آخرین اخبار

به کجا چنین شتابان…

به قلم سید ابوالحسن حسینی نیک

اشتراک گذاری
05 September 2019
کد مطلب : 45429

وقتی به حافظه تاریخی این منطقه رجوع می شود هر ورقش دفتریست. وآنچه که می توان از برآیند بررسی وضعیت جامعه عشایری منطقه کهگیلویه و بویراحمد استفاده نمود بیان این واقعیت است که این منطقه اگر چه در طی سال های گذشته زندگی عشایری و کوچ روی آن تحت تأثیر تغییر و تحولات اقتصادی و اجتماعی قرار گرفته است، اما وضعیت فرهنگی و سیاسی این استان همچنان متأثر از زندگی عشیره ای آن می باشد.
در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به بافت سنتی که همواره طی تاریخ پذیرای آن بوده است، فرهنگ سیاسی طایفه ای یک اصل بنیادین به شمار می رود، به طوری که این فرهنگ همواره به دلیل نبود نهادهای مدنی و احزاب قوی در روابط اجتماعی سیاسی این دیار به خصوص انتخابات نمود خیلی پر رنگی دارد و به همین خاطر انتخابات در این استان نسبت به سایر مناطق شرایط خاص خود را دارد و در مقاطعی از زمان هم منجر به تنشهای هزینه ساز برای مردم و به نوعی حاکمیت شده است.
متاسفانه با رجوع به متون و اسناد تاریخی صد سال اخیر این منطقه گروه و افرادی بودند و در حال حاضر هم هستند با ایجاد خط نفاق بهره برداری سیاسی لازم را داشته و در آینده خواهند داشت از این رو، وظیفه نخبگان در چنین شرایط گرگ و میش سیاسی روشنگری مردم از راه اندازی این خط تولید جدید نفاق می باشد. نمونه بارز آن جهت گیریهای سیاسی و به دنبال آن مسائل تلخ سیاسی که در این چند سال به خصوص یک سال اخیر در حوزه انتخابیه باشت و گچساران اتفاق افتاده است.
اتفاقاتی از قبیل ضرب و شتم یک جانباز، شعار بر علیه هاشمی رفسنجانی، نبش قبر و باز نشر ناقص اما آگاهانه مقاله سید قدرت حسینی آن هم بعد از هفت سال، ماجرای تیشرت و بیانیه های پی درپی و اخیراً هم افشاگری بسیار زشت و زننده ای در خصوص خانواده های بسیار نجیب، آبرومند و ریشه دار آن هم توسط افرادی که ریشه قومی در این خاک مبارک ندارند، می توان نام برد.
چند وقتی است که جناب آقای طالبی مطالبی را داخل پیجش منتشر می کرد وکسی هم کاری به آن نداشت. اما جناب عکاشه: شما چرا با انتخاب عمدی تیتر گمراه کننده و تفرقه انگیز، رسانه ای کردن و باز نشر مکرر این مطلب زشت و زننده ای که بیشتر به حوزه خصوصی افراد مربوط می شود وخود بهتر از هر فرد دیگری هم از عواقبش آگاه هستید، اذهان عمومی را دچار تشویش می کنید؟
آیا باز نشر چنین مطالب سخیف و زشتِ جدیدی نخ نمای آن پروژه خط تولید نفاق یک سال اخیر است؟ محض اطلاعتان به خصوص کسانی که برای رسیدن به اهداف شوم و کثیفشان شما را ویترین خود قرار داده اند باید گفته شود که با راه اندازی این خط تولید جدید نفاق؛ بار سیاسی، حقوقی و قومی وحشتناک و سنگینی همانند گذشته برای این منطقه در پی خواهند داشت. آیا می دانید بعد از گذشت چند ده سال پیراهن های خونین چنین نفاق های هنوز موجود و پاک نشده است؟ افشاگری باید در راستای مبارزه با فساد باشد نه هتک حرمت اصیل ترین خانواده های این منطقه. خانواده هایی که جز خیرین ملی این منطقه، دارای چندین نخبه پزشک و از اولین فرهیختگان وکسانی بودند که سیلی به گوش طاغوت زدند؟ چرا مسایل کهنه سیاسیِ خطرناک این منطقه را کنکاش و باز می کنید و به دنبال چه چیزی هستید؟ اگر خدای نکرده با این گونه افشاگریهای منفی اتفاقی در این منطقه بیفتد شما و آقای طالبی همانگونه که اشاره شد چون ریشه در این خاک ندارید نهایتاً یکی در شیراز و دیگری در شهر کرد خوش می‌گذرانید و مردم بیچاره این منطقه باید با هزاران مشکلی که شما و دوستانتان برایشان چاق کرده‌اید دست و پنجه نرم کنند.
آیا می دانید اینجانب صدها سند از عهد ناصری تا به امروز این دیار را پیش خود دارم اما تاکنون کوچکترین سندی که خدای نکرده با آبروی کسی بازی شود منتشر نکرده ام؟ دلیلی ندارد که هر اطلاعاتی را آدم آن هم در دنیای کثیف مجازی امروز منتشر کند. چون با کاری مثل آقایان طالبی و عکاشه سنگ روی سنگ بند نمی شود. شما منصفانه نه مغرضانه روشنگری کنید (نه افشاگری منفی) مردم خود می دانند چه کسی را انتخاب کنند. پس نهادهای سیاسی، اجرایی، امنیتی و قضایی به هوش باشند و از آقایانی که ریشه در این منطقه ندارد سوال کنند به کجا چنین شتابان.

هدف از این نگارش این است که:
ا. هشداری به خود و سپس آن دوستان باشد که مراقب باشیم به هر قیمتی، قلم خود را هزینه نکنیم. چون در حال حاضر هر مطلبی که نوشته‌ می‌شود اگر از خاستگاه منطقی نشات گرفته باشد؛ قطعاً مورد توجه مردم منطقه قرار می‌گیرد. در غیر این صورت منتقدین، بی‌رحمانه بر آن تاخته و خرده می‌گیرند و طالب دلایل و مستندات و ریشه‌های آن می‌شوند. و گاهاً به حال کسی که بی‌توجه به وضعیت امروز کشور و منطقه بخواهد حرفی ناپخته و نسنجیده بزند، توهینی ناروا به فردی یا خانواده ای روا دارد و بدتر از آن به صورت وسیع در فضای مجازی در معرض همگان قراردهد، قطعاً باعث هتک حرمت خود و دیگران و نهایتاً منجر به مضحکه عام و خاص خواهد شد.
۲٫ نشر و باز نشر این نوع افشاگری تنها یک پیام را می‌خواهد به مخاطبانش برساند: “ائتلاف سازیهای نشات گرفته از “اتاق های فکری” قبل از “انتخابات” پیش رو در حوزه انتخابیه باشت وگچساران برای اولین بار در حال شکل گیری است که خیلی خطرناک است.
۳٫ کسی که چنین مطالبی را از چندین خانواده اصیل و ریشه دار این دیار با گشاده‌ دستی ناشیانه و حتی نابخردانه اش نشر یا باز نشر می کند از عواقب بار حقوقی، سیاسی، امنیتی و قومی آنکه خبری ندارد که هیچ؛ حتی نتوانسته بهره بهرداری لازم را ببرد بلکه پیام را بر عکس به مردم فهیم و حساس منطقه منتقل کرده است. و این یعنی “دفاع بد” و در این خصوص باید فکری عاجل توسط نهادهای قضایی و امنیتی صورت گیرد‌.
۴- برادری که برای رسیدن به منافع شخصی خود چرخش‌های ۱۸۰ درجه‌ای و حتی بعضاً ۳۶۰ درجه‌ای‌اش را به صورتی کاملاً واضح نه فقط دیگران بلکه خود و حتی دوستان نزدیکش می توانند مشاهده کنند کلاه گشاد خود را قاضی نمایند که نشر و باز نشر مطالبی با عنوان‌های آنچنانی و نامتناسب با موقعیت‌های زمانی- لحظه‌ای، چه لطمات سخت و جبران ناپذیری را می‌تواند به شخصیت خود و دیگران وارد کند که دیگر نه از “تاک” نشانی بماند و نه از “تاک‌نشان”.
می گویند روزی “مارک تواین” نویسنده آمریکایی به شوخی و به طور ناشناس برای ۱۲ فرد عالی‌رتبه تلگرافی با این مضمون ارسال کرد:
«فرار کن، همه چیز را فهمیدند».
بلافاصله، تمام ۱۲ نفر از شهر خارج شدند.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *