آخرین اخبار

بودجه ای زیربنایی در استان که صد در صدش برگشت خورد

عدم توجه مدیران کهگیلویه وبویراحمد به فعالیت‌های پژوهشی هر ساله سبب برگشت اعتبارات پژوهشی این استان به خزانه دولت می‌شود.

اشتراک گذاری
29 September 2016
کد مطلب : 1270

پژوهش محور اصلی توسعه فعالیت‌های علمی و فرهنگی است . و اکنون در کشورهای توسعه یافته بیشتر بر محور پژوهش‌های کاربردی تاکید می‌شود. ولی متاسفانه در ایران رویه بیشتر دستگاه‌های اجرایی تنها رفع تکلیف و ارائه یک برنامه کاری برای گزارش عملکرد است.

در حالی که باید پژوهش‌های کاربردی با توجه به شرایط زمانی و مکانی اجرا و ارائه شود ولی مکانسیم پژوهشی در ایران به ویژه استان کهگیلویه وبویراحمد به علت عدم هماهنگی و موازی کاری تنها به یک آمار ضعیف اکتفا می‌کنند و نشست کارگروه پژوهش استان تنها به یک جلسه روتین تبدیل شده است .نشست کارگروه پژوهش استان کهگیلویه و بویراحمد صبح امروز با حضور کمرنگ مسئولان و غیبت برخی از مدیران دانشگاه‌های استان برگزار شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه یاسوج با اشاره به اینکه براساس قانون یک درصد از اعتبارات هر دستگاه اجرایی به حوزه پژوهش تخصیص می‌یابد، اظهار داشت: این یک درصد جوابگوی نیاز پژوهشی استان نیست و متاسفانه همین میزان هم در باور مدیران جایگاهی ندارد.

هجیر کریمی با بیان اینکه فعالیت‌های پژوهشی وفناوری به مدت ۱۰ سال از معافیت مالیاتی برخوردار هستند، عنوان کرد: نامه به دستگاه‌های اجرایی استان برای تعیین مبالغ و منعکس کردن اولویت‌ها ارسال شد ولی متاسفانه تنها تعداد معدودی از دستگاه‌های اجرایی استان در این زمینه اقدام کردند.

مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته کل اعتبارات پژوهشی استان برگشت خورده است، بیان کرد: برخی از مسئولان برای جذب اعتبار پژوهشی تنها به خرید یک دستگاه کامپیوتر برای بخش فناوری اکتفا می‌کنند.

ابراهیم کشاورز با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی همچون اتاق بازرگانی، مالیات و یا جهادکشاورزی و زیرمجموعه‌های خود می‌توانند با همکاری و مشارکت یکدیگر نسبت به جذب و به کارگیری بودجه پژوهشی اقدام کنند، افزود: به طور قطع با این اقدام می‌توان از حداقل بودجه پژوهشی حداقل یک کار را به سرانجام رساند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی نیز در این نشست با تاکید بر جذب اعتبارات بودجه پژوهشی توسط دستگاه‌های اجرایی استان، عنوان کرد: دستگاه‌ها نیازهای پژوهشی خود را تا پایان مهر ماه احصا کنند و به سازمان برنامه و بودجه اعلام و سازمان هم برای تصویب در اختیار کارگروه پژوهشی استان قرار دهد.

مجید محنایی ضمن تاکید بر عدم برگشت بودجه پژوهشی از سوی دستگاه های اجرایی استان، ابراز کرد: امسال حدود ۳۰۰ میلیون تومان برای طرح‌های تحقیقاتی کوچک استان پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۴ تا ۱۸ آذرماه هفته پژوهش است، بیان کرد: در این هفته از پژوهشگران و نوآوران تجلیل می‌شود و  این هفته فرصتی مناسب برای آسیب‌شناسی پژوهشی استان است.

در حالی که باید سیاست دانشگاه‌های استان به سمت کیفی‌سازی و پژوهش محوری پیش رود ولی تا کنون شاهد چنین مسائلی در این محافل نبودیم و به طور قطع این بی توجهی‌ها سبب از بین رفتن انگیزهای محققان و فرار نخبگان استان از استان می‌شود و علی رغم تاکید مقام معظم رهبری بر مسئله پژوهش مسئولان از زیربار این مسئولیت شانه خالی می‌کنند و امید است که روزی مسئولان از این پول‌های دفن شده در حوزه پژوهش در راستای توسعه استان استفاده کنند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *