١٩ آبان | هواپیمای فرسوده در راه یاسوج/ آرجی بین ۱۸ تا ۳۷ سال عمر دارد/ همان ای تی آر بهتر بود

  • تاریخ انتشار خبر: پنج شنبه, ۱۳ دی , ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۸ | کد خبر : 24757 |
  •   

    .

    در حالی استاندار و نماینده بویراحمد و دنا این روزها تبلیغات گسترده ای بر سر راه اندازی مجدد فرودگاه یاسوج به راه انداخته اند که هواپیمای چهار توربوفن تبلیغاتی که قرار است یک روز تعطیل و یک روز کاری در فرودگاه یاسوج پرواز داشته باشد، در بهترین حالت ۱۸ سال عمر پروازی دارد.

    بعد از سقوط دلخراش هواپیمای ای تی آر قراضه شرکت هواپیمایی آسمان، فرودگاه یاسوج به تعطیلی کشیده شد و برای مدتی کوتاه در بهار امسال این مسیر پروازی با جت امبرائر شرکت هواپیمایی آتا پوشش داده شد که به دلایل نامعلومی این شرکت از پرواز در مسیر یاسوج سر باز زد مسئولان استانی علت این تعطیلی پروازهای آتا از مبدا یاسوج را آغاز تحریم ها و کادر فرانسوی این شرکت عنوان کردند در حالی که مردم هیچگاه این توجیه را نپذیرفتند و علت آن را در سخت بودن پرواز بر فراز دنا می دانستند.

    به هر روی فرودگاه یاسوج تعطیلی دوباره را از سرگرفت تا اینکه چندی پیش غلام محمد زارعی از طریق پیجی در اینستاگرام اعلام کرد که با شرکت هواپیمایی ماهان به نتیجه رسیده است که با هواپیمای آر جی ۱۰۰ این شرکت و در دو روز جمعه و دوشنبه پروازهای فرودگاه یاسوج برقرار شود. تیم تبلیغاتی حاج زارعی از طریق فضای مجازی سعی بر تبلیغات گسترده بر روی این موضوع داشتند که روابط عمومی استانداری نیز وارد عمل شد و با تهیه کلیپی هواپیمای آر جی را امن خواند و از تلاش های استاندار برای جلوگیری از برقراری پروازها با آی تی آر که اتفاقا مدل های جدید آن وارد کشور شده است، خبر داد.

    تا اینجای ماجرا، حرفی نیست اما تمام توضیحات مسئولان استان درباره هواپیمای جدید خط هوایی یاسوج- تهران در حد آر جی چهار موتور توربوفن بوده است حال بد نیست که اطلاعات بیشتری درباره این هواپیمای ساخت انگلیس بدانیم.

    بی‌ای‌ئی ۱۴۶ -آرجی۱۰۰ یک هواپیمای مسافربری متوسط ساخت شرکت بریتیش آئرواسپیس در کشور انگلیس است که نخستین پرواز خود را در ۱۹۸۱ انجام داده است و مدل بهبود یافته آن نیز با نام Avro RJ   در سال ۱۹۹۲ ساخته می شود. این هواپیما قابلیت عملیات در فرودگاه باند کوتاه را دارد و البته از راحتی کمتری برخوردار است و به هنگام لندینگ تکان های شدیدی دارد.

    هواپیمای آر جی ۱۰۰ در نهایت در ۲۰۰۱ توقف تولید می شود و این یعنی بهترین مدل این هواپیما متعلق به ۱۸ سال پیش است البته معلوم نیست که هواپیمایی که در خط یاسوج فعال می شود در چه بازه زمانی از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۱ تولید شده است و دقیقا متوسط عمر ۱۸ هواپیمای آر جی ماهان که ۱۰ فروند آن فعال است چقدر است اما مشخص است که هواپیمای آر جی ۱۰۰ که به مسیر هوایی یاسوج تهران می آید بین ۱۸ تا ۳۷ سال عمر دارد.

    با این اوصاف و عدم اصلاح کریدور هوایی فرودگاه یاسوج هواپیمای دیگری شاید با فرسودگی بیشتر از ای تی آر سقوط کرده سال قبل، در فرودگاه یاسوج نشست و برخاست و در همان مسیر سابق پرواز می کند البته اطلاعاتی از زمین گیر شدن و نقص های فنی هواپیمای آر جی ۱۰۰ ماهان هم در دست است.

    در ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ هواپیمای آر جی ۱۰۰ شرکت ماهان در باند فرودگاه خارک حدود ۲۰ متر از باند خارج می شود و چرخ دماغه آن شکسته می شود.

    در ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ نیز یک فروند از همین هواپیما متعلق به شرکت ماهان در مسیر زابل به ایرانشهر دچار نقص فنی در موتور شماره سه می شود و به ناچار در فرودگاه زاهدان فرود اضطراری را تجربه می کند.

    حال اما باید احتمالا منتظر داستان تکراری نقص های فنی هواپیما و بازگشت هواپیما به فرودگاه مبدا و داستان هایی که سابقا با ای تی آر ۷۲ قراضه یاسوج داشتیم را دوباره داشته باشیم به نظر می رسد که ایستادگی استاندار مقابل بازگشت ای تی آر به خطوط هوایی یاسوج و آمدن یک هواپیمای بدتر از آن به این خط، منطقی نیست چرا که بین ای تی آر که مدل های جدید آن در چند سال اخیر وارد کشور شده و آر جی که تولید آن متوقف شده است، ترجیح با ای تی آر است هرچند که اولویت اساسی توسعه فرودگاه یاسوج برای پذیرایی از هواپیماهای متوسط پیکر و امن تر است.

    حال اما برای دو روز پرواز که یک روز آن جمعه و عملا برای مردم بلااستفاده است آن هم با هواپیمایی که دیگر از بس کار کرده چهره فرسوده، این حجم از تبلیغات قابل درک نیست. قطعا فرودگاه یاسوج برای راه افتادن بیش از آنکه به آر جی قراضه ماهان نیاز داشته باشد به اصلاح کریدور پروازی و توسعه باند و تجهیزات نیاز دارد.

    انتهای پیام/پایگاه خبری تحلیلی 19 آبان
    برچسب ها:
  • امروز یکشنبه ۴ فروردین ۱۳۹۸
    آخرین مطالب