آخرین اخبار

عشایر کهگیلویه و بویراحمد در آستانه نابودی

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد از خشک شدن ۳۶۰ چشمه تامین آب شرب در مناطق عشایری استان خبر داد و گفت: در صورت عدم چاره اندیشی باید شاهد اضمحلال عشایر باشیم.

اشتراک گذاری
23 April 2018
کد مطلب : 16851
مجید علیپور صبح امروز در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: عشایر این استان از ۷۶ منابع آب سطحی و رودخانه فصلی استفاده می‌کردند که تاکنون ۳۶ مورد خشک شده است.

وی با بیان اینکه ۵۷۰ چشمه در مناطق عشایری قابلیت سنجی و ثبت شده است، عنوان کرد: خشک شدن چشمه‌ها، امنیت دام و تصرف ایلراهای عشایری از جمله مهم‌ترین تنگناهای جامعه عشایری استان است.

علیپور ابراز کرد: پوشش مراتع قشلاقی در بسیاری مناطق عشایری از جمله شهرستان‌های بهمئی، گچساران و نواحی جنوبی کهگیلویه وضعیت مطلوبی ندارد به گونه‌ای که در برخی مواقع صفر است.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۵۵ درصد دام، ۲۷ درصد عرصه‌های زراعی، ۱۷ درصد باغات و تولید ۵۴ درصد گوشت قرمز استان متعلق به جامعه عشایری بوده است.

علیپور از پرداخت ۹ میلیارد تومان تسهیلات زنجیره تولید گوشت قرمز خبر داد و گفت: در این زمینه ۴۳ هزار راس دام پروار کردیم که هم اکنون در حال عرضه به بازار بوده و تا تیرماه ادامه دارد.

وی جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد را ۷۰ هزار نفر معادل ۱۱ درصد جمعیت استان دانست و افزود: سال گذشته ۳۴ هزار راس دام پروار کردیم و طرح توسعه گیاهان داروئی در ۱۷ هزار هکتار در دستور کار است.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *