« زیاد النخاله » دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، در اظهاراتی به مسائل مختلفی از جمله اختلافات دو جنبش فلسطینی حماس و فتح پرداخت.

بر اساس گزارش عصر امروز (چهارشنبه) شبکه «المیادین»، دبیر کل جهاد اسلامی در این خصوص گفت: «سازش میان دو جنبش فتح و حماس امکان‌پذیر نیست. تحرکات و میانجی‌گیری‌ها برای آشتی میان فتح و حماس بیهوده است».

زیاد النخاله ادامه داد: «برپایی کشور فلسطین صورت نمی‌گیرد مگر از راه تغییر موازنه قدرت با مقاومت. نمی‌توان همزمان دو برنامه متناقض داشت که یکی مقاومت را بپذیرد و دیگری آن را رد کند».

النخاله اضافه کرد: «هر کسی که موضوع حل‌وفصل [سیاسی] با اشغالگران را مطرح می‌کند، ماهیت طرح صهیونیستی را درک نمی‌کند. هر گونه برنامه سیاسی که از حق ملت فلسطین چشم بپوشد، فاقد ارزش است».

وی همچنین تأکید کرد: «طرح صهیونیستی مبتنی بر این قاعده است که فلسطین همان اسرائیل است و قدس پایتخت آن است. ما با صهیونیست‌ها بر سر همین ایدئولوژی و همین سرزمین و همین تاریخ اختلاف داریم».

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی همچنین تأکید کرد: «مقاومت، درست‌ترین، صحیح‌ترین و بی‌نقص‌ترین شیوه در جنگ با طرح صهیونیستی است. جنبش جهاد مخالف برنامه سیاسی سازمان آزادی‌بخش در خصوص حل‌وفصل [اختلافات با تل‌آویو] است».

این اظهارات در حالی بیان شده است که دبیرکل جهاد اسلامی در مصاحبه‌ای که دو روز گذشته در وب‌سایت «عربی۲۱» منتشر شد نیز در اظهاراتی مشابه بیان کرده بود، زمانی که برنامه‌ای سیاسی بر پایه صلح با اسرائیل مطرح می‌‌شود این بدان معناست که اسرائیل دولتی است که آن را به رسمیت شناخته‌ایم در  حالی که پروژه فلسطینی بر آزادسازی فلسطین تأکید  می‌کند و فلسطین را یک سرزمین تحت اشغال معرفی می‌نماید… پروژه صهیونیستی، ملت فلسطین را از این سرزمین بیرون کرده است، سازمان آزادیبخش فلسطین «ساف» هم بر اساس همین اصل بنا شده است.