و چند بار با طرف ارمنستانی صحبت کردیم که مثبت و سازنده بود و این رایزنی‌ها ادامه دارد تا نگرانی‌ها در این رابطه برطرف شود. 

او درباره ساخت بخش جنوبی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه توسط ایران و برنامه آینده ایران برای مشارکت در ساخت‌وساز ارمنستان اظهار کرد: رهبران ۲ کشور هدف‌گذاری سه میلیارد دلاری را برای ۲ کشور در نظر گرفتند و این ساخت‌وسازها به تحقق این هدف کمک می‌کند.

سبحانی تصریح کرد: قطعه ۳۲ کیلومتری از آگارات به گاجاران وقتی تکمیل شود، مسافت را از یک ساعت و ۲۰ دقیقه به ۲۰ دقیقه کاهش می‌دهد و عرض جاده از ۶ متر به ۱۷ متر افزایش پیدا می‌کند. طبیعی است این وضعیت تردد کامیون‌ها را سرعت می‌دهد و بعد تونل گاجاران است و از آنجا تا سیسیان یک قطعه ۶۲ کیلومتری است که با تکمیل این‌ها انتظار داریم تردد روزانه ۶۰۰ کامیون در روز به چند میلیون برسد و ما با این چشم‌انداز کار می‌کنیم. 

سفیر ایران همچنین تاکید کرد که پل روی ارس کفایت تعاملات آینده را ندارد و باید پل جدیدی احداث کنیم.

او همچنین گفت که حمل‌ونقل بنیان تجارت و ارتباطات و رونق منطقه است و «ما آینده روابط را روشن می‌دانیم». 

سبحانی در پاسخ به اینکه چه چیز مانع تحقق و ایجاد کریدور خلیج فارس-دریای سیاه می‌شود، گفت: هیچ چیز مانع آن نیست، فقط در حال فراهم‌کردن شرایط برای انجام آن هستیم، این کریدور یکی از مسیرهای متنوع و جذاب برای رانندگان ایرانی است و ارمنستان نقطه کانونی برای اتصال ایران به دریای سیاه است.