آخرین اخبار

واگذاری ماشین آلات کشاورزی به افرادی که در طول عمر خود کشاورزی نکرده اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به مشکلات کشاورزان و باغداران استان واکنش نشان داد و به ارائه توضیحاتی در این زمینه پرداخت.

اشتراک گذاری
04 October 2017
کد مطلب : 11628

جعفر گوهرگانی در برنامه تلویزیونی بی تعارف اظهار کرد: ۲۰ پروژه پمپاژ آب به زمین های دیم که در دولت های قبل مطالعه شده بود را به طور کامل اجرایی و به اتمام رساندیم که از جمله آنها می توان به منطقه مختار در حاشیه رودخانه بشار یاسوج اشاره کرد که از پروژه های بزرگ بعد از منطقه امامزاده جعفر است و هم اینک در این منطقه کشت اقتصاد مقاومتی حبوبات با ۵۰۰ هکتار اجرایی شده است.

وی بیان کرد: پنج هزار هکتار اراضی دیم به غیر از دشت امامزاده جعفر از طریق این پمپاژها آبی شد و دشت شمس آباد چرام از جمله انهاست.

راه اندازی صنایع تبدیلی، بسته بندی و جانبی محصولات کشاورزی آرزویی که محقق نشد

گوهر گانی اظهار کرد: راه اندازی صنایع تبدیلی، بسته بندی و جانبی محصولات کشاورزی از مهمترین دغدغه های سازمان کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد برای قطع کردن دست واسطه ها و کمک به کشاورزان بود که هنوز موفق نشده ایم ان را اجرایی کنیم.

وی ادامه داد: باید صنایع تبدیلی و جانبی با همکاری بخش خصوصی و دولتی راه اندازی شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: باغداران استان مشکلات خاص خود را دارند و تلاش داریم در بحث تولید با تولید کنندگان همکاری داشته باشیم.

گوهرگانی به مشکلات باغداران استان در منطقه کاکان اشاره کرد و گفت: در منطقه کاکان و باغات سیب مشکلاتی وجود دارد که با اجراو بهره برداری از طرح آبیاری قطره ای مشکل سطح وسیعی از این باغات برطرف شد و مابقی نیز در دست اجراست.

وی عنوان کرد: در کاکان سردخانه احداث شده است و این فرهنگ که باغدار پس از برداشت محصول برای جلوگیری از ضرر باید با هزینه ای اندک محصول خود را در سردخانه ذخیره کند و در موقع مناسب با قیمت بهتری بفروشد باید نهادینه شود.

گوهرگانی افزود: در سطح استان سردخانه های احداث شده در این چند سال بالای پنج هزار تن با کمک بخش خصوصی در سطح استان راه اندازی شده و سردخانه های دیگری نیز با همکاری بخش تعاون در دست  احداث و راه اندازی است.

وی گفت: ۴ درجه سیب را در استان از باغداران خریدای می کنیم و تلاش می شود نیاز استان به سیب درجه یک برای شب عید را از باغات و باغداران استان به طور ۱۰۰درصد تامین کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سیب درجه ۲ و زیر ۱۰۰ گرم نیز با قیمت ۴۵۰ تومان از طریق تعاون روستایی از باغداران استان خریداری می شود و سیب صنعتی نیز تا ۲۸۰ تومان خریداری خواهد شد.

گوهرگانی بیان کرد: در بحث آموزش به باغداران در زمینه تغذیه، هرس و سایر موضوعات مربوط به این حوزه خانه تدریس راه اندازی کردیم و ۶ تا ۷ دانش آموخته کشاورزی آنها را آموزش می دهند.

وی اظهار کرد: سیاست سازمان جهاد کشاورزی برای توسعه باغات با توجه به کم آبی به سمت باغات دیم در اراضی شیب دار است و در این حوزه هزینه می شود .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۰۰ هزار هکتار زمین برای احداث باغ در اراضی شیب دار در استان داریم و در شهرهای سردسیری استان عموما شرایط برای احداث باغ در سطح شیب دار مهیاست و گل رز و انگور دیم براساس تکنیک های فنی کشت می شود.

وی اظهار کرد: برای باغات دیم نهال های سازگار برای هر منطقه را تا ۵۰ درصد قیمت به کشاورز پرداخت می کنیم  و براساس تکنیک های فنی برای جلوگیری از تبخیر آب در عمق ۳۰ سانتی متری در کنار ریشه نهال عایق در خاک به کار می رود.

فسخ قرارداد و تعطیلی گلخانه های فرودگاه یاسوج به صورت یکجانبه

گوهرگانی عنوان کرد: در بحث تعطیلی گلخانه های فرودگاه یاسوج در دولت قبل و در زمان استاندار وقت قرار شد قسمتی از فضای فرودگاه یاسوج به مساحت ۴۵ هکتار نقشه برداری شد ولی ۱۸ واحد واگذار گردید که ۱۵ واحد راه اندازی شد.

این مسئول ابراز داشت:  قرار شد این گلخانه ها به متقاضیان و فارغ التحصیلان بخش کشاورزی اختصاص داده شود تا به تولید بپردازند.

وی ادامه داد: حفرچاه، برق کشی، خیابان سازی از سوی سازمان جهاد کشاورزی به عنوان زیرساخت در اختیار این متقاضیان قرار گرفت و مجوز احداث ۱۸ هکتار نیز به انها داده شد و سالانه پنج میلیون گل رز شاخه بریده در این گلخانه ها تولید و روانه بازار می شود.

گوهرگانی افزود: در ۱۸ هکتار از گلخانه های فرودگاه یاسوج در صورت فعال بودن ۹۰ نفر به طور مستقیم شاغل می شوند و در صورت اجرای ۴۵ هکتار نیز برای ۴۵۰ نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: مدیرت فعلی فرودگاه یاسوج قراردادی که برای احداث و راه اندازی این گلخانه ها منعقد شده است را در نشست با هیاتی در تهران به صورت یکجانبه فسخ کرده است در صورتی که قرارداد برای مدت ۱۳ سال منعقد شده بود.

وی دلیل این کار را توجه به بحث های امنیتی برای فرودگاه عنوان کرد و گفت:هزینه اجاره این گلخانه ها هر ساله با درصدی افزایش به فرودگاه یاسوج پرداخت می شد.

گوهرگانی گفت: دشت کلاچوی دهدشت یکی از بهترین مناطق حاصلخیز استان است که بیشترین گندم را تولید می کند و طرح تامین آب ان از سوی کارشناسان شرکت آب منطقه ای استان در دست مطالعه است که در صورت اجرایی شدن سطح بیشتری از این اراضی زیر کشت می رود.

وی افزود:بحث کاداستر با مشارکت کشاورزان و رفع معارض در کمیسیون ماه ۵۴ از دیگر اقداماتی است که انجام شده است.

واگذاری ماشین آلات کشاورزی به افرادی که در طول عمر خود کشاورزی نکرده اند

گوهرگانی  به سوالی در خصوص واگذاری ماشین آلات کشاورزی به کسانی که در عمر خود کشاورزی نکره اند نیز واکنش نشان داد و گفت: به طور یقین این اتفاق در استان کهگیلویه وبویراحمد می افتد اما سازمان جهاد کشاورزی خط اعتباری ویژه مکانیزاسیون شیلات، باغات و دامپروری را راه اندازی کرده و تسهیلات اعطا می کند.

این مطلب بدون برچسب می باشد.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *