آخرین اخبار
اشتراک گذاری
24 August 2020
کد مطلب : 55572

 

 

انتخابات همیشه در گچساران و باشت همیشه متفاوت از سایر نقاط کشور بوده است و شاید هم این علاقه مردم به انتخابات باعث شده است در بیست سال اخیر حداقل سه انتخابات بیش از سایر مناطق تجربه کرده باشیم.

سه انتخابات میاندوره مجلس ، یکی به دلیل ابطال انتخابات توسط شورای نگهبان ، دومی به دلیل فوت نماینده فقید و سومی به دلیل ابطال اعتبار نامه توسط مجلس.
به شکلی که تمام مراحل و اتفاقات ممکن را در انتخابات پشت سر گذاشته ایم و مورد ناشناخته و جدیدی برای تجربه نمانده است و همه مردم گچساران و باشت خبره و کارشناس مسائل انتخابات شده اند.

اما برسیم به هت ریک ، یا سومین میاندوره مجلس.

جایی که غلامرضا تاجگردون مهمترین رکن انتخابات چهار دور اخیر حضور ندارند و به دلایلی که در یادداشتی دیگر مفصلا به آن خواهم پرداخت قطعا از هیچ گزینه ای حمایت مستقیم و علنی نخواهد کرد.

در جریان منتسب به اصلاحات در نبود تاجگردون عده زیادی اعلام حضور کرده اند و به جز یکی دو گزینه همه آنها حضورشان را منوط به اجازه تاجگردون کرده اند ، بدیهیست چنین چیزی تعارفی بیش نیست و این افراد دنبال ایجاد مشروعیت و محبوبیت بین هواداران نماینده سابق هستند ، اما از آنجایی که این افراد خود را اصلاح طلب می دانند اما اذن تاجگردون را بر نظر شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گچساران ارجح می دانند مسئله ایست که فقط خود این شورا باید پاسخ دهند که کجای مسیر را اشتباه رفته اند که از ابتدا زیر سایه تاجگردون ها آن قدر بی اثر شده اند که کاندیدای بی پشتوانه و افراد معمولی این تفکر هم آنها را به حساب نمی آورند؟

اما در این تفکر آن کسی که بیش از همه شانس رای آوری دارد حاج عبدالرحیم رحیمی فرماندار سابق گچساران و کاندیدای دوره های قبل گچساران و باشت است ، او که عطای معاونت استانداری و فرمانداری ویژه در لرستان را به لقایش بخشید نیک می داند پس از یکی دو دوره رد صلاحیت کار سختی برای عبور از سیم خاردار شورای نگهبان دارد ، اما به هر نحو تنها گزینه حال حاضر جریان اصلاح طلبی که توان رقابت با رقبای جریانی رقیب را دارد ایشان است که از حمایت نصفه و نیمه دو طایفه بزرگ دولیاری و گشین برخوردار است و نیز با ارتباطات و نوع عملکردی که داشته می تواند روی بخش کوچکی از جامعه قشقایی و جامعه شهری گچساران نیز حساب کند .

نکته قابل ذکر اینست که سبدی که از دولیاری و گشین کسب میکند خیلی کمتر از آرایی است که تاجگردون از این دو طایفه دشت کرده بود و تا اینجا رحیمی موفقیت چشم گیری کسب نکرده است ، آنجایی رحیمی می تواند موفق باشد که علاوه بر جلب آرا باوی تاجگردون ، اصلاح طلبان ناراضی و رای نداده و همینطور قشقایی های در خانه نشسته اسفند ماه را مجاب به رای دادن کند که کاریست بس سخت و دشوار.

اما راقم برای ایشان در صورت تایید صلاحیت حداقل ۲۰ درصد آرا را پیش بینی می کند.

در این اردوگاه سایر افراد از مقبولیت و محبوبیت خاصی برخوردار نیستند اما می توانند خود را به عنوان یک پتانسیل و آلترناتیو در آینده مطرح کنند چرا که رحیمی آخرین و تنها مبارز باقیمانده در این جریان است و احتمالا بعد از رحیمی درخوش بینانه ترین حالت یکی دو دهه طول بکشد تفکر اصلاح طلبی از زیر سایه تاجگردون ها خارج شده و خود را باز سازی کند و استعدادهایش را بروز دهد.

در ایل قشقایی اوضاع فعلا آرام همانند روحیه مردمانش در حال گذر است اما این آتش زیر خاکستر این بار گداخته تر و پیچیده تر از همیشه منتظر یک تحرک و اتفاق جدید است تا خود را نشان دهد.

حرکات زیر پوستی از تحرکات حاج فولادی کاندیدای دوره های قبل حکایت دارد و البته مهندس یوسف باقری که مترصد فرصتی بوده تا خود را به مردم عرضه کند و دکتر هومن عسکری پدیده این دوره ایل قشقایی.

به نظر میرسد تحلیل قشقایی را هرچه به تاخیر بیندازیم به واقعیت نزدیکتر شویم اما شاید اتفاقاتی که در چند روز آینده گچساران می افتد تحلیل سیاسی ترک ها را دستخوش تغییرات بنیادین کند ولی در هر صورت قشقایی یک کارگردان قوی پشت صحنه دارد به نام سردار احمد خورشیدی که نباید از کنار برنامه ها و تاکتیک هایش به سادگی گذشت.

باید در این تحلیل یک پرانتز بزرگ باز کنیم برای یک گزینه بالقوه که به این زودی ها بالفعل نخواهد شد اما در هر زمانی آمدنش میتواند هر دو جریان سیاسی را تحت الشعاع قرار دهد.

دکتر نادر جنتی مدیر عالیشاهی اقتصادی کشور که با توجه به تعاریف سیاسی هم در دو جریان سیاسی می گنجد هم نمی گنجد .

او که در زمره پایدارترین مدیران ملی در دولت های مختلف با توجه به نقش تخصصی و جایگاه کاری برجسته همواره مورد توجه مدیران اقتصادی کشور بوده است تا کنون به واسطه عرق منطقه ای توانسته جایگاه خوبی بین سران دو جریان و بزرگان شهرستان پیدا کند اما کنکاش راقم برای فهم تمایل ایشان بی نتیجه بود و همه مسیرهای تحقیق به این جمله منتهی شد که حاجی فعلا هیچ برنامه ای برای انتخابات ندارد ولی با هر کسی که نماینده شود نهایت همکاری و کمک را خواهد کرد.

اکنون می رسیم به قسمت پیچیده و سخت شاهنامه منطقه، جریان اصولگرایی و سبد پر و پیمان و پر مدعی اش.

در تحلیل این جریان با توجه به ذهنیت و وابستگی فکری نویسنده هرچه از قلم بیرون آید بی شک موجب ناراحتی گروهی خواهد شد اما از آنجا که تحلیل باید منطبق بر واقعیات باشد مجبورم عده ای که شاید برای خود نقش پررنگی قائل هستند را واقعی تر دیده و بهتر تحلیل کنم.

در این جریان دو نفر در انتخابات قبل نقش مهمی داشتند ، سید قدرت الله حسینی نماینده دور هشتم و فرد متنفذ و تاثیر گذار پنجاه سال اخیر منطقه و اردلان زینل زاده شهردار موفق دوگنبدان و کاندیدای نجیب و با کلاس اسفند ۹۸.

این دو در رقابتی سخت شرکت داشته و تجربه خاصی اندوخته اند که ساعت ها و روزها نشستن پای حرفهای نگفته از انتخابات اخیر نیز کم است.

انتخاباتی که در آن حسینی با ۲۲ هزار رای و زینل زاده با ۹ هزار رای دوم و سوم شدند ، رقابتی که تا روز آخر احتمال می رفت به رفاقت و ائتلاف منجر شود اما به دلایلی که فعلا بازگو کردنش به صلاح نیست انجام نگرفت .

سید قدرت الله حسینی همچنان در منطقه مهم ترین فرد جریان به حساب می آید و از دست بالاتری بین سران جریان برخوردار است ، او که درروزهای تبلیغات سوگند جلاله یاد کرده بود که چشم تاجگردون مجلس جدید را نخواهد دید اکنون با وضع پیش آمده ثابت کرد که پیر سیاست است و پیچش مو می بیند ، و اردلان زینل زاده که علی رغم رای دور از انتظار یک فصل جدید و تفکر نو در گچساران و باشت حاکم کرد و پس از دوره ها بی اخلاقی توانست اخلاقیات را زنده کند و به سیاسیون بیاموزد می توان بدون جنجال و جوسازی نیز جذاب بود و موثر .

ایشان که با شعار عبور به میدان آمده بود خیلی زود در ارائه تاکتیک های انتخاباتی ثابت کرد عبور و تغییر را خیلی قبل تر از نمایندگی کلید زده و میتوان امیدوار بود ایشان الگویی باشد برای آینده انتخابات های پیش رو.

اما این جریان ضلع سومی نیز دارد که همچنان لایه های کشف نشده و پیچیده ای دارد ، حاج علیمراد جعفری .

پیر کار کشته تشکیلاتی و سیاستمداری تو دار و غیر قابل پیش بینی .
مردی که همواره به سرسختی شناخته می شود و کمارین انعطاف را تاکنون از خود نشان داده است .

او که در انتخابات گذشته پیش بینی می شد همان روزهای اول دست زینل زاده را بالا بگیرد اما به یکباره به عنوان کاندیدای احتمالی در جریان وحدت حضور پیدا کرد و با چند واکنش تند نشان داد مستقل وارد خواهد شد ، اما قابلیت غیر قابل پیش بینی بودن خود را بار دیگر نشان داد و با ثبت نام نکردن در حوزه گچساران و باشت و دو شقه شدن خانواده و نزدیکان بین سید قدرت الله حسینی و اردلان زینل زاده ثابت کرد هنوز خیلی زود است که دستش خوانده شود .

با همه این تفاسیر در حوزه منطقه ای حاج علیمراد جعفری کارکشته ، اردلان زینل زاده تازه نفس و محبوبی حضور دارد که کار رای برای هر دو سخت کرده است ، جعفری با از دست دادن لیدرهای باوی خود و بیعت آنان با سید قدرت می داند امامزاده جعفر آخرین مرز سیاسی او خواهد بود و زینل زاده با توجه به نبود تاجگردون می تواند تا پل بریم را هم خانه خود بداند ، او امیدوار است بتواند آرا ضد سید قدرتی باوی که از سبد تاجگردون سرازیر شده اند را هرچه اندک باشند جلب کند و جعفری شاید در بویراحمد هم نتواند از این سبد مشابه سودی ببرد .

آرا تاجگردونی در دو حوزه باوی و بویراحمد به سه دسته تقسیم می شوند ، دسته ای به شدت سیاسی که تحریم پیشه می کنند و جز با اشاره تاجگردون به میدان نمی آیند و احتمالا با سکوت تاجگردون خرداد خود را خنک تر از بقیه بگذرانند (به عقیده راقم این افراد کمتر از ده درصد آرا آقای تاجگردون هستند و جو انتخابات بیش از ۹۰ درصد رای دهنده ها به ایشان را مجاب به انتخاب می کند ، هماهنگی انتخابات شورا و مجلس تاثیر زیادی در این قضیه خواهد داشت ).

دسته ای دیگر که جریان اصولگرایی را مقصر رد اعتبار نامه تاجگردون می دانند و به هر نحوی سعی می کنند به رقیب این جریان در صورت حضور رای دهند.

و اما مهمترین و بزرگترین دسته از هواداران تاجگردون که برای منافع خودشان و شاید بر اساس تعصبات منطقه ای به کاندیدای هم ایلی خود رای دهند و فرقی نمی کند این کاندیدا رقیب تاجگردون بوده یا دوستش ، به عقیده راقم از این دسته سید قدرت بیشترین سود را خواهد برد چرا که حوزه باوی هم بزرگتر است و هم تعصبات ایلیاتی قوی تری دارند . این موضوع در بویراحمد فقط در یک صورت سودمند خواهد بود آنهم اینکه از پازل این منطقه یک تصویر ساخته شود ، و در غیر این صورت بی اثر خواهد شد .

کارگردانان این پازل در بویراحمد احتمالا تا خرداد سال آینده با سرگیجه های فراوانی روبرو شوند چرا که قانع کردن زینل زاده جسور و سرسخت برای جعفری و قانع کردن جعفری چند لایه و پیچیده برای زینل زاده از ائتلاف حسینی و رحیمی سخت تر است….

این مطلب بدون برچسب می باشد.

۲ responses to “تحلیل و بررسی انتخابات میاندوره ای گچساران و باشت/بخش اول”

  1. باوی says:

    بابا ولمون کنید …..
    بذارید به دردهای خودمون بمیریم……..
    انتخابات چه صیغه ای دهست دیگه؟؟؟؟؟؟

  2. فرهنگی بازنشسته says:

    اخلیل سراسر خنده…
    یک درصد طرفداران تاجگردون به حسینی رای نمیدن.. ضمن اینکه احتمال رصد صلاحیت وی بسیار بالاست.
    از حملات به شورای نگهبان تا……

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *