آخرین اخبار

مناطق زیادی از یاسوج وقفی هستند

مناطق زیادی از جمله تل‌خسرو، مهریان، مناطقی از سرگچینه تا مورددراز را وقف شده اعلام کرد

اشتراک گذاری
20 November 2017
کد مطلب : 12688

صراحت لهجه حجت‌الاسلام نورالله جنتی‌پور، با سابقه طلبگی قبل از انقلاب و سوابق روشن در مبارزات انقلابی این روزها طرفداران زیادی پیدا کرده است؛ بیان شفاف موضوعات و تلاش صادقانه برای روراست بودن با مردم ویژگی‌هایی است که هر مدیری را نزد مردم محبوب می‌کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد از روزی که این مسئولیت را پذیرفته، چالش‌های عمل به وظیفه‌اش را به جان خریده و دست در لانه زنبورهای زیادی کرده تا بلکه بتواند موقوفه‌هایی را که روزی مالک آنها برای نیات خیری وقف کرده بودند، به مسیر اصلی خودشان برگرداند.

موقوفه‌های زیادی که به دلایل متعددی که سهل‌انگاری مدیران گذشته اداره‌کل اوقاف و امور خیریه یکی از آنها است، غصب شده و مورد استفاده‌هایی غیر از نیت اصلی وقف‌کننده قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام جنتی‌پور می‌گوید که نسبت به وقف و موقوفات در کهگیلویه و بویراحمد دیدگاه‌هایی دارم که شاید برخی هم خوششان نیاید اما ناچارا” باید بگویم که مردم آگاه باشند و بدانند چه بر سر موقوفات این استان آوردند و بر آنها چه می‌گذرد.

او البته می‌گوید که مصلحت نیست بیشتر از این حرف بزنم اما بدانید این استان این نبوده و موقوفات زیادی داشته که دیگران آن را تصاحب کردند و برای بازگرداندن آنها کوتاه نمی‌آیم؛ اسناد همه این موقوفات را داریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه دل خونم را فعلا باز نمی‌کنم از ورود هیئتی از تهران برای بررسی این موضوع در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد تا جلوی آنچه به گفته او ظلم به مردم و اموالی که مردم وقف کردند را بگیرند.

یک سوم مناطق سرگچینه تا موردراز وقفی است/ تل‌خسرو و مهریان هم موقوفه هستند

 

او به عنوان مثال بیان کرد که منطقه سرگچینه تا موردراز و یک سوم کل این مناطق وقف بر سیدالشهدا ست اما در این موقوفه به نیت واقف عمل نشده و اکنون در اختیار ما نیست.

او از مناطق مهریان و تل‌خسرو نیز به عنوان موقوفه‌هایی نام برد که قبلا حق موقوفه آنها پرداخت می‌شد اما به دلایلی این پرداخت متوقف شد و در این موقوفات نیز نیت واقف ملاک عمل نیست و خرید و فورش شدند.

جنتی‌پور بیان همه مسائل پیرامون موقوفات را تکان دهنده خواند و تأکید کرد بعد از ورود هیئت بررسی بسیاری از مسائل روشن خواهد شد.

او تأکید کرد که من اگر مدیرکل اوقاف شدم برای این بوده که به وظایفم عمل کنم و از اموال وقفی مردم در مسیری که خودشان گفته‌اند حراست کنم؛ دلیلی نمی‌شود اگر مدیران قبلی کوتاهی کردند یا صلاح ندانستند ورود کنند، من هم کوتاه بیایم چرا که بر اساس شرع و قانون اجازه نداریم قدمی خارج از نیت وقف کننده و شرع برداریم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد این را هم گفت که سر خصومت با کسی ندارد و به دنبال جدال نیست اما نمی‌شود روی قانون و شرع با کسی معامله کرد؛ اهل تعامل هستیم اما سایر مدیران و دستگاه‌ها حداقل نصف ما تعامل داشته باشند تا برخی مسائل در این استان حل شوند.

اشاره حجت‌الاسلام جنتی‌پور به جنجال این روزهای زمین وقفی با ارزش در مرکز شهر یاسوج و اطراف میدان هفت‌تیر بود که آموزش و پرورش، بهزیستی و اداره‌کل ورزش و جوانان این زمین‌ها را تصاحب کردند و با ساخت و ساز در آنها حق الاجاره آن را نیز پرداخت نکردند.

او گفت که نیت واقف هر چه باشد همان است و قابل تغییر نیست مگر می‌شود ما خانه یک فقیر را بگیریم و بگوییم می‌دهیم به فقیر دیگری پس ایراد ندارد، نه خیر واقف برای چیز دیگری خواسته و ورزش و بهزیستی و آموزش و پرورش هر کدام در جای خود مهم هستند.

نمی‌شود در زمین غصبی مردم بخواهیم با ورزش جوانی را تربیت و پرورش دهیم؛ قطعا نتیجه عکس می‌دهد.

اگر بهزیستی ادعا می‌کند که می‌خواهد در این زمین وقفی به ۱۰ خانواده مشکل‌دار آن هم در خوردروی “ون” مشاوره دهد ما در این زمین‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنیم که مشکل هزاران خانواده حل شود؛ پس بهتر است که این زمین‌ها طبق نیت مالک و واقف آن‌ها هزینه شود نه برداشت‌های شخصی مدیران و دستگاه‌های دولتی.

مدیرکل اوقاف پاسخ‌های صریح و روشنی به مدیران آموزش و پرورش، بهزیستی و ورزش و جوانان به ویژه مدیرکل آموزش و پرورش که در جلسه قبل او را به بدقولی متهم کرده بود، داد که در خبری مجرا به آن می‌پردازیم.

جنتی‌پور از همه مدیران خواست تا بر سر موقوفات جدیدی که به زودی اسناد آن‌ها را رو می‌کند،  تعامل کنند و بر اساس نیات واقفین عمل شود.ریواس

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *