١٩ آبان | نشست هم اندیشی در حوزه علمیه دهدشت

  • تاریخ انتشار خبر: جمعه, ۱ دی , ۱۳۹۶ | ۲۳:۱۶ | کد خبر : 13656 |
  •   
    بمناسبت وحدت حوزه و دانشگاه برگزار گردید:

    دژند ضمن انتقاد ازفضای فعلی برخی از حوزه های علمیه در بعداز انقلاب خواستار ارتباط بیشتر حوزویان با مسائل مختلف مردم و پاسخگویی به شبهات و ابهامات مردم در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و.. شدند. 

    ‍ به گزارش از پایگاه خبری تحلیلی از ۱۹ آبان؛ به مناسبت روز وحدت حوزه ودانشگاه نشست هم اندیشی در حوزه علمیه خواهران دهدشت برگزار گردید.
    دراین نشست غلام حسن دژند معاون فرهنگی و از اساتید دانشگاه پیام نور در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه سخنران بودند.
    دژند، ضمن گرامیداشت یاد وخاطره شهید آیت الله دکتر مفتح و تبریک روز وحدت حوزه ودانشگاه به شرکت کنندگان دراین نشست، با بررسی تاریخ تاسیس حوزه های علمیه و دانشگاه ها نقش این دو نهاد آموزشی را برای پیشبرد اهداف متعالی انقلاب اسلامی وحرکت به سوی تمدن نوین اسلامی حیاتی و مهم برشمردند.

    ایشان با تمجید از فضای علمی وفرهنگی حوزه های پیش از انقلاب و نقش این حوزه های درمقاطع مهم تاریخ معاصر جهان اسلام وایران اسلامی انقلاب اسلامی را مرهون مجاهدهای علمای اسلامی در یکصد سال اخیر و دانشگاهیان متعد به اسلام دانستند.
    ایشان ضمن انتقاد ازفضای فعلی برخی از حوزه های علمیه در بعداز انقلاب خواستار ارتباط بیشتر حوزویان با مسائل مختلف مردم و پاسخگویی به شبهات و ابهامات مردم در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، هنری و.. شدند.

    ایشان فقدان مسئله محوری را درحوزه و نوعی روزمره دانستن را دربرخی ازحوزه ها آفت این فضای آموزشی دانستند وخاطرنشان کردند باید حوزه ها به سمت پاسخگویی به جامعه و تولید محتوای علمی وفرهنگی متناسب با نیاز های جامعه گام بردارد.
    ایشان درادامه وضعیت حاکم بر دانشگاهها را نیز رضایت بخش ندانستند و افزودندکه مدرک گرایی، پولی شدن اکثر دانشگاه، توسعه بی رویه دانشگاهها و توجه بیش از اندازه به تولید مقالات Isi و چاپ مقلات در ژورنالهای بین المللی را مهمتریت آفات فضای علمی وفرهنگی دانشگاهها برشمردند.
    همچنین ایشان افزودند؛ وجود پیروزی انقلاب اسلامی وگذشت چهار دهه از آن هنوز نگاه مثبتی به علوم اسلامی که در حوزه ها تدریس میشود وجود ندارد.

    توجه به ترجمه متون غربی به ویژه در حوزه علوم انسانی و نگاه تک بعدی به علم و ترویج منطق سکولاریستی در دانشگاه را از مشکلات حال حاضر فضای دانشگاههای کشور دانست. ایشان با تاکید براین نکته که تفکر جدایی علم و ایمان و یا علم و دین که درحوزه ادبیات سیاسی به جدایی دین ازسیاست تعبیر میشود از خارج از جهان اسلام وارد شده است ودر گذشته عموما تمامی علوم ازقبیل ریاضیات ، فیزیک ، شیمی ، نجوم و.. در حوزه ها و مراکز اموزش علوم دینی اموزش داده میشد.

    ایشان هدف از تاسیس دانشگاه توسط رضاخان را درسال ۱۳۰۵ اموزش وفراگیری علم وتکنولوژی غربی و تربیت کادر برای نظام را عنوان کرد . اما بعدازانقلاب با پاکسازی عوامل شبه روشنفکری ازدانشگاهها شاهد تربیت دانشجویان متعدد به اسلام و تربیت دانشمندان خدوم درزمینه علوم استراتژیک ازجمله سلولهای بنیادی ، هسته ای ، نانو و سایر عرصه های علمی تاثیر گذار برای مملکت اسلامی بودیم.
    ایشان درپایان، ارتباط مستمر دانشگاه وحوزه، ایجاد و برقراری کرسی های آزاداندیشی ، ایجاد دبیرخانه مشترک وحدت حوزه ودانشگاه ، به رسمیت شناختن واحترام متقابل حوزیان ودانشگاهیان نسبت به همدیگر، حرکت در مسیر اهداف مشترک علمی وپژوهشی را ازمهترین راهکارهای وحدت حوزه ودانشگاه عنوان کردند.
    انتهای پیام/

    انتهای پیام/gachsaran
  • امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷
    آخرین مطالب