آخرین اخبار

سایه خکشسالی همچنان در آسمان کهگیلویه وبویراحمد

در حالی که میزان بارش سال زراعی جاری در کهگیلویه وبویراحمد حدود ۳۹۵ میلی متر گزارش شده و ۴۵ میلی متر نسبت به متوسط کل سال زراعی پارسال بیشتر است اما براساس تحلیل های کارشناسان ،سایه خشکسالی و کم آبی همچنان در آسمان استان ادامه دارد.

اشتراک گذاری
20 December 2018
کد مطلب : 24294

مدیران و کارشناسان حوزه آب ،دانشگاه ها و مسئولان اجرایی روز چهارشنبه در یک نشست علمی برای بررسی آلودگی منابع آبی کهگیلویه و بویراحمد گرد هم آمدند و بحث ادامه داشتن پدیده خشکسالی دراستان با وجود بارش های مناسب پاییزی به موضوع چالشی این نشست تبدیل شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد که با وجود این میزان بارش های نرمال اما همچنان آثار پدیده خشکسالی و کم بارشی های سالیان گذشته در یک دهه اخیر قابل محسوس است.
علی و داوودی مهر چهارشنبه شب در نشست علمی بررسی آلودگی کیفی منابع آبی و راهکارهای مقابله با آن در دانشگاه یاسوج اظهار داشت: این در حالی است که بدترین شرایط بحران آبی ،کم بارشی و خشکسالی های استان طی ۵۰ سال اخیر در ۲سال گذشته رخ داد.
وی تصریح کرد: متوسط کل بارش سال های زراعی ۹۵ و ۹۶ در استان به تریب ۴۵۰ و ۳۴۵ میلی متر گزارش شده است.
داوودی مهر میانگین بارش بلند مدت در کهگیلویه و بویراحمد را ۷۲۰ میلی متر عنوان کرد و گفت: در سال های پربارش میزان آبهای تجدید شونده و روان آبها نیز به ترتیب ۱۰۰ و ۱۱و نیم میلیارد مترمکعب بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد همچنین شرایط خاص توپوگرافی و آب و هوایی این استان را یادآور شد و افزود که وجود بیش از ۲ هزار رودخانه فصلی، قنات ها و آبراه ها و دهها رودخانه خروشان این استان را به یکی از مناطق مستعد در حوزه منابع آبی در سطح کشور تبدیل کرده است.
وی گفت: با وجود این میزان روان آب و میانگین بارش های سالانه و بلند مدت اما همچنان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان های با خطر و چالش کم آبی کشور است.
داوودی مهر گفت: شرکت آب منطقه ای ظرف ۴۰ سال گذشته پس از انقلاب تاکنون بیش از ۳۰۰ طرح بزرگ آبی را اجرایی و بهره برداری و یا در دست ساخت دارد.
وی سد مخزنی کوثر گچساران با میانگین ذخیره بیش از ۵۸۰ میلیون متر مکعب ، سد شاه قاسم و سد تنگ سرخ یاسوج و طرح آبرسانی به شهرهای دهدشت، لنده، سوق، چرام و لیکک از سد کوثر را از جمله این طرح های به بهره برداری رسیده و یا در دست اجرا ذکر کرد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با وجود رکورد زنی این استان در میزان بارش در سال زراعی جاری اما هدر رفت و خروج سالانه حدود ۱۰میلیارد متر مکعب روان آب از استان همچنان یکی از چالش ها و دغدغه های جدی مردم و مسئولان در این حوزه است.
جعفر گوهرگانی با تحلیل آماری از وضعیت بارش های سال زراعی در استان گفت: میانگین هر شبانه روز ۱۰ میلی متر بارش در کهگیلویه وبویراحمد بر اساس اندازه گیری و معادل ان در هر سطح هکتار از مساحت استان حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب برآورد می شود.
وی یادآور شد: از مجموع حدود ۱۱و نیم میلیارد مترمکعب روان آب در سطح استان که معادل بیش از ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب های تجدید شونده است تنها کمتر از یک میلیارد متر مکعب آن ذخیره سازی می شود و مابقی بدون استفاده از استان خارج می شود.
گوهرگانی ابراز داشت: البته کل میزان مورد نیاز استان حدود یک و نیم تا ۲ میلیارد متر مکعب در حوزه آب شرب، صنعت و کشاورزی برآورد می شود که با تلاش متولیان امر این مهم در حال تحقق شدن است.
رئیس دانشگاه یاسوج نیز به موضوع چالش های آبی و خشکسالی ها و کمبود منابع آب زیرزمینی اشاره کرد و یادآور شد که سوء مدیریت ها و ورود افراد غیرکارشناس و غیرمتخصص در حوزه آب بیشترین آسیب ها را به این بخش وارد کرده است.
احمد عریان تصریح کرد: بدون شک میزان اثرگذاری خشکسالی ها و کم بارشی در کاهش میزان آب سفره های زیرزمینی کمتر از سوء مدیریت ها و استفاده های غیرکارشناشی و بدون مطالعاتی در این حوزه بوده است.
وی یادآور شد که دانشگاه یاسوج نیز آمادگی دارد تا ایده ها ، تحقیقات و پژوهش های کاربردی خود را برای حل بحران و رفع تهدیدهای موجود در حوزه مننابع آبی و چالش هاتی زیست محیطی و کشاورزی ارائه دهد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: موضوع منابع آبی و طرح های موجود در این بخش یکی از محورهای اساسی توسعه پایدار در این استان محسوب می شود.
حسن نوروزی موضوع اقتصاد دانش بنیان و سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی را یاداور شد و گفت: پیاده سازی نقشه جامع علمی ، اجرای نظام ملی نوآوری، افزایش سهم صادرات و محصولات دانش بنیان توسط دانشگاه ها از جمله راهبردهای مهم تحقق این نوع اقتصاد پویا و پایدار است.
وی تصریح کرد: یکی از مولفه ها و شاخص های اساسی در راستای تحقق این نوع اقتصاد این است که بتوان دانش را به ثروت تبدیل کرد و در بستر فناوری های جدید راهکارهای مقابله با بحران ها، چالش ها و همچنین شکوفایی اقتصادی و توسعه پایدار نیز رقم بخورد.
نوروزی همچنین از افزایش ۹درصدی اعتبارات پژوهشی در استان در بودجه سال جاری خبر داد و گفت: دستگاه های مختلف اجرایی برای جذب اعتبارات تخصیص یافته باید از ایده های نوآورانه و تحقیقات کاربردی دانشگاه ها بهره ببرند.
نوروزی با اشاره به تعیین هفت محور و اولویت مهم پژوهشی امسال در کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشاورزی و منابع آب، محیط زیست و توسعه پایدار، فضای کسب و کار، گردشگری، نظام درآمد و هزینه، آمایش سرزمین و نظام سکونت گاهی و اقتصاد دانش بنیان از جمله این محورهاست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه وبویراحمد یادآور شد: این هفت محور و اولویت به فراخوان گذاشته شده و پژوهشگران بومی یا غیربومی برای موضوع های مرتبط با آنها طرح پژوهشی ارائه می دهند.
نوروزی اضافه کرد: طرح های پژوهشی ارائه شده نیز پس از تصویب نهایی در نشست کارگروه پژوهش و شورای برنامه ریزی استان به منظور اجرا وارد مرحله انعقاد قرارداد با محققان، دانشگاه ها یا مراکز علمی استان خواهد شد.
وی گفت: از مجموع چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال اعتبارات پژوهشی سال گذشته این استان تنها سه میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال معادل ۷۰ درصد از سوی دستگاه های اجرایی استان جذب و هزینه شد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *