آخرین اخبار

تاوان سنگین بی تفاوتی به حوادث جاده ای درکهگیلویه و بویراحمد/جوانانی که درجاده ها پرپرمی شوند+تصاویر

کیفیت پایین خودروها،غیر استاندارد بودن اکثر جاده ها و هزاران نقطه حادثه خیز در جاده های کهگیلویه و بویراحمد باعث شده که بسیاری از جوانان این استان که اکثرا هم مجرد هستند ،با یک دنیا امید و آرزو در زندگی در تصادفات رانندگی پرپر شوند .

اشتراک گذاری
05 December 2018
کد مطلب : 23644

 

تصادفات رانندگی یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در کشورهای در حال توسعه بوده و نخستین علت مرگ در سنین زیر ۴۰ سال است که نه تنها باعث کشتار انسان‌های سالم در بهترین دوره زندگی می‌شود، بلکه هزینه‌های مالی، روانی و درد و رنج زیادی را به خانواده‌ها و جامعه تحمیل می‌کند.

در کشورما نیز علی رغم تلاش‌های انجام شده، آمار مرگ و خسارت‌های ناشی از تصادفات بسیار بالاست که بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد میزان تصادفات رانندگی و تلفات ناشی از آن در کشورمان چند برابر میانگین جهانی است که به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه ترافیک مجموعه عوامل موثر بر وقوع حوادث رانندگی را می توان به سه عامل خطای انسانی، اشکالات فنی خودرو و زیرساخت‌ها تقسیم کرد.

عامل اصلی مرگ و میر؟

آمارها نشان می‌دهد که بخش مهمی از تلفات رانندگی (۶۵.۵ درصد) مربوط به جاده‌های برون‌شهری است که از مهمترین دلایل آن می‌توان به سرعت بیشتر خودروها، بُعد مسافت، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان اشاره کرد،هرچنددر کشورهای توسعه‌یافته بر اساس استفاده از فناوری‌های جدید، آمار تصادفات و تلفات آن تا حد زیادی کاهش یافته اما در کشورمان هنوز تلفات ناشی از تصادفات رانندگی از عوامل مهم مرگ و میر محسوب می‌شود.

 این درحالی است که کهگیلویه و بویراحمد که یکی از کوچکترین استان های کشور محسوب می شود از این گونه مرگ و میر ها بی نصیب نبوده و با توجه به نرخ جمعیتی که دارد هر روزه به دلایل مختلف اعم از غیر استاندارد بودن جاده های درون و برون شهری، سرعت غیر مجاز، انحراف به چپ،نبستن کمربند ایمنی و عدم توجه به جلو تصادفات و موارد دیگر مرگ و میر زیادی دارد.

فاصله از استانداردهای روز

هرچند این استان دارای ۸ شهرستان است که ۴ شهرستان آن نوپا بوده و تاکنون آنگونه که باید و شاید شاخصه های جاده های استاندارد و قوانین راهنمایی و رانندگی پیاده نشده و هنوز تا استاندارد های کافی فاصله های زیادی دارد که همین علت باعث شده که مرگ و میرهای ناشی از تصادفات و سوانح رانندگی  دراین استان افزایش یابد.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در سال جاری تصادفات منجر به فوتی بسیاری در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفته که نشان می دهد که سرعت های غیر مجاز و عدم توجه به جلو از مهمترین علت های این سوانح دلخراش بوده است.

افزایش ۶ درصدی تصادفات فوتی

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد دراین خصوص می گوید:در شش ماهه اول امسال با افزایش ۶ درصدی تصادفات فوتی در این استان مواجه بوده‌ایم که بیشترین تلفات استان در ماه های فروردین و اردیبهشت ماه بوده که در ماه های خرداد، تیر و مرداد نیز روند کاهشی داشته است.

تخطی از سرعت مطمئنه

سرهنگ بهنام ویسی پور می افزاید: ۴۸ درصد تصادفات در این استان واژگونی خودرو به علت عدم توانایی در کنترل خودرو ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه و خستگی و خواب آلودگی است که با توجه به اینکه جاده های ارتباطی استان در برخی مناطق چهارخطه نشده اند، انحراف به چپ دومین علت تصادفات استان را تشکیل می دهد.

عدم رعایت حق تقدم

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد تصریح می کند: عدم رعایت حق تقدم سومین علت تصادفات استان است که بیشتر عدم رعایت حق تقدم مربوط به جاده های آنتنی، فرعی و روستایی به محورهای اصلی است که رفع این مشکل اعتبارات ویژه و بالایی نیاز دارد.

ویسی پور درادامه  بیان می کند: برای جاده روستاهای پر جمعیت و پر تردد استان احداث زیرگذر و روگذر ضروری است ودر سطح محورهای مواصلاتی استان نیاز به احداث زیرگذر و ایجاد پل عابر پیاده مکانیزه داریم که باید در زمینه ایجاد زیرگذر و پل عابر پیاده بازنگری شود.

حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی استان

وی درادامه اظهارمی کند: ۷۶درصد تصادفات استان از آن خودروهای سواری است و طی ۶ماهه امسال کمربندی یاسوج، محور یاسوج- اصفهان، گچساران- نورآباد و یاسوج – چرام حادثه خیزترین محورهای مواصلاتی استان هستند.

ویسی پور تاکید می کند: بیشترین تصادفات استان در ۲۰ کیلومتر ابتدای محورهای مواصلاتی یا محدوده حاشیه جاده‌هاست که رانندگان در این محدوده ها باید با سرعت مطمئنه حرکت کنند و هم مواظب عابران پیاده و موتورسیکلت سواران در حال طی کردن عرض جاده، باشند.

سانحه پرت شدن از خودرو

رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد اظهار می کند:در همه تصادفات استان حداقل یک نفر به بیرون از خودرو پرتاب شده است که در صورت بستن کمربند ایمنی جان خود را از دست نمی دادند و سرنشینان عقب خودرو حتما کمربند ایمنی را ببندند تا در مواقع حوادث و تصادف، تلفات کمتری داشته باشیم.

لزوم محورهای چهارخطه

ویسی پور درادامه می افزاید: محور “یاسوج- اصفهان”، “یاسوج- بابامیدان” نیاز به چهارخطه شدن دارد، چهارخطه شدن محورهای ارتباطی گچساران به خوبی در حال انجام است و محور “چرام به دهدشت” و “دهدشت به بهبهان” در حال افزایش حجم ترافیک است که نیاز به چهار خطه شدن دارد.

واژگونی خودرو در ۴۵ درصد از تصادفات استان

رئیس پلیس راه استان کهگهیلویه و بویراحمد نیز درادامه می گوید: ۴۵ درصد تصادفات فوتی و جرحی هشت ماهه امسال استان واژگونی خودرو بوده است وتصادفات استان تا پایان آبان ماه امسال کاهش سه درصدی داشت.

سرعت غیرمجاز عامل اصلی تصادفات فوتی

وی اظهار می کند:بیشترین عامل تصادفات استان بخصوص تصادفات فوتی سرعت غیرمجاز است که محورهای یاسوج-اصفهان با ۲۶ درصد، یاسوج- شیراز با ۲۵ درصد، دهدشت- بهبهان با ۱۸ درصد و گچساران – نورآباد با ۱۷ درصد بیشترین تصادفات فوتی و جرحی استان دارند.

رئیس پلیس راه استان کهگهیلویه و بویراحمد درادامه می افزاید: طی هشت ماهه امسال ۱۶درصد تصادفات جاده ای استان بین ساعات ۲۰ تا ۲۲  رخ داد، ۱۲درصد تصادفات بین ساعات ۱۶ تا ۱۸ و نیز ۱۳ درصد تصادفات استان بین ساعات ۱۸ تا ۲۰ اتفاق افتاد.

مقصران سوانح رانندگی

وی ادامه می دهد: بیشترین مقصران در حوادث رانندگی، خودورهای سواری با ۷۶ درصد و وانت با ۱۳ درصد بوده اند و طی این مدت هفت درصد تصادفات استان را موتورسیکلت و ۱۳ درصد عابران پیاده تشکیل می‌دهند.

واژگونی ۴۵درصد تصادفات

رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید:۴۵درصد تصادفات فوتی و جرحی هشت ماهه امسال استان واژگونی و ۴۴درصد تصادفات ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه است و عامل سوم تصادفات استان عدم رعایت فاصله طولی و انحراف به چپ و تجاوز به چپ با ۱۷ درصد است که با توجه به این آمار شدت تصادفات نیز بیشتر می‌شود که به تبع علاوه بر بالا بردن خسارات مالی، مصدومان و تلفات را نیز افزایش می‌دهد.

این درحالی است که یک رانندگان درخصوص تصادفات و سوانح رانندگی در این استان می گوید:متاسفانه بیشترین عامل تصادفات در استان ما همین سبقت های غیرمجاز و بعضا غیر ضروری است که توسط بسیاری از رانندگان انجام می شود و این حوادث بیشتروقتی رخ می دهد که شخص راننده دیدکافی در پیچ های جاده ندارد، اما اقدام به سبقت می کند.

ضعف درفرهنگ رانندگی استان

وی بیان می کند:دیگر عواملی که تصادفات بیشماری را در استان ما رقم زده است مربوط به خستگی، خواب آلودگی، سبقت و انحراف به چپ رانندگان است که باید فکری به حال این معضلات درفرهنگ رانندگی شود.

نزاع و درگیری رانندگان در طول مسیر

یک دیگر از جوانان استان در این خصوص می افزاید:از جمله مواردی که خودم بارها شاهد بوده ام نزاع و درگیری بین رانندگان دو خودرو در طول یک مسیر است که سبب خلق حوادث ناگواری شده است،چرا که دراین حالت  رانندگان خشمگین کنترل خود را از دست می دهند و با سرعت زیاد به تعقیب خودروی دیگر می‌پردازد و بی توجهی به علائم رانندگی در این رانندگان مشهود است.

جوانانی که با هزاران امید پرپرمی شوند

دیگری تصریح می کند:کیفیت پایین خودروها،غیر استاندارد بودن اکثر جاده ها و  هزاران نقطه حادثه خیز در جاده های کهگیلویه و بویراحمد از عوامل اصلی تصادفات در این استان است که باعث شده که بسیاری از جوانان این استان که بیشترشان هم مجرد هستند و با یک دنیا امید و  آرزو در زندگی در تصادفات رانندگی پرپر شوند و خانواده های زیادی داغدار شوند.

به گفته بسیاری ازکارشناسان تراکم بالای خودرو ها در بسیاری از مسیرهای استان، کمبود ظرفیت بزرگراهی، وجود بیش از صدها نقطه حادثه‌خیز در جاده‌ها، کمبود خدمات ایمنی و امدادی و فرهنگ نادرست رانندگی از مهم‌ترین عوامل تصادف جاده‌ای درکهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌آید.

این درحالی است که رتبه نخست تصادفات رانندگی به رانندگانی تعلق دارد که هنگام رانندگی تمرکز کافی نداشته و مشغول صحبت کردن با تلفن‌همراه، فرستادن پیامک، خوردن یا آشامیدن بوده‌اند؛بی‌توجهی بسیاری از رانندگان به تابلوی حداکثر سرعت مجاز که سبب نداشتن کنترل راننده در کنترل خودرو و در نهایت موجب اتفاقات ناگوار مانند مرگ‌ و میر و معلولیت دائم و … می‌شود.

فوت ۹۴نفر درحوادث رانندگی

هرچند مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اظهارمی کند: بر اساس آمار ۹۴ نفر در شش ماهه سال ۹۷ در حوادث رانندگی جان خود را از دست داده اند که در مقایسه با شش ماهه نخست سال گذشته با ۹۱ نفر فوت ناشی از حوادث رانندگی، افزایش ۲/۳ درصدی داشته است.

کامروز امینی می گوید: ۵۳ درصد فوتی‌ها در اداره پزشکی قانونی شهرستان بویراحمد معاینه شده‌اند،آمار مراجعه به مراکز پزشکی قانونی در سطح استان در حوادث رانندگی، شهرستان‌های بویراحمد و دنا ۵۰ مورد ، گچساران ۲۳ ،کهگیلویه ۱۹ و بهمئی ۲ مورد بوده است.

۸۲ درصد فوتی ها در مسیر های برون شهری

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد می افزاید: ۸۲ درصد فوتی ها در مسیر های برون شهری ، ۱۱ مورد از تصادفات درون شهری، ۷۸ مورد برون شهری و پنج مورد جاده روستایی بوده است که ۵۳درصد متوفیان افراد متاهل بودند و از این تعداد ۲۲ نفر زن و ۷۲ نفر مرد بوده که ۴۴ نفر آنها مجرد و ۵۰ نفر متاهل بوده اند.

فروردین در صدر ماه های پر حادثه

وی بیشترین آمار ثبت فوتی ها در ماه های فروردین ۲۲ نفر  و ماه های خرداد و شهریور را ۱۹ مورد برشمرد و اظهارمی کند:از این تعداد، ۱۹درصد عابر و ۳۵ درصد راننده بوده اند که از تعداد ۹۴ نفر فوت در اثر سوانح رانندگی، ۳۳ نفر راننده، ۱۸ نفر عابر و ۴۳ نفر سرنشین یا ترک وسیله ثبت شده است.

۵۳ درصد تصادفات در روز

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد می گوید: ۵۳ درصد تصادفات در روز و ۳۷ درصد در شب رخ داده است، ۵۰ مورد از تصادفات منجر به فوت در روز، ۳۵ مورد در شب و ۹ مورد در طلوع و غروب آفتاب بوده است.

وی می افزاید: ۴۰ مورد از تصادفات به علت برخورد دو وسیله نقلیه با یکدیگر صورت گرفته و ۱۸ مورد برخورد وسیله نقلیه با عابر متوفی، ۲۳ مورد واژگونی،۱۰ مورد برخورد وسیله نقلیه با شئ ثابت و سایر موارد شامل سقوط ، حریق و نامعلوم بوده است.

۴۰ درصد از تصادفات، منجر به فوت در محل حادثه

مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد درادامه تصریح می کند: ۳۸ مورد از تصادفات معادل ۴۰ درصد منجر به فوت در محل حادثه شده اند و تعداد ۴۹ نفر در بیمارستان و ۷ نفر نیز در راه انتقال به مراکز درمانی جان خود را از دست داده اند که ۷۷% از علت فوتها در اثر صدمات متعدد و ۱۹% درصد علت فوت بر اثر ضربه مغزی و مابقی در اثر خونریزی بوده است.

بیش از ۲هزار مصدوم درتصادفات استان

وی آمار مصدومین ناشی از تصادفات شش ماهه اول امسال در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۲ هزار و ۸۳۹ نفر برشمرده و خاطرنشان می کند:‌از این تعداد ۲ هزار نفر مرد و ۸۳۹ نفر زن بوده اند که در  مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با آمار دو هزار و ۸۰۲ نفر افزایش ۳/۱ درصدی داشته است.

امینی می گوید:بر اساس سالنامه آماری سازمان پزشکی قانونی کشور، استان کهگیلویه وبویراحمد در سال ۹۶ رتبه سوم میزان مصدومین ناشی از حوادث رانندگی بر حسب جمعیت بوده است.

با ین تفاسیر ایمن‌سازی مدارس حاشیه جاده‌ها، ایجاد دوره‌های آموزشی حمل و نقل برای دست‌اندرکاران حمل و نقل و نیز اقشار جامعه موجب ارتقای فرهنگ ترافیکی دراین استان خواهد شد و نیزافزایش پایگاه‌های پلیس‌راه برای نظارت و کنترل هر چه بیشتر به خصوص درباره سرعت، افزایش پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر نیز از جمله اقدامات مهمی است که می توان مورد توجه مسئولان قرار گیرند.

پایگاه‌های اورژانس و هلال احمر به خصوص از اهمیت خاصی برخوردار هستند زیرا از یک طرف با تقویت آنها می‌توان عده زیادتری از مصدومان را از خطر مرگ نجات داد و از طرف دیگر می‌توان مصدومانی که زنده می‌مانندرا طوری درمان کرد که قابلیت زندگی و فعالیت خود را به نحو مطلوب باز یابند که مسلماً در اقتصاد جامعه نیز مؤثر است؛ایجاد نمازخانه و استراحت‌گاه در بین راه و به خصوص ایجاد مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و تیرپارک‌ها که محل مناسبی برای استراحت رانندگان و رفع خستگی ناشی از سفر است نیز می تواند از جمله اقدامات مؤثر در کاهش تصادفات رانندگی  دراستان باشد.

بی توجهی نسبت به استانداردسازی خودروها و جاده ها

این درحالی است که یکی از کارشناسان حمل و نقل جاده ای  از بی توجهی نسبت به استانداردسازی خودروها و جاده ها انتقاد کرده و گفته است که هیچ توجیهی برای تولید خودروهای بی کیفیت وجود نداردو در واقع استفاده از خودروهای ایمن و استاندارد حق مردم است که مسئولان باید به آن توجهی جدی داشته باشند.

 وی نیز درادامه با بیان اینکه زیرساخت ها برای کاهش سوانح رانندگی در کشور فراهم نیست افزوده است متاسفانه خودروهای تولیدی و مونتاژ داخلی از استانداردهای لازم برخوردار نیستند این در حالی است که هیچ گونه تلاشی در جهت بهبود کیفیت آنها هم صورت نگرفته است.

این کارشناس معتقد است که استانداردسازی خودروها ،جاده ها و همچنین آموزش و فرهنگ سازی در کاهش تخلفات رانندگی موثر است و در این رابطه باید فرهنگ عمومی جامعه ارتقا یابد و اطلاع رسانی ها و آموزش برای کاهش سوانح و حوادث رانندگی مورد توجه قرار گیرد.

توجه به سیاست های تشویقی

وی درادامه نیز گفته است که  افزایش جرائم رانندگی تاثیر چندانی در کاهش تخلفات رانندگی نداردو در این رابطه لازم است سیاست های تشویقی بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا تنبیهی و تعزیری.

سه عامل اصلی در تصادفات رانندگی

باید توجه داشت که همیشه از خطای انسانی به عنوان مهمترین عامل تصادفات جاده ای سخن گفته می شود؛ این خطاها مواردی چون عدم توجه راننده به فاصله خودروی جلویی، سبقت غیرمجاز، انحراف به چپ، بخصوص خستگی، خواب آلودگی و سرعت بالا را شامل می شود.

اما دو مورد دیگر را نیز نباید فراموش کرد؛ از نظر کارشناسان پس از آموزش رانندگان و فرهنگ سازی در زمینه رعایت مقررات رانندگی، باید کیفیت ایمنی جاده ها و خودروها را بالا برد تا هر تصادف جاده ای ساده‌ای منجر به کشته شدن سرنشینان خودرو نشود،به نظر می رسد در صورتی می توان شاهد کاهش سوانح رانندگی بود که هر سه ضلع این مثلث با هم دیگر ارتقاء یابند؛ فرهنگسازی، و ایمنی جاده ها و خودروها.

واکنش هایی که جدی نیست

با وجود آنکه در طول سال های گذشته روند تلفات جاده ای به ظاهر کاهش یافته اما هنوز در طول سال بیش از صدها نفر در جاده های کهگیلویه و بویراحمد کشته می شوند؛ آماری که فاجعه ای بزرگ است اما انگارمسئولین بازهم نسبت به آن بی تفاوت شده و واکنش ها به آن چندان جدی نیست.

هرچند تلاش شده با افزایش اهرم های نظارتی بر تخلفات رانندگی تعداد تصادفات کاهش یابد اما هنوز آنچه در جاده های این استان اتفاق می افتد فاصله ای جدی با استانداردهای روز دارد و این مسیر طولانی هنوز برای نزدیک شدن به اولویت ها باید از سد مشکلاتی بزرگ بگذرد.

تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای

اما از دست رفتن بسیاری از جوانان در تصادفات و سوانج رانندگی هزینه های مادی و معنوی بزرگی به وجود می آورد که شاید جبران آن دشوار و حتی غیر ممکن باشد،هزینه ای که تکرار دوباره آن تاوان سنگین بی تفاوتی نسبت به حوادث جاده ای است.

کهگیلویه و بویراحمد حدود ۶ هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان ۱۴۲ کیلومتر بزرگراه، ۵۰۵ کیلومتر راه اصلی، یک هزار و ۲۳۸ کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است؛این استان بیش از ۴۰ گردنه خطرناک و حدود یک هزارو ۵۰۰ کیلومتر نقاط حادثه خیز دارد.

حوادث رانندگی در کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ بیش از یک هزار کشته، ۳۰ هزار زخمی و ۱۵۰ ضایعه نخاعی در پی داشته است،بنابراین مقوله ایمنی در جاده‌های استان از اهمیت مضاعفی برخوردار است که باید در صدر اولویت‌های برنامه‌ریزان حمل و نقل واقع شود.

گزارش از یاسر مرادی

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *