در دور دوم شانس پزشکیان بیشتر است؟

تسنیم نوشت: «نکتۀ مسلّم این است که در زمان حاضر و با عنایت به همه نظرسنجی‌ها، احتمال دور دومی شدن انتخابات ریاست‌جمهوری «تا اینجا»، بسیار بالاست، البته ممکن است در این هفته پایانی اتفاقاتی مثل بعضی انتخابات دیگر رخ دهد، اما به‌هرحال تا اینجای کار، دور دومی شدن، بسیار محتمل است…

اگر انتخابات به دور دوم برود، روندها و تحلیل‌ها و تجربه‌های انتخابات پیش نشان می‌دهد که ستاد و هواداران آقای پزشکیان امیدوارتر خواهند بود و احتمال رأی‌آوری او را جدی‌تر خواهند شمرد؛ البته این احتمال در نسبت به اینکه کدام یک از آقایان جلیلی یا قالیباف با آقای پزشکیان به دور دوم بروند تفاوت می‌کند؛ اما یک نکته ثابت است و آن اینکه شانس آقای پزشکیان افزایش خواهد یافت، همچنان که آقای احمدی‌نژاد هم در رقابت با آقای هاشمی در دور اول انتخابات 84، رتبه دوم را کسب کرد و به دور دوم رفت؛ اما در دور دوم، آقای هاشمی را پشت‌سر گذاشت و راهی پاستور شد…

روندها و خیلی از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگر اصولگرایان بتوانند ظرفیت‌های خود را بر یک کاندیدا در دور اوّل متمرکز کنند، احتمال پیروزی‌شان در همین دور اوّل هم بالاست، هیچ چیز را قطعی نمی‌توان گفت، اما به‌هرحال عدد و رقمهای تقریباً قاطبه نظرسنجی‌ها چنین احتمالی را تقویت می‌کند…

راهکار رسیدن به یک روند مقبول بین نامزدهای اصولگرا پیچیده نیست؛ علم نظرسنجی در ایران قدرتمند است و مؤسساتی که نام برده شد همگی مؤسسات معتبر و آزموده‌شده‌ای هستند. روش علمی هم در این زمینه پاسخگوست و می‌تواند اختلافات را حل کند، لذا نامزدهای این جریان می‌توانند با توافق بر سر یک روش صحیح نیل به تصمیم نهایی، مسیر نزدیک‌ترین را به حالت برنده‌شدن پیش بگیرند.

قاعدتاً در این مسئله دو آیتم باید مورد توجه قرار بگیرد؛ نخست میزان رأی هر یک از نامزدهاست و دوم‌ اینکه در صورت انصراف هر نامزد، رأی او به‌سمت کدام نامزد دیگر خواهد رفت.

اما نکته تقریباً قطعی این است که دور دوم بیشتر به‌نفع پزشکیان خواهد بود و در دور اول احتمال پیروزی یک نامزد اجماعی اصولگرایان وجود دارد، لذا همه‌چیز بستگی به این دارد که به روندها توجه کنند و یا کار بیشتر به شانس و اقبال واگذار شود.»

شرایط پیچیده وحدت اصولگرایان

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا درباره وحدت اصولگرایان به خبرآنلاین گفت: «الان بر طبق نظرسنجی‌های اعلام شده – که نمی‌دانم تا چه حد دقیق است – آرای آقای جلیلی و قالیباف به هم نزدیک است و فاصله معناداری ندارند. این کار را مقداری سخت تر می‌کند. برای این که کدام یک از این دو فرد صرف‌نظر از تمایل شخصی خودشان، بتوان آن‌ها را مجاب کرد از صحنه کنار بروند.

هر دو نفر سابقه انصراف از انتخابات را به خاطر وحدت این جریان دارند وهم آقای قالیباف این کار را کرده و هم آقای جلیلی یک دوره انصراف دادند. ولی این که آیا برای این دوره از انتخابات نیز این آمادگی را دارند، باتوجه به این که آرایشان نسبتا نزدیک به هم است؛ این اقدام را انجام دهند مقداری کار را برای اصولگرایان سخت و پیچیده کرده است.

اگر هر دو نفر آقایان انصراف ندهند، با آماری که تا امروز داریم، قاعدتا انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. در دور دوم یا آقای جلیلی یا آقای قالیباف بالا خواهند آمد یا یکی از دو نفر آقای قالیباف و جلیلی با آقای پزشکیان به دور دوم خواهند رفت. در این صورت نیاز به انصراف نیست و در دور دوم دو نفر هستند و این که کدام یک موفق خواهند شد هفته بعد رآی مردم را کسب کنند باید منتظر بود و دید و آن زمان تحلیل کرد.

ولی اگر یک نفر از این آقایان کنار برود، بستگی به این دارد که کدام یک کنار خواهد رفت و سبد آرایش به نفع چه کسی خواهد بود. مثلا اگر آقای جلیلی کنار برود چند درصد آرایشان در سبد آقای قالیباف و چند درصد آرایشان در سبد آقای پزشکیان می‌رود و بالعکس. اگر آقای قالیباف انصراف دهند این اتفاق چطور رخ خواهد داد. آیا اساسا این جریان موفق خواهند شد که یکی از این دو بزرگوار را مجاب کنند برای این که از صحنه کنار بکشند؟ این واقعا کار مشکلی است. اگر فاصله آرای آقای جلیلی و آقای قالیباف زیاد بود می‌شد راحت تر تصمیم گرفت. ولی الان تصمیم گیری گروهی مقداری سخت شده است.»

چرا نتایج نظرسنجی‌ها متفاوت است؟

عباس عبدی، تحلیلگر اصلاح طلب به دنیای اقتصاد گفت: «بدون اینکه بخواهم به تک‌تک این نظرسنجی‌ها ارجاع دهم معمولا این نظرسنجی‌ها با سوگیری‌های نسبی همراه است. برای مثال به نظرم نتایج ایسپا اعتبار گذشته را ندارد. در نظرسنجی‌ها حتی اگر دست هم نبرند خیلی راحت می‌توان با تغییر نمونه‌گیری و حجم نمونه مناطق نتایج را به‌طورکلی متفاوت کرد‌.

ولی دلیل اصلی این تغییرات موضوع دیگری است که آن را توضیح خواهم داد‌. یکی از عواملی که نتایج را ناپایدار می‌کند عدم تصمیم و مردد بودن مردم در پاسخ به این سوال است که آیا مشارکت می‌کنید و اگر بلی به چه کسی رای می‌دهید؟ عده زیادی هنوز در مشارکت مرددند.

آنان هم که می‌خواهند شرکت کنند هنوز نمی‌دانند چه کسی را باید انتخاب کنند. در واقع تعداد مرددین در اصل شرکت در انتخابات و اینکه به چه کسی رای دهند بسیار زیاد است. به‌علاوه آنان هم که تصمیم گرفته‌اند به چه کسی رای دهند وضعیت روشنی ندارند و نظر آنها می‌تواند تغییر کند.

از سوی دیگر به این ناپایداری‌های‌ موجود باید احتمال انصراف برخی از نامزدهای اصولگرا را هم اضافه کنیم که ناپایداری و عدم قطعیت را افزایش می‌دهد‌. ولی علت اصلی متفاوت بودن نتایج نظرسنجی‌ها این است که نهادهای اصلی ما در این موضوع مستقل نیستند و از طرف دیگر چون تعداد نظرسنجی‌ها زیاد شده است اعتبار و میزان کارشناسی آنها هم پایین آمده است.»

اصلاح‌طلبان بازی باخت-باخت سال 88 را تکرار نمی‌کنند

هم‌میهن نوشت: «این روزها عده‌ای اینجا و آنجا می‌خواهند بگویند که ممکن است اتفاقات پس از انتخابات ۸۸ تکرار شود و از این حیث حکومت، مردم و ستادهای انتخاباتی را نگران و از حضور پرشور انتخاباتی دور کنند. این گزاره نادرست است؛ چون مقتضیات آن اعتراضات و مهم‌ترینش یعنی «معجزه هزاره سوم» مفقود است و البته، شرایط سیاسی ایران هم در دو مقطع به‌کلی متفاوت است و نیز همه طرف‌های ماجرا درس گرفته‌اند که وارد بازی باخت-باخت نشوند.

بازی امروز سیاست در ایران افزایش مشارکت است که هم حکومت منتفع می‌شود و هم مردم حضور خواهند داشت تا اراده خود را نشان دهند و به‌طور طبیعی هم معلوم است که با افزایش مشارکت چه کسی پیروز انتخابات است.»

یخ مشارکت در انتخابات هنوز نشکسته است

فرهیختگان نوشت: «نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که پیش از آغاز جدی رقابت انتخاباتی، مشارکت روی 50 تا 55 درصد قرار داشت. تصور این بود که با شروع رقابت‌های انتخاباتی و با وجود حضور نامزدهایی از طیف اصلاح‌طلب، میزان مشارکت افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است به 60 تا 70 درصد هم برسد. اما درحالی‌که تقریبا رقابت‌های انتخاباتی به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، برخی نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که میزان مشارکت افزایشی نداشته و همچنان روی 50 درصد قفل شده است.

برخی نیز از کاهش میزان مشارکت به زیر ۵۰ درصد حکایت دارند. در واقع شروع رقابت‌های انتخاباتی نه‌تنها منجر به افزایش مشارکت نشده است، بلکه منجر به کاهش آن نیز شده است.

براین اساس با در نظرگرفتن نتایج نظرسنجی‌ها تا الان، انتظار این است که مشارکت در بهترین حالت روی 50 درصد باقی بماند. به نظر می‌رسد‌ مناظرات انتخاباتی که می‌توانستند نقش موثری در رقابتی کردن فضای انتخابات و ترغیب مردم برای حضور پای صندوق‌های رای داشته باشد، نتوانستند آن‌طورکه باید در ایجاد این حس رقابت موثر باشند. برخلاف آنچه تصور می‌شد، مناظرات انتخاباتی نتوانستند، یخ مشارکت را بشکنند و آن را به سمت صعودی و افزایشی شدن ببرند.»

واکنش پورمحمدی به شایعات کناره‌گیری از انتخابات

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در نشست خبری با اشاره به لایحه عفاف و حجاب گفت: این لایحه هنوز نهایی نشده و طراحان این لایحه اختلاف دارند.  کارشناسان به پیامدهای اجرایی آن باید توجه کنند تا در نهایت تصویب شود.

پورمحمدی در واکنش به این پرسش که آیا به نفع پزشکیان کناره‌گیری خواهید کرد، گفت: از سوال شما متعجبم در حالی که گفتمان بنده گفتمان انقلاب اسلامی بدون حاشیه‌هایی که به آن اضافه شده، است. بازگشت مشخص به مواضع نظام، انقلاب و رهبری باید رقم بخورد. بنده این مواضع را دنبال خواهم کرد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: برای رئیس جمهور شدن سبدی نگذاشته بودم و اگر این حادثه تلخ(شهادت رئیس جمهور و همراهانش) اتفاق نمی‌افتاد، هرگز پا در این عرصه نمی‌گذاشتم، اما رقبا با ساختارسازی و شبکه سازی در سراسر کشور برای این حوزه برنامه‌ریزی داشتند. خودم را تا این مرحله از رقابت‌های انتخاباتی موفق می‌دانم؛ چرا که پیام‌های روشنی را از جامعه دریافت می‌کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: رقبا در تلاشند که بنده را به سمت خود جذب کنند تا بتوانند سبد رایشان را افزایش بدهند اما بنده چنین برنامه‌ای ندارم.

وی ادامه داد: تکرار نکنید که سبد رای بنده و آقای پزشکیان یکی است. دوستان و اصولگرایان در زمین دیگران بازی نکنند. حتماً در دولتم از همه جریان‌ها از جمله حزب‌اللهی‌ها ، اصولگرایان و تحصیل کردگان کاربلد استفاده خواهم کرد.

وی متذکر شد:  آقای پزشکیان متخصص خوبی هستند، اما برای ریاست جمهوری مناسب نیستند. آقای ظریف هم دیپلمات خوبی است، اما نمی‌تواند راهبرد دیپلماسی کشور را بنویسد. اگر مربی خوب داشته باشد ایشان بازیگر خوبیست. بازیگران هم در اصولگرایان و هم در اصلاح‌طلبان وجود دارند. این مربی خوب است که بازیگران خوب را دور هم جمع می‌کند.

انتقاد تند قالیباف از اظهارات ظریف

به گزارش تسنیم محمدباقر قالیباف در جمع مردم قم با بیان اینکه برخی‌ها می‌گویند‌ قانون راهبردی مجلس مانع حل برجام بود، گفت:‌ خجالت هم خوب چیزی است؛ وقتی ترامپ از برجام رفت، نشست خبری گرفتن و گفتند چند هفته تصمیم می‌گیریم و شد چند ماه ولی کاری نکردند، اما مجلس با درایت قانون شورای راهبردی را تصویب کرد که همگان دیدند رهبر معظم انقلاب از آن حمایت و تمجید کردند.

کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ما پروتکل الحاقی را داوطلبانه پذیرفتیم ولی آنها می‌خواهند به ما تحمیل کنند، ادامه داد:  می‌گفتند اگر پروتکل الحاقی را لغو کنیم جنگ می‌شود؛ لغو کردیم آیا جنگ شد؟ غنی‌سازی را 60 درصد کردیم جنگ شد؟ ‌این کارها باعث شد آنها بپذیرند و وارد گفتگو با ما شوند.

وی با بیان اینکه دولت وقت ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کرد ولی با اقداماتی که انجام دادیم به یک میلیون و نیم بشکه رسید،‌ گفت: من با مذاکره‌ مخالف نیستم؛ مذاکره یک روش مبارزه‌ است؛‌ ما با دشمن روبه رو هستیم؛ با آمریکایی که جنایتکار، دروغگو و زورگو‌ست؛ ما در قانون راهبردی چیزی داریم به نام اقدامات پایا پای‌ و باید برای مردم نفع اقتصادی داشته‌ باشد.‌

قالیباف با بیان اینکه بیش از ۳۰ سال دولت دست جریان شما بوده با همه امکانات‌ خاطرنشان کرد: ما در کشور ظرفیت‌ها و دارایی‌های زیادی داریم؛ من به عنوان یک خدمتگزار هرکجا بودم نگفتم پول نیست و نمی‌شود و همانطور که در عملیات وعده‌صادق دیدید که ناتو و همه دشمن با 6 لایه پدافندی به میدان آمدند ولی دیدید شجاعت و قدرت‌ و درایت نیروهای ما را و این‌ها می‌گویند روی موشک نوشته مرگ بر اسرائیل و این را نشون ندهید.

پزشکیان: به‌خاطر رای، وعده‌ای نداده‌ام

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان در نشست هم اندیشی هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با بیان اینکه برخی نگاه و ذهنی بسته دارند و ادعا می کنند که ما می‌توانیم، افزود: ما می‌توانیم اما عقل حکم می‌کند که نظر کارشناسان را جویا شویم تا بهترین ها را خلق کنیم؛ ما می توانیم به شرط اینکه عاقلانه عمل کنیم و از نظرات و کارشناسی های داخل و خارج از کشور و آمایش سرزمینی استفاده کنیم، در آن زمان آینده را با اطمینان خواهیم ساخت.

وی تصریح کرد: اگر برای ایران و کشور دل‌مان می‌سوزد باید از اختلافات دست برداریم و با هم باشیم و بپذیریم که شرایط یک مرتبه درست نمی‌شود بلکه از نظر علمی تغییر رفتار طی یک دهه رخ می‌دهد. باید از نظر علمی تجربیات را بپذیریم و آن را ادامه دهیم و به هم کمک کنیم. من هیچ وقت بخاطر رای وعده‌ای ندادم؛ الان هم در مناظرات وعده‌ای ندادم و فقط گفته‌ام که از کارشناسان استقاده خواهیم کرد؛ الان هم می‌گویم که من از کارشناسان استفاده خواهم کرد؛ کارشناسانی از دانشگاه‌ها و همچنین نظرات کارشناسی بین‌المللی و قطعاً به دنبال آن هستیم که مشکلات روابط خارجی مان را حل کنیم؛ اگر این کار را انجام ندهیم و FATF را حل نکنیم، به پیر و پیغمبر نمی‌شود کاری انجام داد.

پاسخ جلیلی به شبهه نداشتن سابقه اجرایی

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در برنامه بدون تعارف درباره اینکه مردم چه شبهه ای درباره شما دارند، تصریح کرد: یکی دو شبهه شنیدم؛ طرف اجرایی هست یا نه؟ البته باید بدانیم تعریف ما از مدیر اجرایی در راس قوه مجریه چیست؟ انجام چند کار ساختمانی یا عمرانی می شود کار اجرایی؟ نه اینگونه نیست. جایگاه ریاست جمهوری جایگاه تصمیمات صحیح و به موقع است و اینکه بدانید تصمیمی که گرفتید به نتیجه رسیده است یا نه؟ آیا مردم نتیجه کار را می بینند یا نه؟ از پایین ترین سطح وارد دولت شدم. کارشناس، معاون اداره، رئیس اداره، مدیر کل و معاون وزیر شده ام و روند ساختار اجرایی را می شناسم و می دانم تصمیمی که گرفته می شود چه مسیری را طی کرده و چه موانعی دارد.

وی ادامه داد: شنیدم که گفته اند این ها جمع بسته ای هستند و اطرافیان جلیلی محدود هستند. در همین ۱۱ سال در دولت سایه در دفترمان به روی بیش از صدها جوان، مدیر، استاد دانشگاه و فضلای حوزه، جمعیت های کارگری و کشاورزی باز بود و نوع جدیدی از سیاست ورزی را دنبال می کردیم. بیش از ۱۴۰ سفر به اقصی نقاط کشور داشته ام. اگر بسته بودن به معنای حضور در گعده های سیاسی و لابی هاست، من به آنها اعتقادی ندارم. زمانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی بودم، فردی شناخته شده تماس گرفت که کسی مطالبی درباره بحث امنیتی دارد و فوریت دارد. وقتی آمد، انتظار داشتم فردی جا افتاده و پخته مساله امنیت ملی را مطرح کند که دیدم جوانی آمد و من جا خوردم. گفت شما امروز ملاقاتی با هیات خارجی دارید که می شود توصیه ما را برای کار اقتصادی بکنید؟ بیرونش کردم، این کارها ضدارزش است.

قاضی‌زاده: رئیسی وفاق ایجاد کرد

به گزارش ایسنا، قاضی زاده هاشمی در نشست دانشجویی در دانشگاه تهران اظهار کرد: در دهه ۹۰ سفره ایرانیان ۳۰ درصد کوچکتر شد. باید کاری کرد تا اعتماد عمومی به جامعه برگردد. برای این کار یا باید چهره های اجماع ساز مثل شهید رئیسی و حاج قاسم به میدان بیایند و یا باید از نهادهای میانجی استفاده کرد.

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: نباید قهرمان های ملی خود را در انتخابات هزینه کنیم. بنده که عضو کابینه ایشان بودم نمی گویم که راه ایشان را ادامه می‌دهم. نباید شهید رئیسی را تمام کنیم. شهدا باید شاخصه ای برای سنجش مردم شوند. اما وقتی به بزرگی دسترسی نداریم معمولا نزد شاگرد او می رویم.

وی ادامه داد: شهید رئیسی بود که وفاق ایجاد کرد و این افراد دیگر بودند که وقتی روی کار آمدند تا دربان خود را نیز عوض کردند. اما خیلی ها به شهید رئیسی می‌گفتند چرا هنوز مدیران دولت روحانی در دولت ایشان حضور دارند؟ در حال حاضر کشور نیاز به عناصری دارد که مبانی انقلاب را قبول داشته باشند و حاضر به فداکاری برای آن باشند.

زاکانی: در کشور امکانات کم نداریم

به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در اجتماع جامعه ورزش و جوانان، گفت: ما در کشور امکانات کم نداریم، توزیع امکانات ناعادلانه است و این سبب شده عده ای از نداشتن نتوانند سر بر بالین بگذارند و به دلیل بی سرپناه بودن آرامش نداشته باشند اما ما با شناختی که از منابع داشتیم اول رفع نیاز و پس از آن پیشرفت و آبادانی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

زاکانی تاکید کرد: در حوزه رفع نیاز مردم، اولویت را سبد رفاه قرار دادیم. توزیع عادلانه یارانه طلا برای همه در همین زمینه است. همه مردم مبتنی بر شرایط فعلی مصرف انرژی در کشور در طول سال تا ۶ گرم یارانه طلا یعنی معادل اعتباری آن را دریافت خواهند کرد که از آسیب تورم در امان است و ارزشش کم نمی‌شود.

***

مصوبه جدید مجمع تشخیص مصلحت درباره معافیت خدمت نظام وظیفه

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، معافیت خدمت نظام وظیفه مشمولان بالای ۳۵سال سن و دارای دو فرزند را با اصلاحاتی به مصلحت دانستند.

به گزارش ایسنا، در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور اکثریت اعضا، مدیر قوه مجریه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم پیشرفت در مجلس شورای اسلامی، برای بررسی موارد اصراری مجلس در خصوص لایحه برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، برگزار شد، اعضای مجمع، تبصره (۱) بند «ت» ماده (۱۰۲) درباره معافیت مشمولان بالای ۳۵سال سن و دارای دو فرزند را با اصلاحاتی به مصلحت دانستند.