آخرین اخبار
اشتراک گذاری
14 November 2020
کد مطلب : 57032

 

✍️ سعید آتشبار؛ دبیر جریان مردمی عدالتخواه استان ک‌وب

۱⃣ هنوز فهم درستی از حکمرانی یک نماینده‌ی مجلس در استان ما شکل نگرفته و یا اغلب به این فهم درست معترف و معتقدند ولیکن در مقام عمل به‌دلیل موانع گونه‌گونی که در فرصتی دگر باید بدان پرداخت، التزامی ندارند و به همان تلقی غلط عمل می‌کنند.

۲⃣ یکی از دلایل رکود و درجازدن فرهنگِ سیاسی ما، و بروز مخاطرات و آسیب‌ها و هزینه‌های نابجا، همین مسئله‌ی ادراکی‌ست. ما نمی‌دانیم نمایندگی مجلس چیست و چه خواستی از او باید داشت
و یا می‌دانیم، ولی بدان عمل نمی‌کنیم.

۳⃣ مجلس،قوه‌ی عاقله نظام حکمرانی جمهوری اسلامی‌ست. آدم‌های خلاق، خوش‌فکر، ایده‌پرداز، کلان‌نگر و اهل تحلیل و البته جسور و تحول‌خواه نیاز دارد. مجلس، پیمانکار و منبری و معامله‌گر نمی‌خواهد.
👈 “مگر اینکه اینان، واجد خصیصه‌های ذکر شده باشند”!

۴⃣ نماینده باید قوت قانونگذاری داشته باشد. برخی قوانین باید بروزرسانی شود، بعضی باید حذف گردد، بعضی رفع عیب باید گردند و بعضی‌ها را هم باید ایجاد کرد.

➖گاهی برخی قوانین جزایی مربوط به دهه ۵۰ اند و جریمه‌ی جرم‌های سنگین به ۵۰ ریال! نمی‌رسد.

➖نماینده باید چشم بیدار و ناظر شجاع نظام باشد و گلوگاه‌های فساد و ناهماهنگی‌های درون سیستمی را شناسایی کند. از دو ابزار تقنین و نظارت برای حل آن‌ها بهره‌مند شود.

➖در حوزه‌های صنعت، کشاورزی، انرژی، فرهنگ و حقوق و قضا و….نیازمند وجود اراده‌ها و انگیزه‌های اصلاحی جدی در مجلس هستیم. این مهم، با داشتن اطلاعات و احصاء آسیب‌ها و تفکر و مشورت و در نهایت تصمیم قاطع قانونی و نظارتی، شدنی‌ست‌. بعضی از گره‌ها در کشور صرفاً معطل چنین اراده‌هایی هستند.

۵⃣ با شناخت مجلس و امکان‌هایی که برای اثرگذاری دارد “نقش” ⬅ وظایف نماینده مشخص می‌شود ⬅ و شایستگی‌های لازم برای احراز صلاحیت نمایندگی مجلس روشن می‌شود “شایستگی” ⬅️و سپس، انتظارات و مطالبات می‌تواند شکل بگیرد “انتظارات” ⬅ و ارزیابی و تحلیل عملکرد نمایندگان جهت صحیحی پیدا می‌کند ⬅ و در نهایت، ارتقای فرهنگ انتخاب و بهبود نظام سیاسی اتفاق می‌افتد.

➖این نظام‌واره‌ی مختصر، می‌تواند وضعیت مطلوب نسبی و مجملی را پیرامون صفر تا صد فرآیند رسیدن به تحلیلی صحیح را ارائه دهد.
” وضع مطلوب”

۶ اما با طرح مطالبات غلط از نماینده◀️ ارزیابی‌های عملکرد نماینده دچار اشتباه می‌شود ⬅ و اینجا به دعواهای بی‌خاصیت‌ میان هواداران منجر می‌شود ⬅ و نهایتاً حفظ وضعِ موجود و عقب‌ماندگی در فرهنگِ سیاسی و انتخاب‌های اشتباه و عقب ماندنِ شایستگان از نظامِ تصمیم‌گیری و سود حداکثری سیاسی‌کارانِ زیرک و معامله‌گر و مستثمر “که مردم را همین‌گونه می‌خواهند”!

۷⃣ نماینده تمام وقتش را درگیر پروژه‌های اجرایی و عمرانی می‌کند و به سرانجام برسد یا نرسد، تا ابدیت، وی و طرفدارانش از پروژه می‌گویند و به رخ رقیب می کشند!

➖چرا؟!

➖چون سِیر فوق “۶” معکوس طی شد.

➖هر وزارتخانه‌ای با این همه بوروکراسی طویل و دیوان‌سالاری تاریخی ایرانی، این‌همه نیرو و معاون و کارشناس دارد. در استان‌ها، استاندار و مدیران کل و در شهرستان‌ها نیز به‌همین شکل‌. یک پروژه از تصویب تا اجرا، مسیرهای مختلف را طی می‌کند و دستگاه‌های گونه‌گون را درگیر‌.

➖ولی در روز بهره‌برداری از آن‌ها، به‌شکلی تبلیغات می‌شود که گویا نماینده‌ی مجلس، عامل انحصاری این پروژه بوده است؟! در حالی که ارتباطی با نماینده مجلس ندارد!

➖او باید ریل‌گذاری کند .او نباید پشت درب‌های وزرا و معاونین وزرا معطل بماند و التماس کند و شآن ملت و مجلس را به پایین‌ترین سطح ممکن تنزل دهد و در مسیری که نباید باشد، قدم بردارد!

➖زمانی می‌توان ادعا کرد وضعیت مناسب است، که هر وقت نماینده‌ای از پروژه‌های عمرانی صحبت کرد، مردم نپذیرند و انتقاد کنند‌ که به شما ارتباطی ندارد؟! مجری و مسئول مربوطه دارد!

➖جالب اینجاست که نماینده‌ی مجلس در انتخابات دور بعد، از همین پروژه‌ها به‌عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می‌کند، و دولت مستقر نیز دو سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری! این اختلال در حکمرانی‌ست.

۸⃣ بخش‌های دعواهای رسانه‌ای و سیاست‌زده‌ی فضای سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه کهگیلویه، به همین مساله مربوط می‌شود.

➖طرفداران نامزدها بر روی اینکه کدام پروژه را کدام نماینده پیگیری کرده است سال‌هاست که مشاجره دارند!

➖ابربدهکاران بانکی در کشور فربه و فربه‌تر شده‌اند!
➖ارزهای ۴۲۰۰ تومانی خرج ورود پورشه شد!
➖نظام دلالی در همه‌ی ابعاد کشور یکه‌تازی می‌کند!

➖بخشی از مشکلات معطل یک قانونِ درست و انقلابی‌ست، برخی از تبعیض‌های ناروا و بی‌عدالتی‌ها، لنگ یک اراده‌ی نماینده‌ی تحول‌خواه است، آن‌گاه اینجا دعوا بر روی مسائلی‌ست که اساساً ارتباطی با نماینده‌ی مجلس ندارد. آن‌هم نخبگان و مدعیان فرهیختگی و….، مسلماً توده و عوام نیز با همین تلقیِ غلط به تحلیل و ارزیابی می‌پردازند.

۹⃣ آیا مردم از استاندار می‌پرسند که چرا فلان قانون را ناقص تصویب کردید؟!

➖آیا از ضعف نظارت و عدم تحقیق و تفحص از دستگاه‌ها مطالبه می‌کنند؟!

➖پس چرا از نماینده‌ی شهرشان مطالبه‌ای طرح می‌کنند که جزو وظایف استاندار و مجریان دولت است؟!

➖مع‌الاسف صداوسیما نیز که ذائقه‌ی عموم را می‌سازد نیز در همین مسیر و زمین، حرکت و بازی می‌کند، و نمی‌پرسد که آقای نماینده، برای حذف واسطه‌ها و عواملی که نهاده‌های دامی را با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید وارد کنند ولی یا در راه دیگری مصرف کرده‌اند، و یا با قیمت نجومی به کشاورز بیچاره‌ی استان می‌فروشند، چه کرده‌اید؟!

➖نمی‌پرسد ای وکیل ملت، برای صیانت از طبیعت و محیط‌زیست استان و جلوگیری از تصرفات و تغییر کاربری های غلط، چرا ماده‌ی ۵ را که اجازه‌ی ارائه‌ی خدمات نهادهای خدماتی را به زمین‌خواران می‌دهند، تصحیح نمی‌کنید؟!

➖نمی‌پرسند چرا و چرا و چراهای بی.شماری که تریبونی برایشان نیست!

👈 مادامی که این مسائل حل نشود و در فرهنگ سیاسی ما رسوخ نکند، هیچ چیزی عوض نمی‌شود و ما با نمایندگانی مستثمر و ملتی خنثی و نخبگانی منفعت‌طلب، و تکرارهایی ملال‌آور مواجه‌ایم!

 

 

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *