آخرین اخبار
اشتراک گذاری
۲۹ خرداد ۱۳۹۸
کد مطلب : 28902

به گزارش پایگاه خبری ١٩ آبان، به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گچساران اختتامیه طرح های ملی جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی و تجلیل از فعالان استانی «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» در محل کانون پرورش فکری کودکان گچساران با حضور مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

در این آئین از برگزیدگان باشگاه های کتابخوانی در قسمت های فیلم ها و نامه های برتر همچنین باشگاه های برتر تجلیل به عمل آمد.

در  بخش «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» از روستاهایی که آثاری در زمینه های کتاب و کتاب خوانی ارائه کرده بودند تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است «جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است. این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است. برای نمونه کودکان و نوجوانان امروزی از فعالیت در فضاهای جمعی و شبکه‌ای لذت می‌برند، دوست دارند هویت خود را در این اجتماعات به اثبات برسانند، همچنین از هر شکلی از رقابت در سطوح کلان استانی، ملی یا جهانی استقبال می‌کنند و برای اعتلای نام و موفقیت شهر یا روستای خود تلاش کنند. به این‌ها می‌توان دسترسی خوب این کودکان و نوجوانان به رسانه‌های جدید و خستگی از برنامه‌های تکراری نظام مدرسه‌ای هم اضافه کرد. البته از آن طرف، به رغم همه بحث‌ها و نظرها که کودکان و نوجوانان امروزی را اسیر تکنولوژی معرفی می‌کنند، کنجکاوی‌های آن‌ها و جست‌وجوی آن‌ها برای خواندن و یافتن تجربه‌ها و معناهای جدید، هنوز همچنان زنده است.

این طرح از آنجا پیشرو و پویا خوانده می‌شود که علاوه بر ارائه راه حل در خصوص ارتباط با مخاطب و استفاده خلاقانه از زیرساخت‌های موجود می‌تواند در هر شرایط جغرافیایی و بسته به شرایط فرهنگی، اقتصادی و اجرایی مختلف، دوباره طراحی و به اجرا گذاشته شود.

 

 

۵

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *