١٩ آبان | احتمال حذف تاجگردون از ریاست کمیسیون بودجه

  • تاریخ انتشار خبر: یکشنبه, ۲۶ فروردین , ۱۳۹۷ | ۰۸:۲۱ | کد خبر : 16675 |
  •   

    فراکسیون امید مجلس در سومین سال انتخاب هیأت رئیسه کمیسیون‌های مجلس تصمیم به جریمه نمایندگانی گرفته است که در ۲سال اخیر با این فراکسیون همراهی نکرده‌اند. در سال اول مجلس دهم فراکسیون امید با کم تجربگی در چینش نیروهایش در کمیسیون‌های مختلف ریاست برخی کمیسیون‌های اصلی مجلس را از دست داد اما درکمیسیون مهمی مثل ...

    فراکسیون امید مجلس در سومین سال انتخاب هیأت رئیسه کمیسیون‌های مجلس تصمیم به جریمه نمایندگانی گرفته است که در ۲سال اخیر با این فراکسیون همراهی نکرده‌اند. در سال اول مجلس دهم فراکسیون امید با کم تجربگی در چینش نیروهایش در کمیسیون‌های مختلف ریاست برخی کمیسیون‌های اصلی مجلس را از دست داد اما درکمیسیون مهمی مثل برنامه و بودجه توانست بر ریاست این کمیسیون غلبه کند. با این حال غلامرضا تاجگردون رئیس این کمیسیون در ماه‌های اخیر به‌ویژه در ماجرای استیضاح وزیران دولت از تصمیمات تشکیلاتی سر باز زده و برخلاف نظر فراکسیون رفتار کرده است.

    خبر رسیده که غلامرضا تاجگردون که پا جای پای محمدرضا باهنر در لابی‌گری‌های پشت پرده بهارستان گذاشته است، در نامه‌ای به محمد رضا عارف رئیس فراکسیون امید خواستار نزدیکی مجدد به اصلاح طلبان مجلس و رفع کدورت‌های پیش آمده شده است. او در نامه بلند بالایش‌ که هنوز به عارف نرسیده است، ماجرای حضور ش در پارلمان را شرح داده و از آنچه حدس می‌زده سبب دوری‌اش از فراکسیون امید و حتی فراتر از آن از دایره اصلاح طلبان شده، نوشته است.

    موارد بسیاری در نامه او به رئیس شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان آمده است؛ از چرایی حمایتش در رأی آوری برخی وزرای نه چندان محبوب اصلاح طلبان در ایام رأی اعتماد و لابی هایش برای رأی نیاوردن گزینه محبوب اصلاحات در وزارتخانه‌ای که ۳ماه سرگردان رها شد گرفته تا ماجرای اصرارش بر استیضاح ۳ وزیر کار، راه و جهادکشاورزی درآخرین هفته کاری مجلس در سال ۹۶٫ نامه تاجگردون به‌خاطر مواردی که در آن شرح داده، هم خواندنی و هم قابل تامل است. خواندنی است به‌خاطر مرور سیر اتفاقات ۲ساله مجلس دهم و نقش‌آفرینی فراکسیون‌های سیاسی در آن و قابل تامل است به‌دلیل یارگیری پنهانی که در بین صاحب نفوذان سیاسی در داخل و خارج بهارستان وجود دارد و در بزنگاه‌های سیاسی یا قانونگذاری مجلس خود نمایی می‌کند.

    احتمال حذف تاجگردون از ریاست کمیسیون بودجه

    جدای از اهمیت نامه تاجگردون به عارف که به‌دلیل تامل برخی اعضای فراکسیون امید، آنچه نامه‌نگاری تاجگردون در این ایام را با اهمیت‌تر می‌کند، گمانه زنی‌هایی است که در راهرو‌های بهارستان درباره تغییر رؤسای برخی کمیسیون‌های تخصصی مجلس به گوش می‌رسد. زمان زیادی تا برگزاری انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌های بهارستان در سال سوم باقی نمانده است- در دهه اول خرداد‌ماه انتخابات هیأت رئیسه کمیسیون‌ها آغاز می‌شود- در لابه لای زمزمه‌هایی که از ضعف مدیریتی هیأت رئیسه کمیسیون‌هایی چون اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و برنامه و بودجه و… به گوش می‌رسد، نام کمیسیون برنامه وبودجه و احتمال خداحافظی تاجگردون با ریاست این کمیسیون بیشتر از دیگر کمیسیون‌ها خود‌نمایی می‌کند. به‌نظرمی رسد نامه او به رئیس فراکسیون امید برای نزدیکی دوباره به گعده اصلاح‌طلبان در بهارستان فاکتوری است که از تضعیف جایگاه او در کمیسیون برنامه و بودجه خبر می‌دهد. کمیسیون برنامه و بودجه ۲۲عضو دارد که ۱۰نفر از آنها وابسته به جریان اصولگرا و ۸تن برخاسته از لیست امید و ۳تن اعضای فراکسیون زاگرس نشینان هستند- فراکسیونی که ریاستش با تاجگردون است و تلاش داشت در تأثیر‌گذاری سیاسی بهارستان رقیب فراکسیون امید باشد – به همین دلیل تاجگردون برای مقابله با کاندیدای اصولگرای ریاست کمیسیون چاره‌ای جز رأی همه ۸امیدی فراکسیون ندارد و با اضافه کردن رأی ۳تن از زاگرس نشینان به راحتی برای سال سوم بر مسند ریاست مهم‌ترین کمیسیون اقتصادی بهارستان تکیه خواهد زد. اینکه به‌رغم تخصص و دانش اقتصادی تاجگردون و سابقه قابل توجه او در سازمان برنامه و بودجه و نهاد‌های وابسته به برنامه‌ریزی‌های اقتصادی کشور صندلی ریاست او در این کمیسیون پس از ۲سال لرزان شده است دلایل متفاوتی دارد که عملکرد دو ساله او را باید تحلیل کرد.

    جدال فراکسیونی

    بحث تضعیف جایگاه تاجگردون در کمیسیون برنامه و بودجه و دوری گام به گامش از فراکسیون امید را در حاشیه جلسه علنی دیروز با ۵تن از نمایندگان اصلاح طلب بهارستان جویا شدیم. (به‌دلیل اینکه محور گزارش شخص غلامرضا تاجگردون بود، نمایندگان مذکور خواستند نامی از آنها منتشر نشود) همگی متفق القول دور شدن تاجگردون از فراکسیون امید را تأیید کردند و ۵اقدام تاجگردون را در این فاصله‌گرفتن دخیل دانستند. در این ۵عامل، یک فاکتور وجه مشترک اظهارات نمایندگان بودو آن چیزی نبود جز تلاش تاجگردون برای ساختن کاریزمای سیاسی از خود در بزنگاه‌های تصمیم‌‌گیری پارلمان.

    در کنار این عامل یکی از نمایندگان دلیل دوم را تشکیل فراکسیون زاگرس‌نشینان از سوی تاجگردون در ماه‌های اول روی‌کار آمدن مجلس دهم دانست و به همشهری گفت: بیش از ۸۰تن از اعضای لیست امید که از شهر‌های غربی کشور راهی مجلس شده بودند در همان روزهای اول تشکیل فراکسیون امید زمزمه‌های قومیتی سردادند و هدفشان این بود که براساس منافع منطقه‌ای‌شان با هم متحد شوند و اهداف اقتصادی و سیاسی‌شان را در بهارستان پیگیری کنند؛ به همین دلیل هم هنوز زمان زیادی از شکل‌گیری فراکسیون امید نگذشته بود که پرچمدار فراکسیون زاگر‌س‌نشینان شدند. او با بیان اینکه هسته محرک تشکیل این فراکسیون تاجگردون بود، گفت: بعضا مباحث قومیتی برایشان آنقدر مهم بود که فراکسیون امید را با سیاسی خواندن متهم به تندروی کردند و این درحالی بود که خودشان با حضور در لیست امید به مجلس راه یافته بودند.

    این عضو فراکسیون امید تأکید کرد: اوج خودنمایی این فراکسیون در جریان رأی اعتماد به کابینه دوازدهم بود که برخلاف تصمیم فراکسیون امید در عدم‌حمایت از جهرمی برای تصدی وزارت ارتباطات لابی‌های گسترده‌ای برای او انجام داده و برخلاف اصلاح‌طلبان مجلس به او رأی اعتماد دادند. او عدم‌اخذ رأی اعتماد به بیطرف برای تصدی وزارت نیرو را دومین تحرک سیاسی فراکسیون زاگرس‌نشینان برخلاف مسیر اصلاحات دانست و ادامه داد: اینکه چرا تاجگردون در راس این فراکسیون از جمع اصلاح طلبان مجلس دور شد دلایل متعدد قابل تاملی دارد و نمی‌توان به آن تک‌بعدی نگاه کرد و اگر در این بحث یک عامل را فاکتور اصلی بدانیم به اشتباه افتاده‌ایم.

    به گفته این نماینده، دلیل دیگر تلاش بدون وقفه او برای نزدیکی به علی لاریجانی رئیس مجلس بود؛ دلیلی که دیگر نماینده عضو فراکسیون امید هم بر آن صحه می‌گذاشت و به همشهری گفت: تاجگردون برخاسته از لیست امید بود که در کارزار انتخابات سال ۹۲راهی مجلس شد اما قدم به قدم چنان به علی لاریجانی چهره شناخته شده اصولگرایان نزدیک شد که اینطور به‌نظر می‌رسد سال‌ها با او همگام و همفکر بوده است. به گفته این نماینده، تاجگردون پیشبرد سیاست‌های لاریجانی را بر برنامه‌های اصلاح طلبان در مجلس اولویت بخشید و روزبه‌روز هم از امور فراکسیون غافل ماند و حتی در دیدار‌های سالانه فراکسیون با رهبر اصلاحات هم حاضر نمی‌شد؛ هرچند که از هفته گذشته در قالب دیدار نوروزی تلاش کرد ارتباطش با رئیس دولت اصلاحات را از سر بگیرد اما بعید به‌نظر می‌رسد موفق به ترمیم این ارتباط شود.

    در کنار تلاش تاجگردون برای ساختن کاریزمای سیاسی در بهارستان، تاسیس فراکسیون زاگرس نشینان، نزدیکی به علی لاریجانی به‌رغم خاستگاه اصلاح‌طلبی تاجگردون، عدم‌حضور در دیدارهای فراکسیون امید با چهره‌های اصلاح طلب، اصرار بر به جریان افتادن استیضاح ۳وزیر راه، کار و جهادکشاورزی عامل پنجمی است که تاجگردون را از گردونه تصمیم‌گیری‌های اصلاح‌طلبان مجلس خارج و او را در قامت یک اصولگرای معتدل به پیگیری‌کنندگان اخبار سیاست داخلی کشور معرفی کرد.

    هرچند او در نامه‌اش به عارف نوشته است که در به جریان انداختن ۳استیضاح مذکور ابتدا نظر ریاست مجلس را جویا شده و در پی نظر مثبت عارف طر‌ح‌های استیضاح ربیعی، آخوندی و حجتی‌ها را برای اعلام وصول به هیأت رئیسه ارائه کرده است اما اعضای فراکسیون امید این موضوع را نفی می‌کنند و می‌گویند فراکسیون نظر مخالفش را به صراحت اعلام کرده بود.

    انتهای پیام/sadegh
    برچسب ها:
  • امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۷
    آخرین مطالب