آخرین اخبار

مرثیه ای برای مرگ بلوطهای سرزمین من

دریاچه ارومیه خشکید و مردم کمپین ها به راه انداختند و نشست های بحران برگزار شد و فریاد نمایندگان و مردم سراسر کشور به عرش رسید. اخبار تا بی بی سی و رسانه های خارجی رفت.

اشتراک گذاری
03 November 2016
کد مطلب : 2597

زاینده نیز خشکید و جای آنرا بوته های بیابانی گرفت و مردم با خاطراتش مدارا کردند اما باز هم خبرش جهانی شد و این سرزمین پدر دار! خشکسالی اش را به گوش جهانیان رساند.

اما… بلوط های سرزمین من …

در سکوت مطلق مسئولان خشکیدند. میراث آبا و اجدادی هزاران زاگرس نشین در حال نابودی است. وضعیت ناهنجار هزاران هکتار از جنگل‌های بلوط در طول ۱۷ سال گذشته نقش مهمی در تغییرات اکوسیستمی استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد داشته است، به گونه‌ای که بیش از یک میلیون هکتار از این جنگل‌ها به دلیل وجود آفاتی چون سوسک چوب خوار و بیماری ذغالی در وضعیت نامناسبی قرار گرفته و در آینده‌ای نزدیک باید شاهد خشک شدن این جنگل‌ها باشیم. بهره برداران اصلی جنگل‌های بلوط که عشایر هستند، سال هاست که از میوه درخت بلوط بعنوان مکمل نان گندم استفاده می‌کنند.

برخی کارشناسان محیط زیست نیز وضعیت جنگل‌های بلوط زاگرس را وخیم تر از دریاچه ارومیه می‌دانند و می‌گویند، چنانچه مسئولان ذیربط برنامه مدونی برای احیای دوباره و صیانت از این جنگل‌ها در دستور کار خود قرار ندهند در آینده‌ای نزدیک شاهد نابودی کامل جنگل‌های بلوط خواهیم بود.

بنا بر اخبار این روزها؛ طی شش ماهه نخست امسال بیش از ۳ تن زغال قاچاق در کهگیلویه و بویراحمد کشف شده است. این درحالی است که هنوز در آستانه فصل سرما هستیم و تا زمستان راه درازی در پیش داریم.

مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از کشف ۳ هزار و ۴۹۵ کیلوگرم زغال قاچاق طی شش ماهه نخست امسال در استان خبر داد. عزت‌الله بهشتی‌فر اظهار کرد: جنگل‌ها و مراتع متعلق به همه مردم است و کسی حق استفاده شخصی از آنها را ندارد. وی با بیان اینکه برخی افراد ناآگاه و سودجو با اقدامات نسنجیده و غیرقانونی باعث تخریب و نابودی جنگل‌ها و مراتع می‌شوند، گفت: قطع درختان برای تهیه زغال یکی از این اقدامات ناآگاهانه افراد است. وی ادامه داد: علی‌رغم مراقبت شبانه‌روزی نیروهای یگان حفاظت و تشکل‌های مردمی در عرصه‌های طبیعی اما باز هم برخی افراد سودجو از راه‌های مختلف وارد عرصه‌ها شده و به آنها آسیب می‌زنند. بهشتی‌فربا بیان اینکه قطع درختان به منظور تهیه زغال یکی از آسیب‌های مهم و مورد توجه برای جنگل‌های استان است، گفت: نیروهای منابع طبیعی در همه حال پیگیر چنین موضوعاتی هستند. وی افزود: علی‌رغم همه تلاش‌ها بازهم تخلفاتی در منابع طبیعی صورت می‌گیرد اما از دید نیروها پنهان نمانده و با آن مقابله می‌کنند. بهشتی‌فر از کشف و ضبط سه هزار و ۴۹۵ کیلوگرم زغال قاچاق طی شش ماهه نخست امسال در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: افراد متخلف نیز شناسایی و به مراجع قانونی معرفی شده‌اند. وی ضمن تقدیر از همکاری نیروهای قضایی، انتظامی و یگان حفاظت منابع طبیعی، یادآور شد: ۱۶ کوره زغالی نیز در یکی دو ماه گذشته در شهرستان بویراحمد شناسایی و امحا شد.

بهشتی‌فر با بیان اینکه این کوره‌ها اغلب در مناطق دلی‌اولاد مومن، کالوس و ساران شهرستان بویراحمد بودند، گفت: افراد متخلف در این خصوص نیز شناسایی، برای آنها تشکیل پرونده داده و در حال ارسال به مقامات قضایی هستند. مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد درادامه به توقیف دو دستگاه خودرو حمل هیزم در عملیات جداگانه‌ای طی یک ماه گذشته خبر داد و گفت: این خودروها نیز در منطقه تولگهی و مختار یاسوج در حال بارگیری هیزم بودند. وی با بیان اینکه برای افراد متخلف در این کار نیز پرونده تشکیل دادیم، گفت: پرونده این افراد برای بررسی بیشتر به دستگاه قضایی ارسال شد.

بهشتی‌فر، حفاظت از منابع طبیعی را وظیفه‌ای همگانی دانست و بیان کرد: تلفن ۱۵۰۴ به صورت شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و رسیدگی به گزارشات مردم است. وی از مردم خواست به محض دیدن موارد مشکوک در عرصه‌ها با این شماره تلفن تماس گرفته و موارد را گزارش دهند تا نیروهای منابع طبیعی بتوانند با حضور به موقع در محل از تخلفات در این حوزه جلوگیری کنند.

اما تا کی و کجا؟!

این مردم با همزاد خود خو گرفته اند و شب های سردشان را در دامان همین بلوط ها سر می کنند. اگر این بلوط ها نباشد چه کنند؟ مسئولانی که عشایر بی آب و برق و گاز را به حال خود گذاشته اند، سهم بیشتری در نابودی مادر طبیعت زاگرس دارند یا سرمای استخوان سوز مناطق صعب العبورکهگیلویه و بویراحمد که هیچ جنبنده ای از آن در امان نیست؟ مردم برای در امان ماندن از سرما راهی جز پناه بردن به بلوط ها ندارند، همانطور که اجداد و نیاکانشان هم از آن خورده اند و هم خود را گرم کرده و بهره ها برده اند. طی روزها وماههای منتهی به فصل سرما، درختان بلوط را قطع می کنند و بعد از خشک شدن به روستاهای خود منتقل می کنند تا گرما بخش خانه هایشان باشد. این نابودی از سر ناچاری است اما بی توجهی مسئولان از بی گاز ماندن مردمی که روی ذخایر غنی نفت و گاز فقیرانه و حقیرانه سیر می کنند، از کجا آب می خورد؟ این نابودی کجا و آن کجا؟!! کدام سهم بیشتری در این انقراض دارد؟

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *