آخرین اخبار

بورس بازی کاغذی پتروشیمی دهدشت

عضو هیئت علمی ‌دانشگاه صنعت نفت اینگونه می گوید که پتروشیمی دهدشت و ۶ طرح مشکل‌دار که سهام آنها به‌صورت شرکت شبه‌کاغذی در بورس خرید و فروش می‌شود به‌نظر می‌رسد که این روش ‌اشکال شرعی داشته باشد. طرح احداث پتروشیمی دهدشت یکی از طرح های بزرگ اقتصادی است که در صورت بهره برداری از آن […]

اشتراک گذاری
26 April 2020
کد مطلب : 52322

عضو هیئت علمی ‌دانشگاه صنعت نفت اینگونه می گوید که پتروشیمی دهدشت و ۶ طرح مشکل‌دار که سهام آنها به‌صورت شرکت شبه‌کاغذی در بورس خرید و فروش می‌شود به‌نظر می‌رسد که این روش ‌اشکال شرعی داشته باشد.

طرح احداث پتروشیمی دهدشت یکی از طرح های بزرگ اقتصادی است که در صورت بهره برداری از آن می تواند کمک بزرگی به توسعه شهرستان کهگیلویه داشته باشد و در مرتفع کردن یکی از مهمترین مشکلات این شهرستان یعنی بی کاری نقش بسزایی داشته باشد.

پروژه احداث این پتروشیمی تا چند سال قبل عملا راکد و بدون از پیشرفت بود تا این که طی دو سه سال گذشته تحرکات جدیدی در عملیات اجرایی آن آغاز شد و گاه و بی گاه خبرهایی از پیشرفت های چند درصدی از آن مخابره می شود اما به واقع تا رسیدن به مرحله بهره برداری احتمالا سال های زیادی طول بکشد.

در مورد پتروشیمی دهدشت و برخی طرح های همانند آن نکته عجیبی وجود دارد و آن این است که سهام این طرح ها در بازار بورس معامله می شود و به قولی دست به دست می شود! طرح هایی که به اصطلاح نه به بار است نه به دار!

عضو هیئت علمی ‌دانشگاه صنعت نفت در مورد این طرح ها نظر متفاوتی دارد و اینگونه بیان می کند که هفت طرح پتروشیمی‌که نه ساخته شده‌اند و نه قرار است ساخته شوند و سال‌ها است که بلاتکلیف مانده‌اند؛ در حال حاضر سهام‌شان در بورس مبادله می‌شود و حتی رشدهای خیره‌کننده هم دارند.

محمدرضا شکوهی، تأکید کرد: این روزها اقبال گسترده مردم به بازار بورس می‌تواند نویدبخش شکوفایی این بازار قلمداد شود.

در این راستا آن چیزی که بیش از هر چیزی اهمیت دارد حفظ اطمینان مردم به این بازار و پرهیز از هر اقدامی است که این اطمینان را خدشه‌دار کند. اما متأسفانه به‌نظر می‌رسد که سازمان بورس در ارتباط با برخی از شرکت‌ها به وظایف خود به نحو احسن عمل نمی‌کند که لازم است این رویه ناصواب هرچه سریع‌تر اصلاح گردد.

شکوهی که با فارس سخن می گوید با‌ اشاره به پتروشیمی‌هایی که طی سال‌های گذشته سهام‌شان در بورس عرضه شده ولی قرار نیست احداث شوند، افزود: به هر حال تامین مالی این پروژه‌ها از طریق بازار بورس با فروش سهام این پتروشیمی‌ها شروع شد. اما هرچه بیشتر گذشت کمتر خبری از احداث مجتمع‌ها به گوش می‌رسید.

عضو هیئت علمی ‌دانشگاه صنعت نفت، ادامه داد: به هر حال طرح‌های پتروشیمی‌ مذکور پس از گذشت سالیان همچنان بلاتکلیف مانده‌اند و به‌نظر نمی‌رسد که به‌دلیل مشکلات حادی که وجود دارد اساساً این پتروشیمی‌ها ساخته شوند. وجود شواهد معتبری مبنی بر عدم توان تامین خوراک آنها، عدم وجود خط لوله انتقال خوراک، عدم توان تامین آب مورد نیاز مجتمع، عدم وجود بازار مصرف محصولات در جوار مجتمع و در کل مکان‌یابی نامناسب احداث مجتمع از جمله مشکلات این طرح‌ها است که نشان می‌دهد اساساً ساخت این واحدها ممکن نیست.

شکوهی خاطرنشان کرد: هفت طرح مشکل‌دار که سهام آنها به‌صورت شرکت شبه‌کاغذی در بورس خرید و فروش می‌شود و به‌نظر می‌رسد که این روش ‌اشکال شرعی هم داشته باشد عبارت‌اند از پتروشیمی‌ ممسنی، پتروشیمی ‌داراب، پتروشیمی ‌فسا، پتروشیمی ‌جهرم، پتروشیمی‌ دهدشت، پتروشیمی‌ کازرون و پتروشیمی ‌که قرار است در استان گلستان احداث شود.

وی توضیح داد: این طرح‌ها عمدتاً نه ساخته شده‌اند و نه به‌دلایل ذکر شده قرار است ساخته شوند و به عبارتی سالیان سال است که بلاتکلیف مانده‌اند. لذا اینکه چرا سهام آنها در بورس مبادله می‌شود و حتی رشدهای خیره‌کننده هم دارند جای سؤال فراوان دارد و می‌تواند منشأ فساد و متضرر شدن سهامداران خرد باشد.

عضو هیئت علمی‌ دانشگاه صنعت نفت گفت: به‌نظر می‌رسد نه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ‌و نه سازمان بورس در این زمینه احساس مسئولیت نمی‌کنند.

شکوهی عنوان کرد: باید سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت نفت در اقدامی مسئولانه هرچه سریع‌تر مبادله سهام شرکت‌های مذکور را ممنوع و نماد معاملاتی آنها را متوقف کند و با این توجیه که چون شرکت‌های ذی‌ربط در بازار پایه هستند و مردم خودشان نباید سهام چنین شرکت‌هایی را بخرند به‌دنبال مفر نباشد چرا که مردم اولا همه کارشناس خبره نیستند و در ثانی به بازار بورس اعتماد دارند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *