آخرین اخبار
اشتراک گذاری
14 November 2018
کد مطلب : 22684

 وقف سنت حسنه‌ای است که دین مبین اسلام برای کمک به رفع مشکلات مسلمین در همه زمینه‌ها به مسلمانان تجویز کرده و موقوفات منشا خیرات و برکات زیادی در جامعه اسلامی از گذشته تاکنون بوده است.

در استان کهگیلویه و بویراحمد که به استان تمام شیعه در ایران معروف است متاسفانه در زمینه سنت حسنه وقف و ایجاد موقوفات به نسبت سایر استان‌ها وضعیت آن چنان خوبی نداریم استانی که یکی از محروم‌ترین نقاط کشور است و اگر سنت وقف نهادینه می‌شد امروز بسیاری از مشکلات را نداشتیم.

موقوفات قرآنی یکی از مهم‌ترین بخش‌های حوزه وقف است، بی‌شک اگر فرهنگ قرآنی در جامعه‌ای و استانی و نقطه‌ای به خوبی نهادینه شده باشد بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌ها وجود نخواهد داشت که در این زمینه نیز استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های ضعیف کشور است.

در همین خصوص و برای پی بردن به وضعیت موقوفات قرآنی و همچنین برنامه‌های قرآنی در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان به سراغعبدالمحمد نمازی مدیر حوزه امور قرآنی اداره‌کل اوقاف استان رفتیم و با وی در خصوص عملکرد این حوزه سؤالاتی را مطرح کردیم.

نمازی در همین خصوص با بیان اینکه امور قرآنی اوقاف و امور خیریه با بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی تعامل دارد اظهار کرد: با اداراتی مثل آموزش و پرورش، صدا و سیما و شهرداری ارشاد و سایر دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی تعامل قرآنی داریم.

مدیر اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان کهگیلویه و بویراحمد به وظایف اوقاف در زمینه امور قرآنی اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر توجه به اسناد بالادستی و دستورات مقام معظم رهبری از مهم‌ترین برنامه‌های ما به شمار می‌رود ضمن اینکه در زمینه حفظ قرآن و تربیت استعدادهای قرآنی و برگزاری مسابقات قرآن کریم در مراحل شهرستانی و استانی و کشوری و بین‌المللی اوقاف و امور خیریه وظیفه و رسالت‌هایی بر عهده دارد.

 

وی به اهداف چهارگانه اوقاف و امور خیریه در زمینه قرآنی اشاره کرد و گفت: توسعه موقوفات قرآنی از اولویت‌های اوقاف و امور خیریه به شمار می‌رود و اداره امور قرآنی نیز علاوه بر معاونت فرهنگی اوقاف؛ نقش مهمی در توسعه موقوفات قرآنی دارد.

استعدادهای قرآنی نیاز به حمایت واقفین قرآنی دارند

نمازی به ضرورت تشکیل ستاد توسعه موقوفات قرآنی در استان اشاره کرد و آن را یکی از ضروریات دانست و گفت:واقفینی در استان هستند که مایل به قدم نهادن در این راه هستند از جمله اینکه در زمینه ترویج فرهنگ قرآنی، چاپ قرآن، مسابقات قرآنی و حمایت از نخبگان قرآنی و تشکیل مدارس قرآنی اقدام کنند.

این مسؤول در اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان افزود: برای نمونه در هنگام برگزاری مسابقات قرآنی در استان از نظر بودجه و اعتبارات مشکل داریم که باید واقفین حوزه قرآنی در استان بیشتر شوند و متاسفانه باید گفت که در حال حاضر در استانی با ۸ شهرستان و تمام شیعه تنها ۳ موقوفه قرآنی داریم که برای استان کهگیلویه و بویراحمد چنین وضعیتی زیبنده نیست و از استانی به اندازه خودمان مثل چهارمحال که ۱۰ برابر ما موقوفه قرآنی دارد بسیار عقب هستیم.

استانی که دانشکده قرآنی ندارد

وی یکی دیگر از رسالت‌ها و وظایف حوزه قرآنی اوقاف و امور خیریه را آموزش عمومی و تخصصی قرآن کریم ذکر کرد و گفت: متاسفانه باز هم خلایی بزرگ در استان مشاهده می‌کنیم زیرا دانشکده قرآنی نداریم.

 

نمازی افزود: در سفر سال ۹۱ دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور وقت به استان ما یکی از مصوبات تشکیل دانشکده علوم قرآنی بود که مکاتباتی با مسکن و شهرسازی داشتیم و نماینده گچساران در این زمینه اعلام آمادگی کرد و در صورت تدارک و تامین زمین این دانشکده در گچساران ساخته می‌شود.

امسال ۵۲۰۰ نفر در استان آموزش حفظ قرآن می‌بینند

وی همچنین طرح تربیت حافظان قرآن کریم را از دیگر برنامه‌های امور قرآنی اوقاف استان ذکر کرد و گفت: این طرح منبعث از فرمان مقام معظم رهبری است که خواستار تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن در کشور شده‌‌اند و امسال در استان موظفیم تعداد ۵۲۰۰ نفر را به سه شکل حضوری، مجازی و نیمه حضوری تربیت کنیم که از این تعداد ۲۵۰۰ نفر در زمینه حفظ موضوعی سور منتخب قرآن کریم از جمله سوره‌های یاسین و الرحمن و ملک و واقعه را خواهیم داشت.

این مسؤول افزود: تعداد ۲۶۰۰ نفر را هم به صورت حضوری در رشته‌های حفظ از یک جز تا حفظ کل خواهیم داشت و تعداد ۱۰۰ نفر هم به صورت غیر حضوری با همکاری موسسه الزهرای اصفهان ثبت نام کرده و به حفظ قرآن خواهند پرداخت.

وی گفت: طرح ملی بشارت یا ۱۴۵۲ بخشی از طرح تربیت حافظان قرآن کریم است که مربوط به جز ۳۰ قرآن است که ۳۰ میلیارد تومان در کل کشور اعتبار دارد و جوایز نفیسی از جمله خودروی ملی و سفر به عتبات عالیات دارد.

 

نمازی در همین خصوص گفت: کسانی که از طریق نصب اپلیکیشن طرح بشارت روی گوشی همراه خود آموزش می‌بینند و یا از طریق شبکه قرآن آموزش‌ها را فرا می‌گیرند با زیر نظر مربیان آموزش‌می‌بینند باید در روز ۱۹ اسفند همزمان با سراسر کشور در آموزش سراسری حفظ قرآن کریم شرکت کنند و بعد از کسب نمره قبولی در قرعه‌کشی جوائز شرکت کنند.

این مسوول گفت: از کارهای دیگر ما در حوزه آموزش، تربیت مربیان قرآنی است که در رشته‌های مختلف مثل حفظ ۵ جز قرآن کریم یا تسلط بر روخوانی قرآن کریم دارند که حداقل سن آن‌ها ۱۸ سال و حداکثر ۴۰ سال است و از آن‌ها آزمون مقدماتی گرفته می‌شود و آموزش‌ها یا در استان و یا در مرکز شاه سید علی قم خواهد بود و در نهایت مدرک مربی‌گری به آن‌ها داده می‌شود.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *