آخرین اخبار

پتروشیمی دهدشت و گچساران وضعیت مناسبی ندارند

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲ کارخانه پتروشیمی در استان وجود دارد که وضعیت چندان مناسبی ندارند.

اشتراک گذاری
06 October 2016
کد مطلب : 1771

به گزارش ایسنا، حسن نوروزی در نشست شورای برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد که با حضور علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شد، با اشاره به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، بیان کرد: ۸۷ درصد استان کوهستانی است و همین موضوع هم نشان دهنده صعب‌العبوری کهگیلویه و بویراحمد است که کار را برای فعالیت‌های عمرانی سخت می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: ۶۲۱ روستا زیر ۱۰ خانوار هستند و در کل ۵۷درصد روستاها زیر ۲۰ نفر جمعیت دارند و چهارمین استان روستانشین کشور به لحاظ ۴۶ درصد روستانشینی محسوب می‌شویم در حالی که میانگین کشوری ۲۹ درصد است، استان ما از حیث سهم تولید ناخالص ملی بر اساس تولید نفت بعد از خوزستان در رتبه دوم کشور قرار دارد و اگر بخش نفت و گاز را لحاظ نکنیم رتبه ۳۰ کشور را داریم.

نوروزی تصریح کرد: در سال گذشته بیکاری در کشور ۱۱ درصد بود اما در استان ما ۱۷٫۷ درصد بوده که از حیث سهم منابع بانکی تنها ۰٫۲۹ درصد سپرده‌های بانکی کشور در بانک‌های این استان است که نشان دهنده بنیه پایین است. از حیث اعتبارات ۲٫۵ درصد اعتبارات تملک دارایی کشور را داریم.

وی با بیان اینکه از ۱۰ خط لوله سراسری کشور چهار خط لوله از این استان عبور می‌کند، ادامه داد: ظرفیت استان کهگیلویه و بویراحمد در جنگل و مرتع است.۶ درصد جنگل‌های کشور در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد اما در فرآوری آن‌ها استفاده ای نکرده‌ایم.

نوروزی با بیان اینکه ۱۶ اقلیم متفاوت داریم که باید از این ظرفیت استفاده کنیم، ادامه داد: از نظر زیست محیطی و تنوع گیاهی و جانوری در رده‌های اول هستیم و ۲۹۸ هزار هکتار مناطق حفاظت شده  در استان وجود دارد.

وی، کهگیلویه و بویراحمد را دومین استان پرآب کشور عنوان کرد و گفت: ۱۲۰ هزار هکتار از اراضی ما کشت دیم است و تنها ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشت آبی می‌شود. عمده آب تولیدی از این استان خارج می‌شود و چندان از این آب فراوان برای توسعه استان استفاده نشده است، ضمن اینکه استان در مسیر طریق‌الرضا قرار دارد و در شاخص‌های حمل و نقل تنها ۹۷ کیلومتر بزرگراه داریم و یک کیلومتر آزاد راه در این استان وجود ندارد.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *