آخرین اخبار

تقابل تاجگردون و حاج بابایی/ازبرنامه ششم تا کنایه به دولت احمدی نژاد و روحانی و پیک موتوری!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حاجی بابایی در گفتگو با برنامه ششم توسعه در خصوص وضعیت لایحه برنامه ششم توسعه که چندین ماه از ارائه آن به مجلس می گذرد، گفت: باید در نظر داشت که لایحه ای که در مجلس گذشته ارائه می شود، تحت عنوان احکام مورد نیاز برای برنامه ششم […]

اشتراک گذاری
02 October 2016
کد مطلب : 1422

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حاجی بابایی در گفتگو با برنامه ششم توسعه در خصوص وضعیت لایحه برنامه ششم توسعه که چندین ماه از ارائه آن به مجلس می گذرد، گفت: باید در نظر داشت که لایحه ای که در مجلس گذشته ارائه می شود، تحت عنوان احکام مورد نیاز برای برنامه ششم توسعه ارائه می شود. کمیسیون تلفیق یک روند خاص در آیین نامه دارد. از همه کمیسیون های مجلس سه نفر و از کمیسیون برنامه و بودجه ۹ نفر شرکت می کنند. این لایحه در مجلس نهم به جمع بندی نرسید. فرصت مجلس نهم به اندازه ای نبود که در صحن مجلس بررسی شود. ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه نامه ای به مجلس نوشتند و چهار عنوان اضافه کردند. اسم این برنامه ششم نیست. اگر ما بخواهیم مصوب کنیم دچار مشکلاتی می شود.

بابایی در خصوص اسناد احکام برنامه ششم نیز گفت: می تواند این اسناد به عنوان اسناد پشتیبان قانون محسوب شود، اما به عنوان قانون و یا برنامه محسوب نمی شود. آنچه که دوستان می گویند و چهار جدولی که ارائه کرده اند، شاید منظورشان این است که برنامه است. اما برای مجلس این مهم است که ما باید چه مسیری را طی کنیم. برنامه ششم یک برنامه کامل است. فقط به دولت برنبرنامه

د. لذا باید به صورت جامع به همه نهادهای و سازمان ها و مشکلات و تنگناهای موجود در جامعه، همچون تورم، رکود، بیکاری و … نگاه شود.

حاجی بابایی افزود: تا زمانی که این برنامه در کمیسیون تلفیق مصوب نشود، در صحن مجلس و شورای نگهبان مصوب نشود، قابل استناد قانونی نیست. بر اساس مستندات قانونی و بر اساس آنچه که اجماع نمایندگان مجلس است، اعتقادشان بر این است که این باید تحت عنوان برنامه ششم باشد. به همین دلیل هم پیگیری کردند تا مجددا ارائه شود.

حاجی بابایی تصریح کرد: برنامه در کشور بالاخره برای حاکمیت است و دولت یک وظیفه قانونی برای ارائه برنامه دارد. دولت نیست که تعیین می کند برنامه بدهد یا ندهد. اصل ۹۹ قانون اساسی تفسیر قانون را به عهده شورای نگهبان قرار داده است. مقام معظم رهبری نیز سیاست های کلی را ابلاغ کرده اند و تأکید داشتند که برنامه ششم باید باشد. دو اشکال اساسی در این لایحه وجود دارد: اولی اشکال شکلی است. دومی نیز محتوایی است. در واقع آن روندی که در مذاکرات با دولت و حاکمیت انجام شد، قرار بر این است که یا دولت لایحه بدهد و اگر دولت لایحه نداد ما با همراهی دولت، مرکز پژوهش های مجلس آنچه را که دولت آورده تحت عنوان کلیات برنامه ششم رای گیری می کنیم.

تاجگردون، نماینده مجلس نیز در این برنامه گفت: یک اختلاف برداشتی در اصل ۱۰۶ قانون اساسی وجود دارد و روسای دولت ها یک برداشتی دارند و نوع نگاهشان به مجلس هم دو نوع نگاه است. بعضی دولت ها صریح می گویند که من برداشتم از اصل ۱۰۶قانون اساسی این است که من مجری برنامه توسعه هستم، لذا لایحه ارائه می کنند تا مجوز را از مجلس بگیرند.

چون برنامه متعلق به کل حکومت است، برنامه را باید مجلس تصویب کند. اما دولت می گوید که من اختیاراتم را خدشه پذیر نمی کنم. این تکلیفش باید مشخص شود.

تاجگردون افزود: ما به عنوان قانون گذار برای برنامه یک قداستی قائل هستیم. تمامی پیشنهادهایی که در آینده در مجلس ارائه می شود، باید قابلیت تطابق با برنامه توسعه را داشته باشد.

تاجگردون گفت: دولت باید بپذیرد که در فرآیند اجرا این قضیه به مشکل می خورد و باید یک مسیر بینابینی انتخاب کند.

دکتر باقری؛ رئیس اقتصاد کلان برنامه و بودجه نیز در گفتگوی تلفنی با برنامه گفت: از نظر دولت مطابق تعریفی که در قانون برنامه و بودجه است، ما یک برنامه به مجلس ارائه کرده ایم. همچنین ما در کنار برنامه ششم که تقدیم مجلس کردیم، لایحه احکام توسعه را به مجلس ارائه کردیم. به علاوه بر اینکه قانون رفع موانع تولید را نیز به مجلس ارائه کردیم. برداشت دولت این است که آنچیزی که برای ریل گذاری لازم هست مجلس تصویب کرده و در اختیار دولت قرار گرفته است. دولت برداشتش این است که اجزای اصلی را در برنامه آورده است، در کنار این اسناد نیز داده ایم. بین دولت و مجلس اختلاف نظر است. می شود از داخل اسناد برنامه در جهت تأمین نظرات مجلس استفاده کرد. در برنامه قبلی نیز اینگونه بوده است. ما چارچوب را رعایت کرده ایم، احکام قبلی نیز وجود دارد.

رئیس اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه افزود: دولت برنامه ای را داده که صفر تا صد آن مشخص است. کشور قرار است در پنج سال آینده در بخش های مختلف به چه مسیری حرکت کند، کاملا مشخص است. نکته ای که وجود دارد این است که دوستان نماینده مجلس می گویند آن سند از قسمت برنامه بیایید و مصوب بشود. بنابراین برنامه کاملا موجود است. جداول و اهداف برنامه کاملا مشخص است.

باقری گفت: ما باید به یک جمع بندی برسیم که آنچه که مد نظر مجلس و دولت است توامان مصوب بشود، تا به مشکلی نخوریم.

حاشیه : در قسمتی از برنامه نماینده گچساران و باشت و نماینده همدان در برنامه تیتر یک با کنایه از دو رییس جمهور پیشین و فعلی انتقاد کردند.

غلامرضا تاجگردون ابتدا رفتار محمود احمدی نژاد را در کم اهمیت شمردن مجلس وقت اینگونه تشبیه کرد: آن زمان به شوخی می گفتند با پیک موتوری بودجه را به مجلس فرستاده اند.

حمیدرضا حاجی نیز به کنایه به تاجگردون گفت: ما لااقل با پیک موتوری آوردیم شما که حتی با موتورسیکلت هم نیاوردید.

تاجگردون گفت: لزومی نبود ولی همین قدر که احترام گذاشتند و آمدند خودش ارزش داشت. همه بدانند که مجلس به عنولن نماد مردم سالاری نباید نادیده گرفته یا کم ارزش جلوه داده شود

 

 

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *