آخرین اخبار

از تصمیمات احمدی نژاد درصورت رئیس جمهور شدن تا واکنش به تقلب در انتخابات و شباهت به ترامپ!/ مسئولان دولت می خواهند موسوی و کروبی در حصر بمانند

محمود احمدی نژاد در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی فونیکس گفت: تصمیماتی که ما در آن ۸ سال گرفتیم، کاملا بجا و درست بود و برای آن پاسخ مستدل هم داریم. اما در دور جدید اگر بخواهیم دولت را اداره کنیم، حتما خیلی از افراد ، دیگر حضور نخواهند داشت.

اشتراک گذاری
18 April 2017
کد مطلب : 8956

 

متن کامل مصاحبه دکتر احمدی نژاد با شبکه تلویزیونی فونیکس چین در ادامه آمده است:

خبرنگار: خیلی ممنون از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید و من بسیار خوشحالم از اینکه می توانم با شما مصاحبه کنم. سوال اولم در مورد انتخابات است. شما دیروز به وزارت کشور رفتید و ثبت نام کردید و خیلی ها سورپرایز شدند! برنامه شما چیست؟ در صورت حضور شما یا آقای بقایی در انتخابات چقدر احتمال پیروزی می دهید؟

احمدی نژاد: بسم الله الرحمن الرحیم، اللهم عجل لولیک الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیه. این دعا برای بشر و همه ملت هاست. من دیروز ثبت نام کردم. انتخابات در همه کشورها امر مهمی است. انتخابات برای مردم است و خداوند متعال سرنوشت مردم را در دست خودشان قرار داده است. گفته است برای چگونه زندگی کردن، خودتان دست به انتخاب بزنید. در ایران هم مردم انتخاب می کنند. انتخابات های گوناگونی وجود دارد از جمله انتخابات ریاست جمهوری. دیروز به همراه آقای بقایی ثبت نام کردیم. انشالله انتخابات خیلی خوبی خواهد شد و اگر مشکل خاصی نباشد، آقای بقایی رئیس جمهور آینده خواهد بود.

خبرنگار: احتمال پیروزی ایشان چقدر است؟

احمدی نژاد: احتمالش خیلی بالاست. آقای بقایی رقیبی ندارد.

خبرنگار: اگر آقای بقایی یا شما رد صلاحیت شدید، چه واکنشی خواهید داشت؟

احمدی نژاد: دلیلی برای این اتفاق وجود ندارد.

خبرنگار: در ایران همه احتمالات ممکن است!

احمدی نژاد: همه جای دنیا این گونه است. ایران هم مثل بقیه دنیا شده است، البته قبلا فرق می کرد، اما الان مثل سایر جاهای دنیا شده است!

خبرنگار: اگر رد صلاحیت شدید، چه واکنشی نشان می دهید؟

احمدی نژاد: صبور باشید به وقتش متوجه خواهید شد.

خبرنگار: اگر این بار در انتخابات پیروز شدید، با توجه به اینکه ۸ سال هم تجربه اداره کشور را دارید، آیا ایده جدیدی هم برای دولت بعدی خواهید داشت؟

احمدی نژاد : در اصل کسی نباید دنبال رئیس جمهور شدن باشد، زیرا هدف، رسیدن به آن جایگاه نیست بلکه هدف، خدمت کردن به مردم و اصلاح وضع و پیشرفت کشور است. دو مدل رفتاری وجود دارد. یک رفتار این است که هدف فقط رسیدن به قدرت باشد و یک رفتار هم این است که هدف اصلاح و خدمت باشد. ما دنبال رفتار دوم هستیم. من ۸ سال در خدمت مردم بودم و مردم هم ما را از نزدیک دیده اند و خوب یکدیگر را می شناسیم. حتما در دوره جدید آقای بقایی برنامه های کامل تر و پیشرفته تری را اجرا خواهد کرد و این هم طبیعی است. زیرا انسان هرچه سنش بیشتر می شود، کامل تر و عمیق تر می شود و می تواند کارهای بهتری را انجام دهد.

خبرنگار: اگر ایشان یا شما در انتخابات پیروز شدید، برنامه تان برای برجام چیست؟

احمدی نژاد: برجام ، یک قرارداد حقوقی و پذیرفته شده است. اما مهم این است که از این قرارداد چه انتظاراتی داریم. طرف ایرانی و آمریکایی تبلیغات خلاف واقعی را انجام دادند. همه جا گفتند که اگر این قرارداد بسته شود، همه چیز حل می شود. روابط فی مابین درست می شود، اقتصاد سامان می یابد و مشکلات حل خواهد شد. این تبلیغات، غیر واقعی و نادرست بود. مراجع رسمی ایران ، این توافق را امضا کرده اند و رهبری هم اعلام کرده اند که به آن پایبندند. دو کار باید صورت پذیرد. در حالی که طرف ایرانی تمام تعهدات خود را انجام داده است، طرف آمریکایی تعهدات خود را انجام نداده است. اول، طرف مقابل باید تعهدات خود را انجام دهد. بعد هم آن تصوری که بوجود آمده است ، باید اصلاح شود. ایران توسط یک قرارداد ساخته نمی شود. ایران را مردمش می سازند. البته از امکانات همه دنیا باید استفاده کرد. اما آن عاملی که کشور را می سازد، مردم هستند. مردم باید بسیج شوند و از امکانات زیادی که در داخل کشور وجود دارد، بهره ببرند.

خبرنگار: پس نظر شما این است که نباید زیاد از برجام انتظار داشت؟

احمدی نژاد: معلوم شد که چیز خاصی در آن نیست. چون آمریکایی ها باز هم تحریم های جدید را اعمال کردند. برجام اگر قرار بود جلوی تحریم ها را بگیرد، تحریم های جدید تصویب نمی شد. حرف ها هم عوض شد. اول گفتند که تمام تحریم ها برداشته می شود و مشکلات حل می شود. البته کم کم عقب رفتند و گفتند این فقط دربردارنده تحریم های سازمان ملل است. تحریم های سازمان ملل خیلی مهم نیست و ارزشی ندارد. اگر برجام هم نبود، این تحریم ها تاثیر زیادی نداشتند. اما باید جلوی تحریم های ظالمانه و یک جانبه آمریکا و اروپا که خلاف قانون هم هست، گرفته شود و آن هم چاره دارد و راه های خوبی هم برای آن پیش روی ما است.

خبرنگار: پس شما یا آقای بقایی در صورت پیروزی برجام را پاره نمی کنید؟

احمدی نژاد: این قرارداد در جای خودش است و خیلی مساله مهمی نیست.

خبرنگار: شما متعلق به کدام گروه سیاسی هستید؟ برخی می گویند شما اصلاح طلبِ اصولگرا و برخی می گویند که اصولگرایِ اصلاح طلب هستید. شما بالاخره جزو کدامید؟

احمدی نژاد: این اسم ها، اسم گروه و حزب است. من جزو هیچ کدام از این ها نیستم. اما به محتوای آن ها فکر می کنم. مثل اینکه اسم فردی را گذاشتیم، آقای مهربان! ممکن است او خیلی آدم بداخلاقی هم باشد اما اسمش آقای مهربان است. حال اگر کسی بپرسد شما مهربان هستید یا خیر، این برمی گردد به اخلاق. مهربان کسی است که خشونت به خرج نمی دهد و عصبانی نمی شود. وقتی می گوییم اصلاح طلب یعنی کسانی که هدفشان بهتر کردن زندگی مردم است. ما حتما می خواهیم زندگی مردم را بهتر کنیم. وقتی می گوییم اصولگرا، یعنی کسانی که با اصول کار می کنند. مثل عدالت و رعایت حقوق مردم. بله ما و همه مردم ایران اصولگرا هستند. هشتاد میلیون ایرانی و یک میلیارد و نیم چینی، هم اصلاح طلبند و هم اصولگرا. چون هم می خواهند کشورشان پیشرفت کند و ضمنا می خواهد برپایه یک سری قواعد و باورها پیشرفته شود. این درست نیست که عده قلیلی ثروتمند باشند و یک میلیارد و نیم در فشار زندگی کنند. این نشان می دهد اصول غلطی حاکم است. اصول انسانی باید حاکم شود. اصلا مگر ملت ها در احزاب جا می شوند؟ و مگر می شود همه ملت را در یک حزب جا داد؟ کدام حزب در دنیا وجود دارد که دربرگیرنده همه مردم باشد؟ مگر دو حزب موجود آمریکا، چند عضو دارند؟ خیلی کم است. آمریکا ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت دارد. قالب حزب خیلی کوچکتر از آن است که همه مردم را در خود جای دهد. چون مردم سلایق و فکرهای گوناگون دارند. فکرها و سلایق باید با هم جمع شوند تا پیشرفت اتفاق بیافتد و همه این ها در حزب امکان پذیر نیست.

خبرنگار: ۸ سال از اتفاقات سال ۸۸ سپری شده است، اگر به گذشته نگاه کنید به نظرتان کدام حرف یا کار شما اشتباه بود و چه چیزی را تغییر می دهید؟

احمدی نژاد: تصمیمات را باید در شرایط زمانی قضاوت کرد. ممکن است در شرایطی آرزوهای زیادی داشته باشید. اما آن شرایط اجازه تحقق آن آرزو را به شما ندهد. مثل این است که یک انسان ۶۰ ساله آرزو داشته باشد مثل یک جوان ۲۰ ساله فوتبال بازی کند. آرزو وجود دارد، اما امکان تحقق آن وجود ندارد. تصمیماتی که ما در آن ۸ سال گرفتیم، در آن شرایط تصمیمات درستی بود. همه تصمیمات بجا و درست بود و برای آن پاسخ مستدل هم داریم. اما اگر بخواهم به یک مورد اشاره کنم، می توانم بگویم که در دور جدید اگر بخواهیم دولت را اداره کنیم، حتما خیلی از افراد ، دیگر حضور نخواهند داشت.

خبرنگار: اگر آقایان موسوی و کروبی را دوباره ببینید، به آن ها چه خواهید گفت؟

احمدی نژاد: همان حرف های قبلی را خواهم زد. خواهم گفت کمی فکر کنید. خودتان باشید. دوستتان دارم. چرا با هم دعوا می کنیم؟ بیاید با هم دوست باشیم.

خبرنگار: اصلاح طلبان امیدوارند که آقای روحانی بتواند با تلاش خود آقایان موسوی و کروبی را آزاد کند.

احمدی نژاد: فکر نمی کنم این طور باشد.

خبرنگار: چه کسی نمی خواهد؟

احمدی نژاد: همین آقایانی که مسئول هستند ، همیشه از در حصر بودن آقایان موسوی و کروبی بهره برداری سیاسی می کنند.

خبرنگار: اگر در انتخابات پیروز شدید، کمکی برای رفع حصر انجام می دهید؟

احمدی نژاد: ما دوست نداریم هیچ کس در حصر و زندان باشد. در هیچ کجای دنیا دوست نداریم این گونه باشد.

خبرنگار: آقای روحانی هنوز کاندیدا نشده است. اما به احتمال زیاد ثبت نام خواهد کرد. نظر شما در مورد کاندیداتوری ایشان و آقای رئیسی چیست؟

احمدی نژاد: بهتر است درباره افراد صحبت نکنیم. همه حق دارند کاندیدا شوند. حق انتخاب با مردم است. در تفکر حزبی و قدرت محور، فقط آدم ها را می چینند. در حالی که چینش آدم ها مهم نیست. مردم باید انتخاب کنند. همه بیایند و محدودیتی نباشد و مردم هم انتخاب کنند. هر چه مردم انتخاب کردند ملاک باشد. این خیلی مهم است و یکی از اصولی است که به آن باور داریم.

خبرنگار: نظر شما درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی چیست؟

احمدی نژاد: ایشان از دنیا رفته اند!

خبرنگار: اگر می شود به طور خلاصه نظر خود را بفرمایید.

دکتر احمدی نژاد: در پیام تسلیتی که دادم نظرم را گفتم.

خبرنگار: نظر شما درباره آقای خاتمی چیست؟

احمدی نژاد: رئیس جمهور بودند دیگر!

خبرنگار: چون گویا ایشان می خواهند مجدد وارد عرصه سیاسی شوند.

احمدی نژاد: وارد شوند ، (با خنده) چه اشکالی دارد؟

خبرنگار: در انتخابات سال ۸۸ گروهی مخالف شما بودند و به خیابان آمدند. فکر می کنید امروز نظر آن ها درباره کاندیداتوری شما و آقای بقایی چیست؟

احمدی نژاد: همانطور که توضیح دادم اصل آن است که مردم بپذیرند. هر کسی که مردم انتخاب کردند باید مورد احترام همه باشد. اشکال این بود که سال ۸۸ عده ای به رای مردم احترام نگذاشتند و آن ها هم عده قلیلی بودند. ۴۰ میلیون نفر از مردم رای دادند و مشارکت ۸۵ درصدی اتفاق افتاد. این عدد خیلی بالایی است. این عدد جزو مشارکت های کم نظیر در تاریخ دموکراسی است. اما یک عده مخالفت کردند که اشکالی هم ندارد. همه آزاد هستند. کسانی که مخالفت کردند، سه دسته بودند. یک دسته کسانی بودند که اصلا اطلاع نداشتند و واقعا فکر می کردند اخباری که به آن ها داده می شود، درست است . بدیهی است، اگر من هم فکر می کردم که آن اخبار درست است از آنها حمایت می کردم. خیلی بد است که در یک انتخابات تقلب بشود. در حالی که اصل اخبار خلاف واقع بود. این ها مردم خیلی خوبی هستند. اکثریت مخالفین، این ها بودند که اطلاعات نادرست داشتند. وقتی اطلاعات درست شد، رفتارشان را اصلاح کردند.

گروه دومی بودند که اصلا از من خوششان نمی آمد. آن ها من را دوست ندارند. خب، این هم آزاد است. اشکالی ندارد که عده ای من را دوست نداشته باشند و یک نفر دیگر را دوست داشته باشند. این عیب نیست. ولی من آنها را دوست دارم. نمی توانم دوست نداشته باشم. من آنها را دوست دارم. این ها دلشان نمی خواهد من رییس جمهور باشم. اعتراض می کنند. بسیار خوب، ما به آنها توصیه می کنیم رای مردم را بپذیرند. بالاخره ما برای اداره کشور یک معیار باید داشته باشیم. نمی شود که هرکس مخالف بود یا هرکس رای نیاورد، بخواهد همه چیز را به هم بریزد. کسی ممکن است از یک نفر دیگر خوشش نیاید، اما نمی تواند به هم بریزد. باید حقیقت را بپذیرد. همه باید قاعده و رای ملت را بپذیریم و در برابر آن خاضع باشیم.

گروه سومی هم هستند که خیلی کم اند، اصلا کاری به انتخابات ندارند. آنها با اصل جمهوری اسلامی مخالفند. یا با کسانی دیگری مخالف اند اما در ظاهر می گویند با احمدی نژاد یا با کل سیستم مخالف اند. این هم بد است. شما با سیستم مخالفید اما انتخابات را بهانه می کنید. انتخابات درستی برگزار شده و همه هم آن را تایید کردند. اصلا امکان نداشت در آن روش برگزاری انتخابات ، کسی بتواند آراء را جا به جا کند، اصلا شدنی نیست. چون همه ملت، خودشان هستند. اما ما این دسته آخر را هم دوست داریم. من همه شان را دوست دارم. اصلا نمی توانم دوست نداشته باشم. چون ما انسانیم. آیا انسان می تواند انسان دیگری را دوست نداشته باشد؟ نه حتما دوست دارد . اما من با این کارشان مخالفم و می گویم این کارتان غلط است. نباید به مردم زور بگوییم. نباید خودمان را به زور تحمیل کنیم. اگر مردم نظر من را قبول نکردند، آیا من باید به ساختمان ها آسیب برسانم، شیشه بشکنم و اماکن عمومی را آتش بزنم تا مردم تسلیم رای من بشوند؟ این روش غلطی است. انتخابات برگزار می شود تا از این کارها نشود.

خبرنگار: درباره امریکا و توافق هسته ای، بعضی ها فکر می کنند که در دوران آقای روحانی روابط با آمریکا و با آقای اوباما بهبود یافته است. ولی بعضی به آقای روحانی انتقاد کرده بودند که به غرب تکیه می کند. نظر شما چیست؟

احمدی نژاد: ببینید! من که از خدا می خواهم رابطه بهبود پیدا کند. من که مخالف بهبود رابطه نیستم بلکه می گویم اصل بر رابطه است. در تمام دنیا اصل بر رابطه بین کشورها و ملت هاست. همه باید باهم ارتباط داشته باشند و یکدیگر را دوست بدارند، منتها ارتباط باید بر اساس احترام و عدالت باشد. احترام یک طرفه که فایده ندارد. من فکر نمی کنم در فضای عمومی مردم ایران ، کسی قبول داشته باشد که رابطه بهتر شده است. اگر بهتر شده بود که تحریم جدیدی وضع نمی شد. وقتی تحریم جدید وضع می شود معنایش آن است که رابطه بهتر نشده است. ضمن اینکه الان ما را تهدید می کنند. زمان آقای اوباما تهدیدی در کار نبود، الان تهدید است. پس بهتر نشده است. اگر بهتر شده بود، تهدید کنار می رفت و روابط درست می شد. اینکه دو وزیر خارجه باهم قدم بزنند، معنایش بهبود روابط نیست. بهبود روابط این است که بخش های اقتصادی و فرهنگی باهم کار بکنند، مردم راحت بروند و بیایند. ارتباطات گسترده برقرار بشود. آیا این طور شده است؟

خبرنگار: نه!

احمدی نژاد: بسیار خوب . حالا که امریکایی ها برای ورود ایرانیان به خاک آمریکا محدودیت هم گذاشته اند. این خیلی بد و توهین آمیزاست. ولی من فکر می کنم که خوب خواهد شد.

خبرنگار:خوب خواهد شد؟

دکتر احمدی نژاد: بله

خبرنگار:چرا؟

احمدی نژاد:منطق آمریکایی ها، منطق قدرت است. اگر ملتی از خود ضعف نشان دهد، آمریکاییها زور می گویند و اگر ملتی از خود قدرت نشان دهد، عقب نشینی می کنند. الان آمریکایی ها می خواهند به چین زور بگویند. اگر دولت و ملت چین در مقابلشان بایستند و بگویند که ما زور را نمی پذیریم، آمریکایی ها به عقب می روند. اما اگر بگوییم می خواهیم چیزی به شما بدهیم، آمریکایی ها جلو می آیند. آنقدر جلو می آیند تا کل آن کشور را پایمال کنند و از بین ببرند. اخلاق آمریکایی ها این طور است. اگر آنها بخواهند با کسی درگیر بشوند ابتدا آن ملت را ضعیف می کنند. با انسان قوی هیچ گاه درگیر نمی شوند. ما باید تلاش کنیم که از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی قدرتمند باشیم و اوضاع مردممان خوب باشد و فقیری نداشته باشیم. اگر قوی باشیم آنها نمی توانند کاری بکنند و عقب می نشینند.

خبرنگار: جناب آقای دکتر! بعضی ها شما را شبیه آقای ترامپ می بینند اما برخی دیگر می گویند شما برخلاف آقای روحانی، با آقای ترامپ تعامل بهتری دارید؟ نظر شما چیست؟

احمدی نژاد: (با خنده) موهای من سیاه است و موهای آقای ترامپ بور، چشمهایش هم آبی است، قدش بلند است و قد من کوتاه، شباهتی به هم نداریم. (خنده خبرنگار)

خبرنگار: منظور من رفتار شماست…

احمدی نژاد: رفتار ما به هیچوجه شبیه به هم نیست. من معتقدم در روابط بین الملل باید احترام و عدالت حاکم باشد. اما آقای ترامپ مانند خانم کلینتون و اقای اوباماست و هیچ فرقی با هم ندارند. این ها به دنبال سیطره و تسلط بر دنیا هستند. این ها خودشان را برتر از دیگران می دانند. وقتی صحبت می کنند مانند انسانهای مغرور و مستکبر حرف می زنند. ما این گونه نیستیم. ما خودمان را خادم ملت می دانیم. ما در خدمت مردمیم.
پاسخ قسمت دوم سوالتان را در سوالهای قبل دادم. آمریکایی ها به دنبال این هستند که تمام کشورهای دنیا را تضعیف کنند. چین، هندوستان، ایران، روسیه، عربستان، ترکیه، عراق، سوریه و… همه را می خواهند تضعیف و تجزیه کنند و کشورهای کوچک بوجود آورند تا بتوانند بر آن ها مسلط شوند. آقای ترامپ هم همان مسیر را دنبال می کند. آقای بوش همین مسیر را دنبال کرد. آقای اوباما هم همینطور بود. آقای ترامپ هم دارد همین راه را می رود. فرقی با هم ندارند. راهکار این ماجرا هم این است که ملت ها با هم متحد باشند و قدرتمند شوند تا اجازه این کار را به آمریکایی ها ندهند. راهش این است. اگر این طور باشد آنها بهتر همکاری می کنند.

خبرنگار: آقای ترامپ گفتند که برجام را پاره می کنند اما این کار را نکردند…

احمدی نژاد: چرا پاره کند؟ از این بهتر برای آمریکایی ها وجود ندارد. یک توافق یک طرفه نوشتند. چرا باید آن را پاره کند؟ این را می گوید تا باز هم امتیازات بیشتری از ایران بگیرد. تاجر است دیگر، بیزینسمن است…

خبرنگار: اگر این کار را انجام بدهد واکنش شما چه خواهد بود؟

احمدی نژاد: ما راهکارش را داریم. ملت ایران قدرت، توانایی، امکانات مادی و دوستان زیادی دارد و می تواند اقداماتی انجام دهد که تحریمها بی اثر باشد. ما برنامه آن را داریم.

خبرنگار: آقای دکتر، به طور خلاصه می توانید بگویید چرا به آقای ترامپ نامه نوشتید؟

احمدی نژاد: ما فکر می کنیم که اصولا تمام انسان ها باید با هم گفت و گو کنند. ما باید همه از جمله آقای ترامپ را به راه درست دعوت کنیم. آقای ترامپ ادعاهایی کرده است. او گفته است که نظام آمریکا فاسد است و مردم در فقر زندگی می کنند و من می خواهم این مشکلات را حل و فصل کنم. من همان ها را به او گفتم. گفتم راه حل صحیح این مسائل، بدین شکل است. اما ایشان مسیر دیگری را رفت. من انتظار جواب مستقیم آقای ترامپ را خطاب به خودم ندارم. من به ایشان و به تمام ۷ میلیارد جمعیت جهان می گویم زیرا این یک دیپلماسی عمومی است. به تمام ملت های جهان می گوییم که آمریکا باید این اقدامات را انجام دهد و اگرانجام ندادند، بدانید که از مسیر خارج شده اند. در اصل دعوت می کنیم. آقای ترامپ! شما این قول ها را داده اید، حالا وقت عمل است. اگر عمل کرد، از او تشکر می کنیم و اگر نه، سرنوشت او مانند آقای بوش و آقای اوباما می شود. آن ها کجا هستند؟ آقای بوش کجاست؟ در افکار عمومی کجاست؟ آیا کسی او را دوست دارد؟

خبرنگار: خیر.

احمدی نژاد: کسی او را دوست ندارد، بلکه از آن طرف است…

خبرنگار:جناب آقای دکتر! شما گفتید که روابط بهبود پیدا می کند. آیا با وجود آقای ترامپ، روابط بهبود پیدا می کند یا خیر؟

احمدی نژاد: بهبود به این معنا نیست که تمام مسائل حل می شود. من گفتم که اگر ما قدرتمند باشیم آنها با ملت ایران همکاری می کنند. معنایش این است که اگر آقای بقایی بیاید، تهدیدها برداشته می شود. آقای ترامپ هم مجبور می شود مانند آقای اوباما با ایرانیان گفت و گو کند. منظور من این است. البته ما دوست داریم روابط میان تمام کشورهای دنیا خوب بشود. آمریکا در حال قراردادن تعرفه برای ورود کالا از چین است. این بد است. نباید یکطرفه زور بگویند. مردم چین حق دارند کالاهایی را که تولید کرده اند، بفروشند. آمریکایی ها هم کالایی تولید کرده اند و باید آن را بفروشند. مردم باید انتخاب کنند. این که راهش را می بندند یک نوع زورگویی است. ما این را قبول نداریم. ما می گوییم باید عدالت باشد.

خبرنگار: نظرتان در مورد آقای بشار اسد چیست؟ به نظر شما ایشان باید در قدرت بماند؟

دکتر احمدی نژاد: در همه جا راه حل یکسان است و آن هم نظر مردم است. ما نمی توانیم از اینجا نظر بدهیم که رئیس یک دولت برود یا بماند. من با این مخالفم که کشورهایی مثل آمریکا، انگلستان، عربستان و دیگران از بیرون بگویند رئیس یک دولت باید برود. به ما چه ربطی دارد؟ مردم آن کشور باید سرنوشت خود را تعیین کنند. حداکثر کاری که می توانیم بکنیم این است که کمک کنیم آن ملت بتواند تصمیم خود رابا تفاهم و دوستی بگیرد و آزادانه انتخاب کند. این یک اصل برای کل دنیاست.

خبرنگار: به نظر شما آیا حمله آمریکا به سوریه حامل پیامی برای ایران بود؟ به نظر شما واکنش ایران باید چه باشد؟

احمدی نژاد: دولت آمریکا دولتی اسلحه کِش است. با اسلحه می خواهد دنیا را اداره کند. آن ها چه منطقی جز زورگویی دارند؟ آیا آن ها واقعا دنبال دموکراسی هستند؟ در اینجا ۸۵ درصد مردم در انتخابات شرکت کردند و آن ها نتیجه را نپذیرفتند. آن ها می گویند هر چه ما می گوییم باید دیگران قبول کنند و اگر کسی قبول نکرد، جوابش بمب و هواپیما و موشک است. ما می گوییم دوره اسلحه و بمب گذشته است. دوره منطق، انسانیت، دوستی و احترام است. آمریکا چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و دخالت می کند؟ می گویند به خاطر منافع ملی آمده ایم! منافع ملی داخل سرزمین است و بیرون از آنجا معنایی ندارد. آیا خوب است کشورهایی که اینجا هستند، منافع ملی خود را در بمباران آمریکا جست و جو کنند؟ اگر منطق آمریکا را بپذیریم، جهان باید همیشه در حال جنگ باشد. این منطق باید اصلاح و عوض شود و همین طور هم خواهد شد.

خبرنگار: به نظر شما بعد حمله آمریکا به سوریه، اتحاد ایران و روسیه بیشتر می شود؟

من فکر می کنم همه کسانی که خواهان صلح و عدالتند باید با هم رابطه داشته باشند. همه کشورها در مقابل دولت آمریکا باید اتحاد داشته باشند.

خبرنگار: در زمانی که شما رئیس جمهور بودید رابطه خوبی با روسیه داشتید. آیا اگر آقای بقایی رئیس جمهور شوند، این رابطه خوب ادامه خواهد داشت؟

روابط خود را باید با همه کشورها از جمله روسیه، چین، هند، کره، فیلیپین، اندونزی، مالزی، تایلند، کامبوج، ویتنام، نیجریه، آفریقای جنوبی، الجزایر، مصر، کشورهای آمریکای لاتین و دیگر کشورها تقویت کنیم.

خبرنگار: حمله آمریکا به سوریه مسئله مهمی است و آقای چانگ می گوید که این کار برخلاف صحبت های ترامپ بوده است.

دکتر احمدی نژاد: این مدل آمریکاست. آقای ترامپ تصمیم گیر نیست، بلکه مجری است. تصمیم گیر اصلی یک شوراست که همه کاره است و آقای ترامپ فقط مجری است. مگر آقای ترامپ در دوره انتخابات نگفت که با همه دنیا صلح می کنم؟ این ها همه حرف است. اما در عمل ادامه کار دولت قبلی آمریکا که همان تجزیه کشورهاست، پیگیری می شود. اوباما می گفت خاورمیانه جدید، ترامپ هم همین حرف را زد. او می گفت تضعیف چین و روسیه و ایران و هند، ترامپ هم همین را تکرار می کند. او می گفت جلوگیری از اقتصاد های جدید و نوپا، ترامپ هم همین را گفت. این ها همه مجری اند. اقتصاد و یکپارچگی آمریکا وابسته به چپاول ثروت ملت هاست. آنها ۲۳ هزار میلیارد دلار از فدرال رزرو پول گرفته اند. ۱۹ هزار میلیارد دلار بدهی خارجی دارند. ۹ هزار میلیارد دلار کسری تجمعی تجاری دارند. این کشور با این شرایط ورشکسته محسوب می شود. اگر بخواهد این ورشکستگی عیان نشود، باید از جیب بقیه بردارد. برای اینکه بتواند بردارد، باید بر آن ها مسلط شود. وقتی می خواهد مسلط شود باید با آن ها جنگ کند. می خواهد اقتصاد چین، ایران و دیگر کشورهای مستقل را خراب کند تا برای خود فرصت تجاری بسازد. من دو ماه قبل هم گفتم که آمریکایی ها دنبال جنگ جدید در شرق و غرب آسیا هستند. می خواهند دنیا را به هم بریزند. آرزوی شان این است که ژاپن یک روزه فرو بریزد تا بازار کار برای خودشان درست شود. مدل اقتصادشان این است که روی خرابی دیگران سرمایه گذاری کنند. باید دیگران ضعیف شوند تا آنها قوی بمانند. البته این را هم گفتم که این بار اوضاع فرق می کند. اگر آن ها این بار جنگی را شروع کنند، حتما منجر به فروپاشی آن ها خواهد شد.

خبرنگار: استدلال شما چیست؟

احمدی نژاد: مشکلات آمریکا آنقدر عمیق و انباشته شده است که دیگر با جنگ حل نخواهد شد. خود آقای ترامپ گفت که در آمریکا ۷۰ میلیون فقیر وجود دارد و تبعیض نژادی بیداد می کند. فساد سیستم حکومتی آمریکا صدای همه مردم را در آورده است. مردم آمریکا جنگ نمی خواهند، ضمن اینکه آن بدهی ها هم با این جنگ ها جبران نخواهد شد و آقای ترامپ هم منابعی ندارد که بوسیله آن ها این مشکلات را حل کند. ملت ها هم آگاه شده اند. اگر جنگی در آسیا شروع شود، شکست آن ها قطعی است.

خبرنگار: در زمان دولت شما جایگاه ایران در خاورمیانه خیلی محکم بود. در غزه حماس با شما بود و در لبنان حزب الله با شما رابطه داشت. اما گویا الان این جایگاه دچار خدشه شده است.

احمدی نژاد: مهم تر از همه این بود که ملت های منطقه عاشق ایران بودند اما آن شرایط الان کمی دچار خدشه شده است، البته هنوز ایران را دوست دارند. ناراحتی ها به خاطر بعضی سیاست ها بود که اجرا شد. بزرگ ترین قدرت، قدرت مردم است. مردم اگر اراده ای کنند، قطعا محقق خواهد شد و کسی نمی تواند جلوی آن را بگیرد. آیا کسی می تواند جلوی مردم بایستد؟ نه، حتما نمی تواند. قدرت اصلی متعلق به مردم و افکار عمومی است و ملت ها هستند که تصمیم می گیرند چه چیزی را بخواهند. خیلی ها طرفدار ایران بودند و الان هم هستند. البته اکنون مقداری سوال و اشکال درست شده است که باید برطرف شود.

خبرنگار: اگر شما در انتخابات پیروز شوید چگونه این امر ممکن است؟

احمدی نژاد: ایران خیلی زود بالا می آید. سیاست آقای بقایی یا بنده دفاع از حقوق همه ملت هاست. ما عدالت را برای همه ملت ها می خواهیم. سیاست ما مبتنی بر دوستی با همه ملت ها و مقابله با کسانی است که می خواهند به ملت ها زور بگویند. ما می گوییم ملت ها هر چه تصمیم بگیرند حمایت می کنیم و دوستشان داریم و در کنار ملت ها قرار داریم. درگیری هایی که آمریکایی ها در منطقه درست کرده اند، برطرف می شود.

خبرنگار: مگر دکتر روحانی این کار را نکردند!

احمدی نژاد: به نظر شما این کار را کرده اند؟

خبرنگار: آن پشتیبانی از دولت عراق و سوریه…؟

نه! آن چیزی که من می گویم چیز دیگری است. ما باید ببینیم که اصلا برای چه دعوا می کنید! این به نفع آمریکاست. برای چه دارید با هم می جنگید؟ می شود با هم یک منطق را بپذیریم و گفت و گو کنیم. چرا همدیگر را می کشید؟ الان ایران و چین با هم دوست هستند. یک نفر بیاید و بگوید با هم بجنگید! چرا با هم بجنگیم؟ نه ایران علیه چین است و نه چین علیه ایران است. ولی آمریکایی ها می آیند یک حرف به ما علیه چین می زنند و یک حرف به چین علیه ما می زنند تا فاصله درست کنند و اگر بتوانند، جنگ بوجود آورند. ما از طریق گفت و گو ، مسائلمان را حل می کنیم. نیازی نیست که آمریکا یا دیگران دخالت کنند. ما یک منطق قوی داریم که همه جا حق است و آن نیز رعایت حقوق مردم برای تصمیم گیری بر مبنای انتخاباتِ آزاد است و رابطه ما هم با دیگران بر اساس احترام و عدالت است.

خبرنگار: شما در چین بین مردم محبوبیت دارید، مردم چین حتی انتظار دارند شما در سمت ریاست جمهوری ایران باشید چون شما دوست قدیمی چین بوده و هستید.

احمدی نژاد: روابط به نفع هر دو طرف است، ایران و چین، ایران و روسیه، چین و روسیه، روابط با هند و با همه جا. ما می گوییم اصل بر رابطه و همکاری است دیگر، ایران و چین هم دو تمدن بزرگ هستند که هیچ وقت با هم درگیر نبوده اند. همیشه با هم همکاری و تعامل مثبت داشتند. این یک ظرفیت تاریخی خیلی بزرگ است. ما و چین می توانیم توانایی های خود را با هم تبادل کنیم. در عرصه بین الملل در کنار هم قرار بگیریم و در مقابل زورگویی ها، برای دفاع از حقوق مردم و اصلاح نظام بین الملل یک قدرت بزرگ و باشیم. این نظام بین الملل یک طرفه است. سازمان ملل، شورای امنیت، تجارت جهانی، بانک جهانی و صندوق بین المللی پول، به نفع دلار و به ضرر ایران و چین و دیگران کار می کنند! ما اگر با هم باشیم می توانیم این ضرر را کم کنیم یا از بین ببریم.

ضمن اینکه روابط ایران و چین ، روابطی خوب و تاریخی است. حتی در اردبیل، در خانه شیخ صفی الدین، جایی که از لحاظ معماری و تاریخی بسیار زیباست، هدایایی وجود دارد که حاکمان چین برای حاکمان وقت ایران فرستاده اند. یک ساختمان زیبا درست کردند و هدایا را آنجا گذاشتند. بعدا غربی ها آمدند و یک مقدار از آن ها را بردند و الان در موزه هایشان نمایش می دهند! خودشان چیزی ندارند که نمایش بدهند، هدایای ایران و چین و هند و مصر و جاهای دیگر را به نمایش می گذارند. مراکز اصلی تمدن بشر، ایران، چین، هند، آفریقا، آمریکای لاتین و … بوده است. غربی ها هم این هدایا را به کشورهای خود می برند تا بگویند ما هم طرفدار تمدن بشری هستیم. حتما ایرانی ها هم هدایای بسیاری فرستادند برای چینی ها. یعنی روابط بسیار دوستانه بوده است. امروز هم باید این روابط دوستانه نه تنها با چین بلکه با همه ملت ها وجود داشته باشد. یعنی ۷ میلیارد نفر در مقابل اقلیت حاکم بر جهان با هم متحد شوند. این اقلیت به سایر کشورها نظیر ایران، چین، هند، روسیه، آفریقا و اروپا زور می گویند. الان مردم اروپا هم مستضعف هستند و تحت فشار قرار دارند. مردم اروپا واقعا خیلی مظلومند. یک عده حاکمند ولی مردم وضعشان خراب است، مشکلات اقتصادی دارند، تظاهرات می کنند و فریاد می زنند اما آن حاکمان کار خودشان را می کنند. اصلا کاری به مردم ندارند! این خیلی بد است. اگر همه با هم باشیم می توانیم دنیای بهتری را بسازیم.

خبرنگار: احیای جاده ابریشم استراتژی چین است، بنظر شما این باعث افزایش روابط ایران و چین می شود؟

احمدی نژاد: ما حتما از هر ابتکار عملی که بتواند ملت ها و کشورها را به هم پیوند دهد و روابط برادرانه، دوستانه، عادلانه و احترام آمیز را تقویت کند حمایت می کنیم.

خبرنگار: اگر شما یا آقای بقایی رئیس جمهور شوید برای گسترش روابط ایران و چین چه کارهایی انجام می دهید؟

احمدی نژاد: روابط با همه جای دنیا از جمله با چین بیشتر و بهتر می شود. با چین که روابط ما تاریخی است و با هم دوست هستیم. الان هم دوستیم اما متخصصان و مدیران کشورها باید برای استفاده از ظرفیت های موجود تلاش کنند.

خبرنگار: چه انتظاری از چین دارید؟

احمدی نژاد: همان انتظاری که از دیگران داریم . عدالت و احترام و دوستی.

خبرنگار: شما شنیدید که روسای جمهوری چین و آمریکا به تازگی با هم ملاقات کردند، همان روز که با هم ناهار وشام می خوردند، آمریکا سوریه را با موشک مورد حمله قرار داد و ما خیلی ناراحت شدیم.

دکتر احمدی نژاد: تحقیر دیگران، جزو بد اخلاقی های آمریکاست.

خبرنگار: الان تنش در روابط آمریکا و چین بیشتر شده است، فکر می کنید این مساله چه اثری بر روابط ایران و چین می گذارد؟

احمدی نژاد: ما معتقدیم اصولا در هر کجای دنیا که تنشی اتفاق بیفتد به ضرر کل بشریت است. ما ۷ میلیارد انسانیم و یک خانواده هستیم و یک پدر و مادر که بیشتر نداشتیم، درست است؟ حضرت آدم و حضرت حوا پدر و مادر همه ما بودند. پس ما یک خانواده ایم. اگر یک عضو خانواده کشته شود،‌ خوب است یا بد؟ بد است. چرا باید کشته شود؟ ما باید تلاش کنیم که جلوی آن را بگیریم و نگذاریم اتفاق بیفتد. اگر همه ما با هم باشیم آقای ترامپ سر جای خودش می نشیند. آقای ترامپ برود آمریکا را اداره کند. به او چه ربطی دارد که دیگران چگونه زندگی می کنند؟ چه کسی به او ماموریت داده است؟ او می خواهد ثروت ملت ها را چپاول کند و با آن اقتصاد خود را اداره نماید. اقتصاد باید محصول کار مردم باشد نه محصول چپاول جیب دیگران. آمریکایی ها عادت کرده اند که دستشان در جیب ملت ها باشد و دائم بردارند و بخورند و بگویند مال خودمان است! این خیلی بد است. ما باید با هم باشیم تا به آنها بگوییم که دستت را در جیب خودت بکن. اگر هر کس دستش در جیب خودش باشد درست می شود.

خبرنگار: شما از طریق فونیکس تی وی چه پیامی برای مردم دارید و چه انتظاری از فونیکس تی وی دارید؟

احمدی نژاد: ما با معاون سردبیر فونیکس ملاقات کردیم که مردی جا افتاده و آگاه به شرایط زمان هستند و با اینکه کم همدیگر را می بینیم ولی دوستان خوبی هستیم و حرف همدیگر را بخوبی می فهمیم. حتما مدیر و سردبیر هم همین طور هستند. من امیدوارم فونیکس بتواند در پر کردن خلاء خبری جهان سهم خود را ایفا کند چون الان اطلاع رسانی به صورت یک طرفه است. الان دو – سه شبکه وجود دارد که در دست آمریکا و در واقع در دست صهیونیست هاست، همان گروه اقلیتی که در دنیا حاکم اند، آنها دارند در دنیا خبرسازی می کنند. ما باید شبکه هایی داشته باشیم که همتراز آن ها باشند. من فکر می کنم که فونیکس می تواند این گونه باشد. چون خودش ۲ میلیارد شنونده و بیننده دارد، با یک تلاش مجدانه می تواند مخاطبان خود را به ۴ میلیارد افزایش دهد. من همه مردم چین را مثل هموطنان خودم دوست دارم. یعنی همه ۷ میلیارد انسان روی کره زمین را دوست دارم، مخصوصا مردم چین را. مردم چین مردم نجیبی هستند. مردمی اهل کار و تلاش هستند، مهربانند و اهل تجاوز به هیچ کشوری نبوده اند. ما همه آنها را دوست داریم. سلام ما را به همه آنها برسانید و بگویید همه باید دست به دست هم بدهیم تا دنیای بهتری را بسازیم. هیچ کس به تنهایی نمی تواند. ۷ میلیارد اگر با هم باشیم جایی برای شیطان باقی نمی ماند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *