آخرین اخبار
اشتراک گذاری
04 July 2018
کد مطلب : 18486

 

یک و نیم سال تا یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است. انتخاباتی که دست کم با دو دوره گذشته آن تفاوتهایی اساسی دارد.عمر نمایندگی دو عضو از مجمع نمایندگان استان  ۸ ساله می شود و این موضوع باعث می شود افراد و جریانهای شانس بیشتری برای خود قائل باشند و از آنجایی که به طور معمول معدود نمایندگانی از یک حوزه انتخابیه بیشتر از ۲ بار به مجلس می روند در نتیجه مدعیان بیشتری برای تصاحب این دو کرسی در شهرستانهای بویراحمد و دنا و گچساران و باشت وجود دارد. همین موضوع هم باعث می شود که جریانهای سیاسی  جدی تر به صندلیهای بهارستان بیندیشند.

در واقع جریانها و شخصیتها در استان گاه صریح و گاه در لفافه تمایل خودرا  به انتخابات آینده  نشان داده و از تریبونها ، رسانه ها و همه ابزارهای موجود ، برای انتخاباتی کردن فضای جامعه بهره برده اند.

به عنوان مثال گروهی سعی می کنند حضور خود را به همان فضای رسانه ای محدود کنند  بی آنکه نشانه ای از تمایل به نمایندگی مجلس بتوان در خبرهایشان پیدا کرد در واقع این افراد با مصاحبه، خبر و اظهار نظردر باره موضوعات مختلف سعی می کنند خود را به حافظه جامعه قالب کنند با این حال شناخت این دسته از کاندیداهای احتمالی کار سختی نیست زیرا بر خلاف گذشته و به لطف همین جریان رسانه ای سابقه افراد و عملکردهایشان در دسترس است.

برخی هم بی اینکه از تمایل خود یا جریان منتسبشان  برای حضور در مجلس چیزی بگویند یااشاره ای به آن  بکنند ،خبرهایی از کاندیداهای احتمالی می زنند تا واکنشهایشان را بسنجند واز حضور یا عدم حضورشان مطمئن شوند.برای این کار هم آگاهانه و نا آگاهانه از تکنیک های اطلاع رسانی بهره می گیرند که گاها هم  نتیجه عکس می دهد.اما در نهایت هدفشان برنامه ریزی برای رویارویی با همه کاندیداهای احتمالی است.

در این میان عده ای هم برای رد گم کنی و برخی هم  خیلی جدی از همین حالا عزمشان را برای رقابت در سال ۹۸ با مردم در میان می گذارند که البته تعدادشان زیاد نیست.

یکی از بخشهایی که همیشه در همه دولتها زودتر ازجامعه انتخاباتی می شد  بدنه اجرایی ودستگاه های دولتی بود که بر خلاف همه ادوار  این بخش تاکنون در استان کهگیلویه وبویراحمد تحرک محسوسی در زمینه انتخابات از خود نشان نداده است. اگرچه حال جریانهای رقیب دولت که ظاهرا این رکود دولتی ها چندان به مذاقشان خوش نمی آید تلاش زیادی دارند تا با ایجاد جنگ های روانی فضا را بشکنند چرا که اگر دولت شروع کند کار برای همه  راحت تر خواهد شد.

به عنوان مثال با اینکه رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان که فعالیت های زودهنگام انتخاباتی را خلاف  قانون و شرع دانسته ” از تمامی جریانات سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد خواسته برای برگزاری انتخاباتی بدون حاشیه در این استان از هم اکنون نشست هایی را برگزار کنند . ودر ادامه هم گفته است اگر مدیری با استفاده از امکانات دولتی فعالیت انتخاباتی پیش از موعد بکند از چند منظر تخلف کرده و باید مسئولان نظارتی از ادامه فعالیت چنین مدیرانی جلوگیری کنند.و اگر مدیران بخواهند نامزد انتخاباتی شوند نباید در مسئولیت های مدیریتی ماندگار باشند.”

در واقع  محتوای چنین اظهار نظرهایی به لحاظ و شرع و قانون  کاملا منطقی و مورد توافق است اما وقتی به زمان این اظهار نظرها نگاه می کنیم به نظر می رسد این هم بخشی از همان فضا سازیهای روانی برای انتخاباتی کردن فضای جامعه باشد. زیرا هنوز یک و نیم سال تا انتخابات مجلس باقی مانده و دولت دوازدهم هم تازه یک ساله شده است و این حق جامعه است که بداند نمایندگان و حتی دولت چه کرده است. اما چنین اظهارنظرهایی کار را سخت می کند دولتی ها  را بر سر دو راهی قرار می دهد که آیا باید از دستاوردها گفت یا نه؟ اگر فعالیتی حتی برای نشان دادن دستاوردهای دولت داشته باشند متهم به فعالیت انتخاباتی می شوند و اگر هم سکوت پیشه کنند بعدا همین دستاویزی برای جریان های رقیب مبنی بر ناتوانی آنها می شود.

اما در مجموع اینکه مدیران حق استفاده از امکانات دولتی برای انتخابات را ندارند موضوعی مهم و غیرقابل انکار است با این حال از نگاه افکار عمومی این مطالبه طیف وسیعتری مثل  تریبونهای فرهنگی و مذهبی و اقتصادی  را نیز شامل می شود.

اما در کنار همه مدعیان انتخابات پیش رو نمایندگان فعلی هم حضور دارند.این افراد می توانند روی انتخابات یک و نیم سال آینده تاثیر بگذارند  چه خودشان در انتخابات حضور داشته باشند و چه از فرد و یا جریان دیگری حمایت کنند و شاید به همین دلیل است که رئیس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه عملکرد مجمع نمایندگان مجلس در استان رصد می‌شود، گفت: برخی الان به برخی افراد امتیاز می‌دهند تا فردا رای بگیرند در حالی حواس دستگاه قضایی به همه مسائل است.حجت‌الاسلام و المسلمین غلام‌رضا مزارعی ادامه می دهد: برخی از نمایندگان مجلس الان امتیاز می‌دهند تا فردا رای از آنان بگیرند که در این زمینه به خودشان تذکر می‌دهیم و در صورت نیاز به مردم می‌گوییم.وی با تاکید بر اینکه حواسمان به تحرکات نمایندگان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس بوده و به موقع برخورد می‌کنیم، عنوان کرد: البته خصیصه خوب این استان رسیدن گزارشات مردمی به سرعت موشک است.

اما در مجموع باید گفت ابراز تمایل اشخاص وجریانها ی سیاسی و فکری در یک سو و در سوی دیگر مردمی قرار دارند که در شرایط بسیار پیچیده و حساس اقتصادی ، سیاسی ،معیشتی وحتی  بین المللی قرار گرفته اند و بر خلاف  آنهایی که سودای نمایندگی مجلس در سر می پرورانند تاکنون تمایل و رغبتی به انتخاباتی شدن فضای استان نشان نداده اند .و این که برخی می خواهند به هر قیمتی فضا را اانتخاباتی کنند برای استانی که همواره از این انتخابات زدگی آسیب دیده ،زنگ هشدار است. چرا که جامعه گنجایش ورود به موضوع چالشی و پر تنش و فرسایشی مثل انتخابات آن هم  از یک و نیم سال قبل را ندارد.

چرا که این استان در کنار همه مسائل ومشکلات ملی از گرانی ارز و گرانی زندگی گرفته تا مشکلات حل نشده قومی و قبیله ای و منطقه گرایی هنوز کارهای نیمه تمام زیادی دارد و رفتن به سمت انتخابات اجازه نمی دهد این نیمه تمام هم تمام شود.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *