آخرین اخبار
اشتراک گذاری
21 September 2019
کد مطلب : 45718
بسیاری از سیاستگذاران کارآمد و توانمند برای نتیجه‌بخش بودن سیاست‌های خود به‌خصوص در حوزه اقتصاد و کارآفرینی، دچار مشکلات و بلکه بحران‌هایی می‌شوند که در نهایت آنان را به تکرار وعده‌های دروغین متوسل می‌نماید.

چنین سیاستگذارانی معمولاً سیاستگذاران فضای مجازی و تبلیغاتی هستند که مدیریت‌شان نیز مدیریتی مجازی و کاریکاتوری است که در اذهان عمومی شهروندان نیز جایگاه مناسبی نداشته و بلکه موجب افزایش ناخوشنودی و در نهایت کاهش و سلب اعتماد شهروندان به دولت حاکم می‌شوند.

برخی سیاستگذاران استان کهگیلویه و بویراحمد نیز ازجمله همین سیاستگذاران وعده‌ای هستند که تنها به دادن وعده و تعیین وقت‌های بی‌پایان برای تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی مبتلا شده‌اند!

در اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد آمده بود که رئیس اداره طرح‌ها و برنامه‌ریزی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام نموده‌اند که: “پتروشیمی گچساران ابتدای سال ۱۳۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد”.

تکمیل و افتتاح پتروشیمی گچساران با حدود چند هزار میلیارد تومان (حتی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان) هزینه را می‌توان یکی از همان سیاست‌های وعده‌های تکراری دانست که به یکی از مبهم‌ترین و مشکوک‌ترین پروژه اقتصادی استان تبدیل شده است.

اکنون در این نابسامانی‌های اقتصادی و تجاری کشور، وعده بهره‌برداری از پتروشیمی گچساران در ابتدای سال ۱۳۹۹ از سوی یکی مدیران سازمان صمت استان، بر ابهامات این پروژه افزوده است، زیرا:

یکم- میزان پیشرفت غیرشفاف: طی چند سال اخیر آمار و درصد پیشرفت اعلامی از مسئولین، مدیران و حتی نماینده مجلس برای پتروشیمی گچساران، دارای تفاوت و اختلاف فاحش بوده است. درصد پیشرفت‌های که بعضاً ۵۰ درصد و حتی کمتر را نشان می‌دادند.

اعلام پیشرفت ۶۰ درصدی از سوی سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد را می‌توان یکی از آخرین آمار اعلامی دانست که در صحت آن نیز می‌توان شک و تردید داشت.اگر همین ادعای پیشرفت ۶۰ درصدی مدیر اداره طرح‌ها و برنامه‌ریزی سازمان صمت استان کهگیلویه و بویراحمدنیز مورد بررسی دقیق و کارشناسانه قرار گیرد، حداکثر پیشرفت این پروژه در حد همان ۵۰ درصد خواهد بود.

دوم- معجزه در اتمام پروژه پتروشیمی: اگر آمار ۶۰ درصدی پیشرفت پتروشیمی گچساران تاکنون را صحیح بدانیم، اعلام بهره‌برداری از این پتروشیمی در ابتدای سال ۱۳۹۹ را باید یک معجزه بزرگ در اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد و حتی ایران قلمداد نمود، زیرا اتمام ۴۰ درصد باقیمانده این پروژه و افتتاح کامل آن طی تنها ۶ ماه باقیمانده سال ۱۳۹۸ تنها با معجزه خارج از توان مدیران و سیاستگذاران مربوطه امکان‌پذیر است.

پتروشیمی گچساران که کار اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است با طی دوره‌های متفاوت رکود و رونق بعد از گذشت حدود ۱۰ سال، اکنون به پیشرفت ۶۰ درصدی رسیده است. اما حالا قرار است تنها طی حدود ۶ ماه، ۴۰ درصد باقیمانده پروژه تکمیل شده و در ابتدای سال ۱۳۹۹ مورد بهره‌برداری قرار گیرد!

آمار ارایه شده از سوی یکی از مدیران سازمان صمت استان کهگیلویه و بویراحمد که ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی (اقداماتی از جمله مهندسی اصولی، پیشرفت فیزیکی بخش ساختمان و نصب حدود ۴۰ درصد، ساخت سازه مهندسی به اصطلاح سیویل حدود ۹۵ درصد، خط لوله انتقال آب حدود ۵۰ درصد، برق‌رسانی و خط انتقال برق حدود ۷۵ درصد، خط گاز، پیشرفت فیزیکی خط انتقال خوراک حدود ۶۵ درصد، خاک‌برداری و بخشی از لوله‌گذاری) را اعلام نمودند، نشان می‌دهد که طی بیش از ۶ ماه اخیر پیشرفت فیزیکی پتروشیمی گچساران حدود ۱٫۵ درصد بوده است. زیرا مدیر سایت پتروشیمی گچساران در خبری که در ۱ بهمن ۱۳۹۷ در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است، پیشرفت فیزیک این طرح بزرگ اقتصادی را تنها ۵۸٫۵ درصد اعلام نموده‌اند!

در حالی که طی چند ماه اخیر و با برقراری تحریم‌های امریکا علیه صنایع نفت و پتروشیمی ایران، بسیاری از بخش‌های عملیاتی پتروشیمی گچساران با تعدیل نیرو و خروج پیمانکاران مربوطه مواجه شده است، تکمیل و بهره‌برداری پتروشیمی گچساران با اتمام ۴۰ درصد باقیمانده کارهای اجرایی و … آن را می‌توان امری بعید و شاید معجزه دانست.

آیا ماجراهای پشت‌پرده تکمیل پتروشیمی گچساران، شفاف خواهند شد؟

چرا ابهامات اقتصادی و فنی پتروشیمی گچساران را برای شهروندان، روشن و شفاف‌سازی نمی‌کنند؟

نقش سازمان صمت کهگیلویه و بویراحمد و این‌گونه وعده‌های آنان، چه نقشی در عقب ماندگی اقتصادی و صنعتی استان دارد؟

در حالی جناب آقای غلامرضا تاج‌گردون به عنوان نماینده کنونی گچساران در مجلس و یکی از مدیران سابق طرح ایجاد مجتمع‌های پتروشیمی ‌(مسئول تشکیل شرکت مادر و پنج شرکت زیرمجموعه خصوصی آن: تولید اتیلن گچساران، تولید پلی‌اتیلن کازرون، ممسنی، دهدشت و بروجن) در مورد میزان پیشرفت و زمان بهره‌برداری پتروشیمی گچساران سکوت نموده‌اند، به نظر می‌آید ادعای بهره‌برداری این طرح در ابتدای سال ۱۳۹۹ می‌تواند برای ایجاد فشار بیشتر به آقای تاج‌گردون باشد تا موجب گسترش نارضایتی و ناخشنودی شهروندان گچساران و باشت از نماینده خودشان در مجلس گردد.

به هرحال امیدواریم استاندار محترم و همچنین نماینده محترم گچساران و باشت در مجلس، ضمن شفاف‌سازی بهتر در مورد پتروشیمی گچساران، تلاش‌های بیشتری برای تکمیل فرآیند ساخت و بهره‌برداری پتروشیمی گچساران داشته باشند و با صراحت مشکلات و همچنین زمان تکمیل این طرح بزرگ اقتصادی را برای شهروندان تشریح فرمایند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

One response to “ابهامات و ماجراهای پشت‌پرده پتروشیمی گچساران”

  1. ساجد says:

    این پتروشیمی سودش برای آقایان در مراحل اجرای ان است..و دوست دارند که پایانی نداشته باشد

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *