آخرین اخبار

ریشه کنی ریشه ها در کهگیلویه و بویراحمد

استان کهگیلویه و بویراحمد که در زمینه استعدادهای خدادادی از استان های نمونه کشور به شمار می رود چند سالی است که محیط زیست و منابع طبیعی آن از سوی سودجویان مورد تهدید قرار گرفته و با چالشی جدی رو برو است.

اشتراک گذاری
06 December 2016
کد مطلب : 4658

ریشه کنی گیاهان و بوته ها در مناطق مستعد در سالهای اخیر به مدد احداث جاده های آسفالته که از دل طبیعت استان کهگیلویه و بویراحمد می گذرد شدت یافته است و  بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری در خطر معرض انقراض قرار گرفته اند.

از سویی متخصصان امر مردم را از مصرف برخی گونه های گیاهی مانند بیلهر منع کرده و سمی و سرطان زا بودن آن به طرق مختلف اطلاع رسانی می کنند و از سوی دیگر مسئولان در برگزاری نمایشگاه های سوغات محلی استان کهگیلویه و بویراحمد ترشی و تولیداتی که از این گیاهان بوجود می آید را برای بازدید کنندگان به نمایش می گذارند و فخر می فروشند.

هرچند علت ریشه کنی گیاهان مرتعی و فروش آنها در بازار را فقر و بیکاری عنوان می کنند اما باید ضعف فرهنگی، فقر فرهنگی و عدم اطلاع رسانی از استفاده بهینه از محیط زیست و منابع ملی را عامل اصلی این معضل در این استان دانست که تاکنون نیز ادامه دارد.

 با روندی که سودجویان برای انقراض گونه های گیاهی و جانوری در پیش گرفته اند تا سالهای آینده ، تصاویر این گونه های باارزش گیاهی و جانوری را تنها باید در کتاب ها و مجلات برای نسل های آینده به یادگار گذاشت که خیانتی بزرگ و نابخشودنی است.

در زیر عرضه ترشی بیلهر را در مغازه های شهر یاسوج مشاهده می کنید که گیاه آن به شدت از سوی مردم و سودجویان در معرض انقراض قرار گرفته است.

 گزارش و عکس: ثریا انصاری فرد

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *