آخرین اخبار

پرندگان زیبای رو به انقراض در کهگیلویه و بویراحمد+تصاویر

با تخریب زیستگاه ها و شکار بی رویه و آسان برخی از پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد باید به زودی خود را برای وداعی تلخ با گونه های با ارزش و کمیاب جانوری در این استان مهیا کرد.

اشتراک گذاری
06 December 2018
کد مطلب : 23642

 

 استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن مناطقی زیبا و دیدنی، طبیعتی سرسبز و بکر، چشمه‌ها و رودخانه‌ها به عنوان نگینی در جنوب کشور خودنمایی می کند، هرچند برخورداری از این همه مکان‌های خدادادی زیبا نیازمند صیانت و نگهداری است و فرهنگ‌سازی صحیح و اصولی به ماندگاری این منابع طبیعی و گونه‌های مختلف جانوری کمک می‌کند تا نسل‌های آینده ما نیز از این نعمت منتفع شوند.

وجود ۲۲۷ گونه پرنده دراستان

باید توجه داشت که حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع در استان وجود دارد که ۳۶۰ هزار هکتار در مناطق حفاظت شده پارک ملی دنا، کوه خائیز کهگیلویه و کوه سرخ گچساران واقع شده که در این استان ۳۲۴ گونه جانوری مهره دار وجود دارد که ۲۲۷ گونه از این تعداد انواع پرندگان را شامل می شود،درحالی که این استان زیستگاه ۲۸ نوع پرنده شکاری است.

 تنوع آب و هوایی سردسیری و گرمسیری و وجود گونه های گیاهی مختلف، کهگیلویه و بویراحمد را به زیستگاه مناسبی برای زندگی انواع پرندگان تبدیل کرده است،اگرچه پرندگان در گرده افشانی، پخش دانه های گیاهان، پاکسازی لاشه و مردار از روی زمین و حاصلخیزی زمین ها، مراتع و جنگل ها نقشی اساسی ایفا می کنند، اما واقعیت تلخ اینجاست که این گونه های زیبای حیات وحش استان بشدت در معرض خطر قرار دارند.

جدال فرسایشی برای بقا

تازه ترین تحقیقات به نوعی نشان می دهد که برخی از پرندگان کهگیلویه و بویراحمد در معرض خطر انقراض قرار دارند و متاسفانه شرایط اغلب آنها نیز روز به روز وخیم تر می شود، چنانچه حتی جمعیت هایی نظیر “کبک دری” نیز بشدت رو به کاهش هستند و وضع برخی دیگر از گونه های پرندگان نیز تعریفی ندارد و در حال جدال فرسایشی برای بقا هستند.

پرندگانی همچون شاهین، بحری، بالابان، کبک، تیهو، انواع کبوتر، خانواده گنجشک سانان، خانواده کمرگلی، هدهد، دارکوب، خانواده سارگپه، خانواده عقاب ها، بازها، کلاغ ، دلیچه و دیگر پرندگان مهمترین گونه های جانوری این منطقه هستند.

شکار برای تفریح

انقراض پرندگان در استان  ما نیز پدیده ای ملموس است چنان که دائما از جمعیت پرندگان موردنظر کاسته می شود؛ زمانی انسان ها برای ارتزاق ، در حیات وحش شکار می کردند اما در حال حاضر این شکار کردن ها صرفا جنبه تفریحی به خود گرفته است حال آنکه هیچ آموزه دینی و اخلاقی به ما اجازه نمی دهد برای تفریح کشتار کنیم و جان حیوانات را بگیریم.

هرچند در دهه‌های اخیر منابع طبیعی و محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد مورد بی‌مهری قرار گرفته و شکار بی‌رویه جانوران و پرندگان، و دیگر نامهربانی‌ها منابع طبیعی و محیط زیست را مورد تهدید قرار داده که این جفا در حق آیندگان است.

انقراض پرندگان در گچساران

این درحالی است که شهرستان گچساران با طبیعتی زیبا و داشتن گونه های متنوع جانوری یکی از مناطق مهم این استان به شمار می رود که متاسفانه شکارچیان پرندگان با شکار بی رویه و غیر مجاز خود بعضا پرندگان کمیاب و زیبا را که فواید بسیاری برای طبیعت دارند را شکار کرده و باعث انقراض آنها در این منطقه می شوند.

۴ گونه پرنده وحشی در معرض تهدید

با این تفاسیر رئیس حفاظت محیط زیست گچساران در این خصوص می گوید: چهار گونه از پرنده گان در مناطق حفاظت شده این شهرستان در معرض تهدید شکارچیان محلی است که این پرندگان شامل کبک دری، بحری، لیل و شاه بو است که بدلیل شکار بی رویه در معرض تهدید قرار دارند.

ولی رمضانی می افزاید: شکار بی رویه و تداوم خشکسالی در گچساران نه تنها در تعداد جمعیت بلکه در رشد حیات وحش تأثیر منفی گذاشته و تداوم آن گونه‌های پرندگان منطقه را تهدید می‌کند،”کبک دری” یکی از گونه های پرندگان کمیاب این شهرستان است که نسل آن در این منطقه درمعرض انقراض قرار دارد.

وی تصریح می کند:با توجه به شرایط زیستگاهی کوهستانی “کبک دری”، آمار برداری از این گونه جانوری از خانواده پرندگان نادر دچار مشکل شده است در حالی که جمعیت مشاهده شده این پرنده در منطقه حفاظت شده کوه خامی تنها ۳۰ قطعه است.

مهمترین دغدغه حافظان محیط زیست

رمضانی درادامه اظهار می کند: یکی از راهکارهای افزایش جمعیت گونه کمیاب “کبک دری” برقراری امنیت در مناطق حفاظت شده و جلوگیری از شکار این پرنده کمیاب منطقه است.

وی درادامه می گوید: کمک به تولید مثل نسل این گونه پرنده از دغدغه های مسئولان محیط زیست این شهرستان است که هم اکنون طرح مطالعاتی تکثیر ژنتیکی برای افزایش جمعیت و جلوگیری از انقراض نسل این گونه منحصر به فرد در دست اجراست.

رئیس حفاظت محیط زیست گچساران می افزاید: عقاب دو برادر، کبک، تیهو، بلوط خور، کمر گلی، انواع کبوتر، شاهین، سهره، انواع گنجشک، سار و دلیچه از مهمترین پرندگان حیات وحش گچساران هستند.

دستگیری شکارچیان متخلف

وی در ادامه می افزاید: اطلاع رسانی به مردم برای شناخت بیشتر این گونه های کمیاب جانوری و حفاظت از آن همواره مورد توجه این اداره بوده است، امسال ۱۳ شکارچی و صیاد متخلف در مناطق حفاظت شده و آزاد این شهرستان دستگیر شدند که از این شکارچیان ۱۷ قطعه لاشه‌ کبک و تیهو و ۱۱ قبضه اسلحه ساچمه زنی کشف و ضبط شد.

هر چند باید توجه داشت که با وجود استعدادهای طبیعت کهگیلویه و بویراحمد برای زندگی حیات وحش متاسفانه شکار بی رویه موجبات تهدید گونه هایی از پرندگان این استان را به مخاطره انداخته است و در حال حاضر کارشناسان محیط زیست نگران انقراض برخی گونه ها هستند.

پرندگانی که با زبان بی زبانی به ما می گویند که علت کاهش جمعیتشان؛ تحلیل و تخریب مکان های زندگی و جوجه آوری آنها از جمله مراتع، رودخانه ها، جنگل ها و دشت های استان است وحتی منابع غذایی آنها روز به روز نیزکمتر می شود و از سوی انسان به یغما می رود و این درحالی است که این روزها پرندگان بیشتر و بیشتر تهدیدات محیط زیست را به انسان یادآور می شوند و با سرعتی باور نکردنی در حال ناپدید شدن هستند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *