آخرین اخبار

ماجرای جمع آوری امضا توسط تاجگردون برای تعویق دو ماهه FATF

امروز صبح نمایندگان مجلس مصوب کردند که بررسی لایحه عضویت ایران در FATF دو ماه به تعویق افتاده است.

اشتراک گذاری
10 June 2018
کد مطلب : 17929

 

 اولین آوردگاه مخالفان و موافقان دولت روحانی در مجلس بدون حضور “علی لاریجانی” و جناحش در اردوگاه “موافقان دولت” در صحن علنی برگزار شد. امروز صبح نمایندگان مجلس مصوب کردند که بررسی لایحه عضویت ایران در FATF دو ماه به تعویق افتاده است. امری در که ابتدای امر به مخاطب این گونه القاء می کند که دو طرف سودی از این آوردگاه نبرده اند. اما در بیست دقیقه پایانی جلسه علنی اتفاقی افتاد که نشان از یک وزن کشی جدید در مجلس می دهد. واقعیت این است که در واقع عضویت ایران مورد موافقت مجلس قرار نگرفت.
اتفاقی که یک زمینه سیاسی دارد و یک نشانه دیگر برجام در بیست دقیقه تصویب نمی شود و آن اکثریت شکننده حامیان دولت در مجلس هم کاری از پیش نمی برد.
 آیا یک اشتباه در برداشت و تحلیل باعث شد که نمایندگان مجلس دهم تصور کنند می توانند بررسی پیوستن ایران به کنوانسیون مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را به مدت “دوماه” به تعویق بیاندازند؟!
واقعیت امروز رای گیری صحن علنی مجلس این بود که لایحه بررسی پیوستن مجلس شورای اسلامی رای به عدم عضویت ایران در “کنوانسیون مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ” یا همان  FATF دادند. چرا که علی نجفی خوشرودی (نماینده موافق ) و نماینده دولت (عباس عراقچی ) در صحن علنی تاکید کردند که ایران تا ۲۴ خرداد ماه امسال فرصت دارد تا تکلیف عضویت خود را در این موسسه روشن کرد. بنابراین به نظر نمی رسد به ایران فرصت دوباره ای برای بررسی عضویت داده شودیا باید منتظر شانس دوباره ای باشیم که بعید به نظر می رسد

 

امروز نمایندگان مجلس و دولت تصور می کردند می توانند پس از سه بار رفت و برگشت میان مجلس، دولت و شورای نگهبان این بار FATF  را علی رغم فشارهای داخلی و خارجی تصویب کنند. تصور آنها از فضای مجلس این بود که اکثریت نمایندگان به مانند گذشته از خطرات بازگشت ایران به لیست سیاه “کنوانسیون مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم ” به خوبی آگاه شده اند. اما هر چقدر که از فضای ابتدای جلسه علنی مجلس می گذشت فضا به شدت به ضرر موافقان پیوستن به این لایحه و نماینده دولت می شد. نماینده دولت “عباس عراقچی” هر چقدر توضیح داد که عدم تصویب این آئیین نامه تقویت مواضع مخالفان ایران مانند عربستان، اسرائیل و آمریکا و نزدیک تر کردن مواضع آنها به اروپاست بی فایده بود. عاقبت پس از دو ساعت بحث بر همگان مشخص شد که نمایندگان با تعویق دو ماهه بررسی لایحه ای موافق هستند که تنها تا ۲۴ خرداد مهلت دارد!

 

یک وزن کشی جدید در مجلس این بار لاریجانی آن طرف وزنه

 

جمع آوری امضاء برای تعویق بررسی عضویت ایران در FATF توسط نماینده نزدیک به علی لاریجانی و جناح او در مجلس صورت گرفت. غلامرضا تاجگردون کسی بود که میکروفون مجلس را در اختیار گرفت و علی لاریجانی در چرخشی حرفه ایی (که مختص به رئیس یازده ساله مجلس است در هدایت جلسات مجلس است ) به جای لایحه پیوستن ایران به FATF . تعویق دو ماهه آن را به رای گذاشت.

 

بدین ترتیب اولین آوردگاه مخالفان و موافقان دولت روحانی در مجلس با شکست حامیان دولت برگزار شد. در بیست دقیقه آخر علی لاریجانی نشان داد که جلسه شب گذشته او با آیت الله یزدی و مجمع مدرسین خالی از لطف نبوده و او  لاریجانی گذشته نیست.

 

چرخشی که از دو هفته پیش آغاز شد و فراکسیون امید با رها کردن علی لاریجانی در بغل اصول گرایان ولایی او را وامدار رای خود کردند. حمایتی در رای  به تعویق یا به تعبیر درست تر عدم عضویت ایران ظهور و بروز پیدا کرد. اکنون لاریجانی نیازمند حمایت اصول گرایان ولایی دیگر در جناح اصلاح طلبان و حامیان دولت نیست. جمع آوری امضا توسط غلامرضا تاجگردون و تغییر ناگهانی دستور جلسه نشان داد که اصلاح طلبان مجلس هنوز با رویکردهای پارلمانتاریستی آشنایی ندارند. می توان نتیجه رقابت بی حاصل عارف و لاریجانی را در یک جمله خلاصه کرد اکنون اصلاح طلبان و حامیان دولت؛ وزنه اصلی حامی خود را در اختیار اصولگرایان ولایی قرار داده اند تا تکلیف عضویت ایران در FATF  پس از صرف شام با آیت الله یزدی گرفته شود. لایحه ای که عدم تصویب آن ایران را به لیست سیاه حامیان مالی تروریسیم بازمی گرداند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *