آخرین اخبار
اشتراک گذاری
27 April 2019
کد مطلب : 27372

موضوع انتقال دختر نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی به وزارت نفت طی روزهای اخیر در شبکه اجتماعی مطرح و اعلام شد که وی با نفوذ پدرش به عنوان نماینده و اثرپذیری وزیرنفت به وزارت نفت رفته است؛ هرچند این موضوع مربوط به الان نیست و در سال ۹۵ انجام شده و در سال ۹۶ یکسری از رسانه ها به آن پرداخته اند، این گونه بهره گیری از ژن های خوب ـ آن هم در وزارتخانه ای نظیر نفت ـ شائبه هایی را به همراه دارد که همین موضوعات باعث می شود مردم در شبکه های اجتماعی نسبت به آن واکنش جدی نشان بدهند.

تابناک نوشت؛ همان زمان که چنین استخدامی در وزارت نفت (پژوهشگاه نفت) صورت گرفت، واکنش های جدی نسبت به آن در برخی رسانه ها نشان داده شد که چرا یک نماینده مجلس باید با بهره گیری از نفوذ خود و به جای پیگیری وظایف نمایندگی و دنبال کردن قصور احتمالی در وزارت نفت باید چنین درخواستی را مطرح کند و دخترش را به مجموعه وزارت نفت بفرستد، اما مطابق با همه اتفاقات این موضوع هم مدتی دنبال و سپس به فراموشی سپرده شد.

ماجرا از این قرار بوده که «عزت الله یوسفیان ملا» نماینده آمل که پنج دوره سابق نمایندگی مجلس را دارد، طی نامه ای خواستار به کارگیری دخترش در یکی از شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت (پژوهشگاه نفت) شده و در این خصوص با «بیژن زنگنه» وزیر نفت مکاتبه کرده و از قرار معلوم موفق به کسب نظر مساعد زنگنه جهت استخدام وی شده بود.

از این ‌روی، دستور مستقیم وزیر نفت با ارسال نامه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت نفت به معاونت وزیر در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ابلاغ شد و دختر نماینده آمل یعنی «زهره یوسفیان ملا» جهت مأموریت یک‌ساله و سپس انتقال دائم به این شرکت زیرمجموعه وزارت نفت معرفی شد.

این مسأله در همان زمان توسط برخی رسانه ها دنبال شد، به طوری که در یک برنامه زنده تلویزیونی از «بیژن زنگنه» وزیر نفت درباره این موضوع سؤال شد. او پاسخ داده بود: «دختر نماینده مجلسی که در وزارت نفت استخدام شده phd دارد و ضوابط استخدامی برای لیسانس و فوق لیسانس با دکتری فرق می‌کند و باید از طریق آزمون سراسری برای استخدامی اقدام کنند اما برای مقطع دکترا این مسأله وجود ندارد.» حتی روابط عمومی وزارت نفت هم در این خصوص اطلاعیه صادر کرده و توضیح داده بود.

با داغ شدن موضوع استخدام دختر نماینده مجلس در زیر مجموعه وزارت نفت طی روزهای اخیر، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اعلام این که دخترش دارای مدرک مرتبط با نفت است، گفت، انتقال وی به وزارت نفت هم به صورت ماموریت موقت است.

عزت الله یوسفیان ملا افزود، دخترش دارای مدرک دکترای شیمی فیزیک با گرایش نفت است و به دعوت وزارت نفت به عنوان مأمور به پژوهشگاه این وزارتخانه رفته است. وی گفت: وزارت نفت به خاطر نیاز به رشته تحصیلی شیمی فیزیک از خانم زهره یوسفیان ملا دعوت به همکاری کرده است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اعلام این که دخترش پیش از این در دانشگاه فرهنگیان مشغول تدریس بود، افزود که وی از هفده سال پیش مدرک دکترایش را گرفته و در بیشتر نشست های مرتبط با نفت در پژوهشگاه نفت شرکت می کرد.

وی ادامه داد: این انتقال نه تنها هیچ گونه مزایای حقوقی و شغلی برای دخترم نداشته، بلکه هم از لحاظ رتبه شغلی و هم میزان حقوق، کاهش دریافتی داشته است. زهره یوسفیان ملا دارای مدرک دکترا رشته شیمی فیزیک از دانشگاه آزاد اسلامی است و پیش از این در استخدام دانشگاه فرهنگیان بود.

در توضیحات نماینده آمل پیرامون استخدام دخترش در پژوهشگاه نفت چند نکته وجود دارد: اینکه او گفته انتقال دخترش موقتی است، در حالی که نامه معاون امور مجلس وزیر نفت نشان می دهد، او در سال ۹۵ تقاضای انتقال موقت یک‌ساله و سپس درخواست انتقال دائم او را داده است. این اولین نکته خلاف واقعی است که در این ماجرا می توان به آن اشاره کرد. توضیح سال ۹۶ روابط عمومی وزارت نفت در این خصوص هم نشان می دهد، دختر این نماینده مجلس اکنون دائمی جذب وزارت نفت شده است.

دومین مورد این که یوسفیان ملا عنوان کرده است، دختر او به دعوت وزارت نفت به عنوان مأمور، به پژوهشگاه این وزارتخانه رفته است، در حالی که پروسه انتقال وی و اسنادی که در این رابطه وجود دارد و باز هم توضیح روابط عمومی وزارت نفت در سال ۹۶ نشان می دهد، این نکته اعلام شده توسط نماینده آمل فاقد صحت و خلاف واقع است.

از طرفی عزت الله یوسفیان ملا گفته که «این انتقال نه تنها هیچ گونه مزایای حقوقی و شغلی برای دخترم در پی نداشته، بلکه هم از لحاظ رتبه شغلی و هم میزان حقوق، کاهش دریافتی داشته است.» اینکه میزان دستمزد دریافتی در دانشگاه فرهنگیان بیشتر است یا در وزارت نفت که احتمالا جای توضیح ندارد، اما اگر این گونه است، چطور نمایندگان یا خودشان یا فرزندانشان اشتیاق زیادی برای پیوستن به مجموعه وزارت نفت دارند؟

این روند و رویه که وزیر نفت و نماینده آمل آن را خیلی بدیهی و طبیعی دانسته اند، به نظر می رسد برای افراد عادی و بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده و نخبه این مملکت آرزویی بیش نیست و گویا مادامی که نمایندگان چنین حقی برای خود و فرزندانشان قائل هستند و وزارتخانه ها نیز به دلایل مختلف به آن تن می دهند، بسیاری از روندهای فی مابین مجلس و وزارتخانه ها که باید مورد نظارت و رسیدگی قرار بگیرد، دارای اخلال خواهد بود و به جایی نمی رسد.

افکار عمومی درباره به کارگیری ژن های خوب به واسطه شغل و اختیارات والدینشان بسیار حساس هستند و آن را با جدیت دنبال می کنند. این رویه ای است که باید از شایع شدن آن به شدت پرهیز شود، چون جوانان شایسته و تحصیل‌کرده زیادی در کشور هستند که هر یک از آنها به مراتب برای تصدی چنین مسئولیت هایی از فرزندان بسیاری از مسئولان شایسته تر هستند، اما به دلیل نداشتن رابطه هیچ گاه نتوانسته اند به آنچه شایسته اش هستند، برسند.

به نظر می رسد در مورد چنین استخدام ها یا جابجایی های بی ضابطه ای، باید دستگاه های مسئول وارد شده و با آن مقابله کنند؛ بنابراین، در نقطه شروع بهتر است دختر آقای یوسفیان ملا ـ که برخی او را به واسطه عضویتش در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و عده ای هم او را به دلیل بوسیدن دست «حسن روحانی» رئیس جمهور مورد نکوهش قرار داده و ریشه بکارگیری دخترش را در این موارد خوانده اند ـ به همان دانشگاه فرهنگیان بازگردد تا حقی از او ضایع نشود و از لحاظ رتبه شغلی و میزان حقوق به همان جایگاه بالای سابق برگردد!

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *