آخرین اخبار

نقش سد «چم شیر» در اقتصاد جنوب کشور

تکمیل طرح سد و نیروگاه «چم شیر» گچساران در کهگیلویه و بویراحمد، کشاورزی، اقتصاد و زندگی مردم
۳ استان جنوبی کشور را متحول می‌کند.

اشتراک گذاری
06 October 2016
کد مطلب : 1744

به گزارش ایرنا، نیروگاه و سد چم شیر که در
۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دو گنبدان مرکز شهرستان گچساران و روی رودخانه «زهره» در حال ساخت است، در صورت بهره برداری، ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان را آبیاری می‌کند. اتفاقی که در صورت تحقق می‌تواند افزون بر ایجاد صدها فرصت شغلی، منجر به افزایش تولید محصولات کشاورزی، تحقق اقتصاد مقاومتی و شکوفایی اقتصاد ملی شود. «محمود مشیری»، مدیر اجرایی سد و نیروگاه چم شیر پیشرفت ساخت سد و نیروگاه چم شیر در شهرستان گچساران را ۶۰ درصد عنوان کرد و اظهار داشت: این سد با هدف تأمین آب ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی پایین دست، تولید سالانه ۵۵۰ گیگاوات برق و کنترل سیلاب‌های رودخانه زهره درحال ساخت است.
وی با اشاره به اینکه این سد و نیروگاه با اعتبار ۱۴ هزار میلیارد ریال از محل منابع داخلی و فاینانس در حال ساخت است، افزود: ۷ هزار میلیارد ریال اعتبار این سد از محل فاینانس خارجی است. تاکنون ۶ هزار میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده و ۸ هزار میلیارد ریال دیگر نیز برای تکمیل عملیات اجرایی ساخت آن نیاز است.
«محمدرضا فاضل»، معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چم شیر گچساران هم گفت: این سد بزرگ در صورت تأمین اعتبار تا پایان شهریور سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید. تاکنون برای ساخت این سد ۵ میلیون متر مکعب حفاری روباز، ۷ کیلومتر حفاری زیرزمینی و تونل انجام شده و بتن‌ریزی‌های بخش بدنه و سازه‌های سد نیز در حال انجام است.تاکنون ۷۰۰ هزار مترمکعب از مجموع یک میلیون و ۷۰۰ هزار مترمکعب بتن‌ریزی مورد نیاز انجام شده است. وی یادآور شد: هم‌اکنون ۳هزار نیروی متخصص، ماهر و نیمه ماهر در ساخت این سد که عملیات اجرایی آن از سال ۹۱ آغاز شده، فعالیت دارند. همچنین برخی از هزینه‌های مربوط به خسارات پرداختی به منابع طبیعی، هزینه‌های تملک زمین‌ها و هزینه‌های مشاوره‌ای از طریق منابع عمومی تأمین اعتبار می‌شود به همین دلیل مشکلات زیادی را برای مجریان سد ایجاد کرده است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *