آخرین اخبار
اشتراک گذاری
23 December 2018
کد مطلب : 24405

همایش منطقه ای پیشگیری از خودکشی با حضور معاون فرماندارگچساران، فرمانده انتظامی گچساران،مسئول فرهنگی سپاه ناحیه گچساران، رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه، رئیس هئیت موسس دانشگاه علمی و کاربردی گچساران۲ و جمعی مدیران ادارات،کارشناسان، دانشجویان ، دانش موزان و شهروندان در سالن آموزش شرکت نفت و گازاین شهرستان برگزار شد.
سید مرتضی سجادپور معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گچساران دراین همایش گفت:موضوع پیشگیری از آسیب های اجتماعی از موضوعاتی است که باید با جدیت بیشتری توسط مسئولان و متولیان امر دنبال شود.
وی افزود:استان ما در بحث خودکشی جایگاه مناسبی ندارد و شاید از سوی کارشناسان امر رتبه سوم را به خود اختصاص داده است که متاسفانه اعتیاد،شکست های عشقی،بیکاری،دوری گزینی از جمع و سست شدن پیوندهای عاطفی درخانواده ها از مهمرین دلایل خودکشی در بین جوانان است.
درادامه این همایش نیز سرهنگ سید محمد موسوی، فرمانده انتظامی گچساران اظهارکرد:امروز در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی وضعیت بهتری نسبت به گذشته شاهد هستیم داریم و در بحث مواد مخدر که زمانی چالش بزرگی در این شهرستان محسوب می شد، خوب عمل شد و پیشگیری لازم هم صورت گرفته است.
وی درادامه نیز تصریح کرد:باید قبول کنیم که ما مسئولان از دل همین جامعه رشد کردیم ، تربیت شدیم و پرورش یافتیم ،پس چگونه است که  در همین جامعه یک نفر باید اینهمه احساس تنهایی کند و متاسفانه دست به خودکشی بزند و خودش را از بین ببرد که خود جای بسی تامل دارد.
موسوی افزود:همانطوری که در برخورد با مخلان نظم و امنیت تلاش و همت می کنیم و لحظه ای به آنها مجال نمی دهیم باید هم در مباحث فرهنگی با همت و تلاشی مضاعف کار کنیم تا جامعه دچار چنین آسیب های نشود.
 
درادامه این همایش کورش داوری،رئیس بهداشت و درمان کهگیلویه نیز با یاراد سخن پرداخت وگفت:ما انسانها باید یک سری استانداردها درزندگی را رعایت کنیم و اگر نیازهای اولیه زندگی برای انسان ها مرتفع شوند بسیاری از مشکلات هم درجامعه برطرف خواهند شد.
وی افزود:امروز در دنیایی زندگی می کنیم که به عصر استرس،اضطراب و ارتباطات معروف شده است است و یکی از مهمترین مشکلات جامعه امروز ما وجود شکاف طبقاتی در بین افراد جامعه به شمار می رود که خود موجب بروز مشکلات بزرگتری خواهد شد.
داوری تصریح کرد:امسال آمار خودکشی در گچساران با کاهش ۱۴درصدی روبرو بوده درحالی که سال گذشته این آمار به ۲۰درصد هم می رسید،باید توجه داشت که به طور میانگین هر زوجه در طول شبانه روز تنها ۱۷دقیقه با فرزندان و با شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بیش از ۶ساعت ارتباط برقرار می کنند که درنوع خودش یک معضل است.
رئیس شبکه بهداشت و درمان کهگیلویه اظهارکرد:هر چند میزان خودکشی در کشومان و نیز کشورهای اسلامی به واسطه بعد اعتقاد نسبت به دیگر جوامع پایین تر است اما ذکر این نکته حائز اهمیت است که ۸۰ درصد عامل خودکشی ها در خانواده ها از اختلافات خانوادگی و یا مداخله دیگران در زندگی شخص نشات می گیرد.
وی افزود:متاسفانه در استان ما به ازای هر ۱۷ازدواج ۸طلاق صورت می گیرد که باید توجه داشت که ۷۰درصد مسائل مربوط به خودکشی مربوط به کانون خانواده هاست و اگر دنبال ثبات در زندگی و کاهش میزان خودکشی ها هستیم  باید حداقل فضای موجود را اصلاح کنیم.
داوری افزود:در گچساران ۷۵درصد زوجین دچار طلاق عاطفی ، سرد و خاموش هستند که اگر بخواهیم یک جامعه رو به رشد داشته باشیم باید عاطفه در بین زوجین و فرزندان حکمفرما شود؛هر چند ۸۵ درصد زنان در جامعه مورد فحاشی همسر خود قرار می گیرندو نیز باید توجه داشت که تا سال ۱۴۰۰حدود یک میلیون و ۷۰۰نفر از دختران ایران زمین شانس ازدواج را نخواهند داشت.
وی اظهارکرد:روزانه ۷۵ درصد از دختران جامعه ما  در خیابان ها دچار آسیب های خیابانی می شوند درحالی که امروز میانگین سن طلاق به ۲۶ سال هم رسیده است و در همین شهرستان گچساران ۳۶درصد طلاق ها به صورت توافقی صورت می گیرد.
رئیس بهداشت و درمان کهگیلویه درادامه تصریح کرد:خودکشی به نوعی سومین عامل مرگ و میر در جامعه ما محسوب می شود و ۷۰درصد از فرزندانی که دست به خودکشی میزنند به علت وجود خلا عاطفی در خانواده و نیز دوری از جمع است درحالی که ۶۷ درصد مرگ و میر در جامعه به دلیل وجود افسردگی صورت می گیرد.
 داوری افزود:باید توجه داشت که خودکشی تنها مرگ یک فرد نیست بلکه یک معضل و یک چاش بزرگ اجتماعی است که باید به طور جد مورد توجه مسئولان و متولیان امر قرار گیرد ؛درحال حاضر ۳۰درصد از دانشجویان ما به مصرف قلیان میوه ای گرایش دارندکه ۶۵درصد از فرزندانی که به مواد مخدر تمایل پیدا می کنند بخاطر اعتیاد والدینشان است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

One response to “آماری تامل برانگیز از آسیب های اجتماعی در همایش منطقه ای پیشگیری از خودکشی”

  1. گچسارانی says:

    پس رئیس شبکه گچساران کحا بود که این امار را بگوید.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *